Uitzondering bij doppler effect?
Moderator: physicalattraction
Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
-
- Berichten: 10
Uitzondering bij doppler effect?
Hmm, ik vraag me iets af.
Ik geef eerst even een paar formules, namelijk fw = v / (v - vb) x fb (bij naderende bron) en fw = v / (v + vb) x fb (bij gepasseerde bron)
waarbij geldt:
fw = frequentie van het geluid bij waarnemer
fb = frequentie van het geluid bij bron (bijvoorbeeld naderende trein)
v = snelheid van het geluid
vb = snelheid van bron
Wat nou als iets met precies de snelheid van het geluid op je afkomt? Als het je heeft gepasseerd geldt gewoon fw = v / (v + vb) x fb = 1/2 x fb, immers vb = v en v/2v = 1/2.
Maar als het (bijvoorbeeld de Thrust SSC) je dan nadert, wat krijg je dan? Dan heb je dus fw = v / (v - vb) x fb = v / 0 x fb.
Is dat dan wat die knal veroorzaakt? Maar wat krijg je dan als Hmm, ik vraag me iets af.
Ik geef eerst even een paar formules, namelijk fw = v / (v - vb) x fb (bij naderende bron) en fw = v / (v + vb) x fb (bij gepasseerde bron)
waarbij geldt:
fw = frequentie van het geluid bij waarnemer
fb = frequentie van het geluid bij bron (bijvoorbeeld naderende trein)
v = snelheid van het geluid
vb = snelheid van bron
Wat nou als iets met precies de snelheid van het geluid op je afkomt? Als het je passeert geldt gewoon fw = v / (v + vb) x fb = 1/2 x fb, immers vb = v en v/2v = 1/2.
Maar als iets je dan nadert, wat krijg je dan? Dan heb je dus fw?
Heuhh?
Ik geef eerst even een paar formules, namelijk fw = v / (v - vb) x fb (bij naderende bron) en fw = v / (v + vb) x fb (bij gepasseerde bron)
waarbij geldt:
fw = frequentie van het geluid bij waarnemer
fb = frequentie van het geluid bij bron (bijvoorbeeld naderende trein)
v = snelheid van het geluid
vb = snelheid van bron
Wat nou als iets met precies de snelheid van het geluid op je afkomt? Als het je heeft gepasseerd geldt gewoon fw = v / (v + vb) x fb = 1/2 x fb, immers vb = v en v/2v = 1/2.
Maar als het (bijvoorbeeld de Thrust SSC) je dan nadert, wat krijg je dan? Dan heb je dus fw = v / (v - vb) x fb = v / 0 x fb.
Is dat dan wat die knal veroorzaakt? Maar wat krijg je dan als Hmm, ik vraag me iets af.
Ik geef eerst even een paar formules, namelijk fw = v / (v - vb) x fb (bij naderende bron) en fw = v / (v + vb) x fb (bij gepasseerde bron)
waarbij geldt:
fw = frequentie van het geluid bij waarnemer
fb = frequentie van het geluid bij bron (bijvoorbeeld naderende trein)
v = snelheid van het geluid
vb = snelheid van bron
Wat nou als iets met precies de snelheid van het geluid op je afkomt? Als het je passeert geldt gewoon fw = v / (v + vb) x fb = 1/2 x fb, immers vb = v en v/2v = 1/2.
Maar als iets je dan nadert, wat krijg je dan? Dan heb je dus fw?
Heuhh?
-
- Berichten: 771
Re: Uitzondering bij doppler effect?
dan krijg je een schokgolf
Basicly als je sneller vliegt dan het geluid, hoor je het geluid pas nadat je voorbij bent
http://en.wikipedia.org/wiki/Shock_wave
Hiermee spelen beantwoord je vraag:
http://www.virtueelpracticumlokaal.nl/Dopp...Doppler_nl.html
Basicly als je sneller vliegt dan het geluid, hoor je het geluid pas nadat je voorbij bent
http://en.wikipedia.org/wiki/Shock_wave
Hiermee spelen beantwoord je vraag:
http://www.virtueelpracticumlokaal.nl/Dopp...Doppler_nl.html
-
- Berichten: 10
Re: Uitzondering bij doppler effect?
Maar kun je zeggen dat je als waarnemer van buitenaf die knal hoort omdat heel eventjes de bronfrequentie bij benadering oneindig groot is? (benadering 1/0 = oneindig)
-
- Berichten: 771
Re: Uitzondering bij doppler effect?
ja, in zekere zin wel
bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Geluidsbarri%C3%A8reWanneer dit vliegtuig gaat bewegen zal hij dezelfde golven blijven uitzenden, maar we zullen deze niet op dezelfde manier waarnemen. Dit is te verklaren met het Dopplereffect. Doordat het vliegtuig nu met zijn geluidsgolven meebeweegt worden de golven vooraan dichter bij elkaar geduwd, waardoor er een hogere frequentie ontstaat. Achter het vliegtuig beweegt de geluidsbron weg van zijn uitgezonden geluidsgolven waardoor deze verder van elkaar komen te liggen en dus een lagere frequentie hebben. Hoe sneller het vliegtuig vliegt hoe dichter de geluidsgolven vooraan bij elkaar komen te liggen. Je kan het goed illustreren met het geluid dat je hoort van een voorbijrijdende trein; hij komt fluitend op je af door de hoge toonhoogte en bij het wegrijden hoor je een veel lagere toon.
Wanneer het vliegtuig de geluidsnelheid nadert, zal de afstand tussen de geluidsgolven vóór het vliegtuig steeds kleiner worden. De golven volgen steeds dichter op elkaar doordat het vliegtuig steeds sneller vooruit komt. Bij het bereiken van de snelheid van het geluid smelten de geluidsgolven vóór het vliegtuig samen tot één golffront. Dit golffront heeft een zeer hoge energiedichtheid en druk doordat de energierijke moleculen in de samengeperste lucht allemaal samenvallen in één punt aan de snuit van het vliegtuig. Doordat deze plotse muur van energie veel kracht vereist om gepenetreerd te worden, noemen we dit de geluidsbarrière of geluidsmuur.
- Berichten: 3.112
Re: Uitzondering bij doppler effect?
Zie de tekening met de golffronten op link naar het dopplereffectAls de snelheid gelijk is aan de geluidsnelheid, dan raken al die cirkels elkaar. Al die fronten passeren je oor in fase: als het 1000 cirkels zijn, wordt de amplitude 1000 x zo groot: een knal!Is dat dan wat die knal veroorzaakt?