Springen naar inhoud

[wiskunde] dubbelintegraal oef

• Log in om te kunnen reageren

RaYK

RaYK

• >250 berichten
  • 844 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 20 mei 2009 - 09:59

Hey,

LaTeX

ik besef dus dat deze oefening het gemakkelijkst in poolco÷rdinaten is op te lossen dus

LaTeX
LaTeX

dit maakt dan

LaTeX

LaTeX

LaTeX

klopt dit nog steeds?
ik weet dat ik R= 1 en R=3 heb.. maar hoe zet ik die andere om in hoeken?

thx,
Rayk
Steun de wetenschap en het forum en versterk ons boinc team! - voor meer info kijk op de hoofdpagina onder 'distributed computing'

"The beginning of knowledge is the discovery of something we do not understand" - Frank Herbert (1920-1986)

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

TD

TD

• >5k berichten
  • 24137 berichten
  • VIP

Geplaatst op 20 mei 2009 - 10:42

Wat is nu precies je gebied R? Ik vermoed het gebied tussen de twee cirkels en dan...? Die twee rechten snijden verschillende gebieden uit die ring.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

RaYK

RaYK

• >250 berichten
  • 844 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 20 mei 2009 - 12:06

Geplaatste afbeelding

welja die 2 stralen heb ik .. maar hoe bepaal je hier de hoeken van die 2 lineaire functie's?
Steun de wetenschap en het forum en versterk ons boinc team! - voor meer info kijk op de hoofdpagina onder 'distributed computing'

"The beginning of knowledge is the discovery of something we do not understand" - Frank Herbert (1920-1986)

TD

TD

• >5k berichten
  • 24137 berichten
  • VIP

Geplaatst op 20 mei 2009 - 12:15

Vervang x door r.cos(t), y door r.sin(t): r zal wegvallen en je kan oplossen naar t.

RaYK

RaYK

• >250 berichten
  • 844 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 20 mei 2009 - 14:16

ik heb hier een opgave waarin R wordt beschreven door o.a.

x▓+y▓=2y, hoe haal ik hier de straal en het middelpunt uit??

ik weet dat (x-x0)▓ + (y-y0)▓ = r▓ maar het lukt me maar niet om hier mee te werken.. :s

TD

TD

• >5k berichten
  • 24137 berichten
  • VIP

Geplaatst op 20 mei 2009 - 14:35

Heeft dit nog iets met je oorspronkelijke vraag te maken en is het nu gelukt om die hoeken te vinden...?!

Voor je nieuwe vraag: y▓-2y = (y-1)▓+1, je moet dus een volkomen kwadraat vormen.

RaYK

RaYK

• >250 berichten
  • 844 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 20 mei 2009 - 14:58

ahja sorry spring hier wat van de hak op de tak

de hoeken heb ik dan idd gevonden namelijk 30░ en 60░, daarna is de integraal op zich wel vrij simpel

ivm mijn nieuwe vraag, zo'n volkomen kwadraat had'k al een paar keer gezien wist wel niet dat dit zo heette, en waarom men zoiets gebruikte

btw kan het zijn dat het (x-1)▓-1 is ipv (x-1)▓+1 ?

dus ik kan er nu van uitgaan dat x▓ + (y-1)▓ = 1

dus straal is 1 en middelpunten zijn (0,1)

TD

TD

• >5k berichten
  • 24137 berichten
  • VIP

Geplaatst op 20 mei 2009 - 15:12

btw kan het zijn dat het (x-1)▓-1 is ipv (x-1)▓+1 ?

dus ik kan er nu van uitgaan dat x▓ + (y-1)▓ = 1

dus straal is 1 en middelpunten zijn (0,1)

Klopt, moest -1 zijn. Er is maar een middelpunt, met als co÷rdinaten (0,1) inderdaad.

RaYK

RaYK

• >250 berichten
  • 844 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 20 mei 2009 - 15:27

kan het dan gebeuren dat er meerdere middelpunten bestaan?

TD

TD

• >5k berichten
  • 24137 berichten
  • VIP

Geplaatst op 20 mei 2009 - 15:30

Een cirkel heeft maar ÚÚn middelpunt... Ik maakte de opmerkingen omdat je het over "middelpunten" had.

RaYK

RaYK

• >250 berichten
  • 844 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 21 mei 2009 - 10:00

LaTeX

LaTeX

dit is dus een ellips, klopt het als ik dus eerst het rechterlid 1 maak dus deel door 4

LaTeX

volgens wikipedia is een ellips LaTeX dus a = 2 en b = 1 dus het lange stuk is langs x -> 2a = 4 en korte stuk is langs y as -> 2b = 2

klopt dit?

Veranderd door RaYK, 21 mei 2009 - 10:04

TD

TD

• >5k berichten
  • 24137 berichten
  • VIP

Geplaatst op 21 mei 2009 - 10:06

Ja, dat klopt.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures