Accu desulfateren

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 8

Accu desulfateren

Op internet kwam ik de volgende methode tegen:

. “Opfrissen van gesulfateerde accu’s”

Mono Handboek, blz. 105 & 106. Idee van 2 Amerikanen in 1912 en van stal

gehaald door dr. A. Hickling in 1941. “Opfrissen van gesulfateerde accu’s”

Samenvatting:

Vervang de zwavelzuur-oplossing in de accu door een oplossing van natriumsulfaat

en laad de accu volledig op.

Werkwijze: De cellen legen, tweemaal met gedestilleerd water spoelen, vullen met

een oplossing van 20% natriumsulfaat (200 gram kristalijn zout Na2So4.10H2O per

liter water of de handelskwaliteit ‘Glauberzout’ van 100 gram per liter gedestilleerd

water) en dan laden met C/15.

Daarna de cellen legen, 2 maal spoelen met gedestilleerd water en vullen met

zwavelzuur met s.g. 1,25.

Het loodsulfaat wordt chemisch opgelost en daarna slaan de lood-ionen als

loodkristallen op de platen neer.

Nou kwam ik op dit forum de volgende vraag tegen:

:weet iemand misschien waar ik "natriumsulfaat" kan krijgen of desnoods maken?

Het antwoord was:

Je kunt de juiste hoeveelheid(aantal mol) zwavelzuur met natriumhydroxide mengen en uitkoken als je het in zout vorm wil

H2SO4 + NaOH => H2O + Na2SO4.

Mijn vraag nu is: Kun je natriumhydroxide pellets bij de accuvloeistof mengen (en hoe kan ik uitrekenen hoeveel?)

en dan meteen opladen?? Daarna dan 2x spoelen en weer vullen met zwavelzuur met s.g. 1,25.

Dit zou twee flinke stappen schelen in het recept in uw stuk!

Ben zelf geen wetenschapper hè.

Groeten D`n Beer

Berichten: 199

Re: Accu desulfateren

NOOIT NOOIT NOOIT natriumhydroxide pellets bij accuzuur doen !!! Bloedlink!! Ook niet de pellets eerst oplossen in water en de oplossing er in doen.

Voor je eigenlijke vraag heeft hzeil vast een antwoord uit zijn parate kennis. Ik zou het moeten opzoeken.
Elektrochemici doen het vol spanning

Berichten: 193

Re: Accu desulfateren

Er blijken aparaatjes te bestaan (of zelfbouwkits) die er zouden voor zorgen dat het "sulfateren" word opgelost?

Zie:

http://home.comcast.net/~ddenhardt201263/d...ator/desulf.htm

http://home.wanadoo.nl/petervanhaandel/Download.html

Berichten: 8

Re: Accu desulfateren

okè,okè, bedankt voor de waarschuwing.

Ik had al wel eens gelezen dat je natriumhydroxide niet zomaar overal in kunt storten.

Wat betreft de apparaatjes, die met hoge spanning en pulsen desulfateren had ik al wel wat gelezen.

Maar van het gevonden recept leek mij de oplossing grondiger.

Bedankt zover, Beer

Berichten: 12.262

Re: Accu desulfateren

Dat chemisch desulfateren zou best wel eens goed kunnen werken, maar het maken van natriumsulfaat uit zwavelzuur en loog is een gevaarlijk klusje, zoals al opgemerkt.

Als je dit wilt doen is het zaak met zo laag als haalbare concentraties te werken - 1% NaOH en 1% H2SO4 kun je bijvoorbeeld zo bij elkaar mikken. De gevraagde concentratie hier is een procent of 10 - ik zou denken dat dat veilig te maken moet zijn door eerst te verdunnen en daarna te laten reageren, althans op kleine schaal... telkens kleine beetjes bijvoegen en de temperatuur in de gaten houden blijft verstandig.

Stukjes NaOH in zwavelzuur gooien moet je in ieder geval niet doen, grote kans dat de spetters kokend zuur en loog je om de oren zullen vliegen!
Victory through technology

Berichten: 1.379

Re: Accu desulfateren

Mensen, natriumionen horen absoluut niet thuis in een loodaccu! Dus ook niet als je ze op een veilige manier zou toevoegen. Tijdens het laden en overladen kan er dan loodmono-oxyde in plaats van loodsulfaat aan de negatieve pool ontstaan als gevolg van plaatselijke alkalisering.

Het sulfateren van een accu treedt op als hij te weinig wordt geladen en ontladen. Een accu werkt het beste als je de gehele actieve massa, waaronder het loodsulfaat, voortdurend "aan de praat houdt". Velen kennen deze problematiek als het memoryeffect, bij bijvoorbeeld de NiCd-accu en eventueel andere typen accu's.

Loodsulfaat wordt zowel op de negatieve pool als op de positieve pool gevormd. Maar de achteruitgang in kwaliteit zit vooral bij de positieve pool. Daarom wordt deze wat overgedimensioneerd t.o.v. de negatieve pool. In equivalenten uitgedrukt zit er veel meer PbO2 op de positieve pool dan actief lood op de negatieve pool.

Maar, het is nog ingewikkelder. Na een groot aantal laad-ontlaad cycli treden er veranderingen op in het PbO2. In een nieuwe, pas geformeerde accu, heeft dit oxyde voor ongeveer 1/3 deel de alfa-vorm. Na een groot aantal cycli wordt dit 1/4.

De fijn kristallijne alfa-vorm kan maar voor een klein deel in loodsulfaat worden omgezet. Bij de beta-vorm gaat dat veel beter. Daarom zegt men wel: de alfa-vorm is goed voor de (mechanische) kwaliteit van de positieve plaat en de beta-vorm is goed voor de electrochemische capaciteit van de plaat.

Dus ook vanwege de alfa/beta kwestie moet de positieve pool een grotere capaciteit hebben dan de negatieve. Bij moderne autoaccu's is dit allemaal geoptimaliseerd. Je kunt je dus niet permitteren daar zelf nog chemicalien aan toe te voegen. Dan gaat er zeker wat mis na een paar cycli.
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

Berichten: 8

Re: Accu desulfateren

Okè, bedankt voor de reacties.

Ik ga `n nieuwe accu kopen, dan zit mijn vakantie in ieder geval weer goed.

Het was de startaccu uit onze camper waar ik `n kleine zonnecel op aangesloten had via de sigarettenplug.

Er zat `n diode op zodat er geen stroom terug kon lopen, maar hij heeft waarschijnlijk toch `n paar maanden leeg gestaan. Was pas drie jaar oud, dus had nog wel even mee gekunnen met `n opfris mogelijkheid.

Misschien ga ik in de slechtste cel (bij de min-pool) nog wel 4 gram EDTA mengen en dan nog eens ontladen en laden.

Dat was `n ander receptje dat ik gevonden had, is niet duur en niet bewerkelijk en afgeschreven heb ik `m nou toch al.

Groeten d`n Beer

Berichten: 1.379

Re: Accu desulfateren

Hallo Beer,

Een interessante gedachte van jou om m.b.v. EDTA een vorm van chelatietherapie toe te passen op je gesulfateerde loodaccu. Alsof hij lijdt aan aderverkalking!

Heb je er over nagedacht wat er allemaal zou kunnen gebeuren met het EDTA tijdens het laden en ontladen? Zo ja, dan zou ik dat graag eens willen lezen, hier. Gr. hzeil.
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

Berichten: 8

Re: Accu desulfateren

Hallo H.Zeil,

Het was geen gedachte van mij, maar ik wou het wel gaan proberen omdat mijn accu toch al afgeschreven is.

EDTA is voor een particulier echter niet zo gemakkelijk te krijgen (in Nederland).

Hieronder enkele knipjes uit het stuk.

Groeten Beer

www.bmw-mono-club.nl

Bij bovenstaande club heb ik `n heel informatief PDFje gedownload over accu`s waar naast de eerder genoemde methode ook dit over EDTA instond

De derde methode komt uit de Mono Revue 19??, blz.36 e.v. (auteurs: Philip

Herzog, Keith Gawlik, K.L. Martin en Ed Hackett): “Accuverbetering door EDTA”

Samenvatting:

Als een loodaccu niet volledig geladen is (wat vaak voorkomt bij gebruik voor korte

afstanden of bij een zwakke dynamo) kan er zich loodsulfaat op de loodplaten

afzetten.

Dit is meestal de enige reden dat de maximaal-leverbare stroom daalt en de koude start

eigenschappen slechter worden: de accu raakt aan vervanging toe.

EDTA voorkomt loodsulfaat-neerslag op de platen en lost de al aanwezige neerslag

op. Meteen in een nieuwe accu doen. Motor-accu: 4 gram poeder over de drie

cellen verdelen - bij de grotere auto-accu’s 4 gr./cel – dit eenmalig!

Het complex van loodionen en het EDTA-ion is niet zo stabiel in het zure milieu van

de accu. Als dit complex weer uiteenvalt, ontstaat wederom loodsulfaat maar dat

slaat dan voornamelijk neer op de bodem van de cel. Deze neerslag beïnvloedt de

werking van de accu niet nadelig.

De vrijgekomen EDTA-ionen kunnen weer andere loodionen binden en blijven zo

hun werk doen.

EDTA is een ongevaarlijke stof. In elke klasse van gevaar (gezondheid,

brandbaarheid en reaktiviteit) krijgt het een nul.

Het veroorzaakt enige huidirritatie, maar je wast het er zo af als je het op je huid

krijgt.

De LD50-waarde voor ratten (50 % van de ratten sterft dan) is 2 gram/kilo

lichaamsgewicht.

Ik heb twee accu-fabrikanten en een scheikundige om commentaar gevraagd op

deze toepassing van EDTA, zie eind dit bericht.

EDTA ofwel ethyleendiaminetetra-acetaat wordt veel gebruikt in medische

toepassingen omdat het vrij sterk calcium- en metaal-ionen kan binden en in

oplossing houden.

Toegestane toevoeging in voedingsmiddelen:

E385: Calciumnatrium EDTA

E386: Dinatrium EDTA

Bij de totstandkoming van deze (PDF) is één reaktie ontvangen van de twee

aangeschreven accu-fabrikanten (Chloride reageerde niet) en twee reakties van de

wetenschapswinkels van de Universiteit van Utrecht en Twente. Op mijn vraag of

hen iets bekend is over het gebruik van EDTA in de loodaccu en het effect op de

levensduur ervan meldde:

o VARTA dat EDTA bij hen onbekend is en wijst er op dat de garantie vervalt als

er vreemde stoffen in de electroliet worden aangetroffen.

o Wetenschapswinkels Twene en Utrecht (afdeling Scheikunde): dit soort gebruik

en effecten zijn onbekend.

Hiermee stop ik de zoektocht naar info over EDTA.

Berichten: 1.379

Re: Accu desulfateren

Beer, je hebt groot gelijk dat je wilt stoppen met zoeken. Bedankt voor je citaten uit o.a. Mono Revue, het clubblad van van de BMW Monoclub. Het is werkelijk treurig hoe daarin over de vorming van loodsulfaat wordt geschreven. Hoe kun je vermijden dat scholieren, die het internet afzoeken, deze onzin in hun PWS overnemen?
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

Berichten: 8

Re: Accu desulfateren

Okè, I rest my case.

Grtz d`n Beer

Berichten: 8

Re: Accu desulfateren

Hallo Hzeil,

Ik kan in ieder geval weer met de camper weg ;)

Maar heb de oude accu nog staan, zou het oude recept zoals eerder aangegeven wel effect hebben?

Samenvatting:

Vervang de zwavelzuur-oplossing in de accu door een oplossing van natriumsulfaat

en laad de accu volledig op.

Werkwijze: De cellen legen, tweemaal met gedestilleerd water spoelen, vullen met

een oplossing van 20% natriumsulfaat (200 gram kristalijn zout Na2So4.10H2O per

liter water of de handelskwaliteit ‘Glauberzout’ van 100 gram per liter gedestilleerd

water) en dan laden met C/15.

Daarna de cellen legen, 2 maal spoelen met gedestilleerd water en vullen met

zwavelzuur met s.g. 1,25.

Het loodsulfaat wordt chemisch opgelost en daarna slaan de lood-ionen als

loodkristallen op de platen neer.

Wel omslachtig maar goedkoper dan 150 euro :-(

Grtz Beer

Berichten: 1.379

Re: Accu desulfateren

Hoi Beer,

Ik zie dat je maar tijdelijk natriumsulfaat in je accu gaat doen. Hopenlijk kun je het zout volledig verwijderen alvorens je er weer zuur in doet.

Het chemische aspect van de behandeling zie ik niet. Zoals je weet is lood een amfoteer metaal dat in sterk alkalisch milieu tot plumbaat kan worden geoxydeerd. Zo ver zal het niet komen, aan je kathode. Maar er zal zeker alkalisering komen in de ongebufferde natriumsulfaatoplossing.

Er is ook kans dat een deel van het loodsulfaat, vooral aan de + pool, loslaat en in de sedimentatieruimte onderin terecht komt. Je moet altijd heel voorzichtig met een accu omgaan. Zeker met een oud, gesulfateerd exemplaar. Niet stoten!

Als er ook wat looddioxyde loslaat wordt de massa in de sedimentatieruimte voldoende geleidend om kortsluiting tussen platen te geven. Met kans op scheuren van je accu. Dus als je na het spoelen en vullen opnieuw wilt gaan laden moet je wel een aantal veiligheidsmaatregelen nemen. Kijk ook van te voren of je onderin los materiaal ziet liggen. Je kunt dat niet meer verwijderen zonder de accu te slopen. Bedenk ook van te voren wat je gaat doen met overtollig en lekkend zwavelzuur. Groeten, misschien lees ik er nog wat over.
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

Berichten: 8

Re: Accu desulfateren

Hallo Hzeil,

Eehh nee van mij ga je er niets meer over lezen, bedankt voor je uitleg.

`n motoraccutje spoel je natuurlijk wat gemakkelijker om dan`n 95 ah accu van `n camper.

Groeten Beer

Reageer