Regula Falsi

Moderators: dirkwb, Xilvo

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 6

Regula Falsi

Om een nulpunt te benaderen van een functie f(x) kan de Regula falsi gebruikt worden, daartoe hebben we twee punten nodig stel xl en xr.

Stel het nulpunt ligt tussen xl en xr, met andere woorden:

f(xl)*f(xr)<0

Ik heb de functies p(x)=x(1-x), 0<x<1 en g(x)=(1-x)(x-1), 0<x<1

Het bereik van p(x) is [0,1/4] dus >=0 en van g(x) is [-1,0] dus <=0

Ik bekijk de functies rond het punt x=1

Zowel p(1)=g(1)=0. Stel P(x) en G(x) zijn respectievelijk de primitieve functies van p(x) en g(x). Er geldt P(0)=0 en G(0)=0, met andere woorden: P(x)=x^2(-x/3+1/2) en G(x)=x(-x^2/3+x-1)

Kan ik algemeen zeggen: dat P(1)*G(1)<0 en P(x)*G(x)<0

Stel dat PP(x) en GG(x) zijn de primitieve van P(x) en G(x) en PP(0)=0 en GG(0)=0

Geldt dan ook PP(1)*GG(1)<0 en PP(x)*GG(x)<0

Als dit zo is kan ik Regula Falsi gebruiken

Mvg, Rolf

Re: Regula Falsi

Wat is f(x)?

Re: Regula Falsi

Rolf schreef:Om een nulpunt te benaderen van een functie f(x) kan de Regula falsi gebruikt worden, daartoe hebben we twee punten nodig stel xl en xr.

Stel het nulpunt ligt tussen xl en xr, met andere woorden:

f(xl)*f(xr)<0

Ik heb de functies p(x)=x(1-x), 0<x<1 en g(x)=(1-x)(x-1), 0<x<1

Het bereik van p(x) is [0,1/4] dus >=0 en van g(x) is [-1,0] dus <=0

Ik bekijk de functies rond het punt x=1

Zowel p(1)=g(1)=0. Stel P(x) en G(x) zijn respectievelijk de primitieve functies van p(x) en g(x). Er geldt P(0)=0 en G(0)=0, met andere woorden: P(x)=x^2(-x/3+1/2) en G(x)=x(-x^2/3+x-1)

Kan ik algemeen zeggen: dat P(1)*G(1)<0 en P(x)*G(x)<0

Stel dat PP(x) en GG(x) zijn de primitieve van P(x) en G(x) en PP(0)=0 en GG(0)=0

Geldt dan ook PP(1)*GG(1)<0 en PP(x)*GG(x)<0

Als dit zo is kan ik Regula Falsi gebruiken

Mvg, Rolf


Amai , wie dat kan bereken! chapoo! :shock:

Berichten: 6

Re: Regula Falsi

Ik heb inderdaad het probleem onvolledig geschetst:(excuses)

Nogmaals:

Ik heb de vergelijking: k(x,a)=q(1-x)(1+x-2a), waarbij 1/2<a<1, stel aL=1/2 en aR=1, q is een constante, waarbij q>0.

Dus: k(x,aL)=q(1-x)x en k(x,aR)=q(1-x)(x-1) en de afgeleide naar x: dk(x,a)=2q(x-a), 0<x<1

De primitieve van k(x,a) is f(x,a) en de primitieve van f(x,a) is w(x,a):

Doel:

Ik wil a zo bepalen dat w(1,a)=0, hierbij wil ik gebruik maken van Regula falsi met de grenzen aL en aR

De r.v.w zijn: f(0,a)=0 en w(0,a)=0, als ik a bepaald heb dan verhoog ik q met q+dq en bepaal ik opnieuw a met de grenzen aL en aR enzovoorts, totdat k(x,a) een bepaalde waarde bereikt in x=0 of in x=a ligt het maximum dat hangt dus af van de waarde van a.

De vraag die ik heb: geldt nu algemeen dat: w(1,aL)*w(1,aR)<0 zodat ik Regula falsi verantwoord kan toepassen?

Ik bekijk het gedrag van de functie in x=1:

f(x,aL)=1/2x^2-1/3x^3+c1, c1=0 door bovenstaande r.v.w: f(0,a)=0 voor iedere a

f(x,aR)=-1/3x^3+1/2x^2-x+c2, c2=0 door bovenstaande r.v.w

Hieruit volgt in x=1-->f(1,aL)>0 en f(1,aL)<0 en w(1,aL)>0 en w(1,aR)<0 (zelfde redenering als boven)

Dus lijkt mij algemeen gelden dat: w(1,aL)*w(1,aR)<0, maar ik weet dat niet zeker, vergeet ik niet iets?

q is alleen maar een schaal factor, deze zal nooit de vorm van de functie beinvloeden.

Kan ik de Regula falsi verantwoord toepassen met de grenzen aL en aR?

Mvg, Rolf

Reageer