De zon is (te) stil

Moderators: Michel Uphoff, jkien

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 197

De zon is (te) stil

Een tijdje geleden ontving ik email van Hoe?Zo! Radio:

De zon is (te) stil

en vorige zaterdag las ik in de Kennisbijlage van de Volkskrant

een artikel over hetzelfde onderwerp.

De zon is (te) stil

07 mei 2009

In het Internationaal Jaar van de Sterrenkunde is de zon bijzonder stil. De afgelopen drie jaar zijn er nauwelijks

zonnevlekken gesignaleerd en dat baart zorgen.

In Hoe?Zo! Radio vertelt sterrenkundige Frans Snik van de Universiteit Utrecht vandaag over de mogelijke

gevolgen op aarde van een zon zonder vlekken. Staat ons een nieuwe ijstijd te wachten?

Beluister deze uitzending (stream)

In deze uitzending worden er wat zongerelateerde doemscenario's genoemd

en tot het eerste muziekje wordt er meer gepraat over zonnevlekken

ongeveer sinds Galileo en dat die zonnevlekken momenteel op zich laten wachten.

Na het tweede muziekje meer over dit onderwerp...

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: De zon is (te) stil

Staat ons een nieuwe ijstijd te wachten?
Nee dus, dat wordt ontkracht in het audiofragment. Verder wel een interessant verhaal.

Als ik een snapshot maak met mijn planetarium van de zon op dit moment zie ik inderdaad geen zonnevlekken:

Afbeelding

Ietwat offtopic, maar zo mooi is deze foto van de Space Shuttle Atlantis en de Hubble gefotografeerd voor de zon:

Afbeelding
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.521

Re: De zon is (te) stil

Als ik een snapshot maak met mijn planetarium van de zon op dit moment zie ik inderdaad geen zonnevlekken
Hoe maak je foto's met een planetarium?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: De zon is (te) stil

Hoe maak je foto's met een planetarium?
Natuurlijk maak ik de foto's niet met mijn planetarium maar worden ze gedownload van observatoria die constant de zon in de gaten houden zoals:

http://www.bbso.njit.edu/

http://sohowww.nascom.nasa.gov/
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Berichten: 12.262

Re: De zon is (te) stil

Ergens zou het wel interessant zijn moest dat minium veel langer aanhouden, of zelfs een compleet maximum overslaan. Het lijkt niet waarschijnlijk, maar mocht het ervan komen geeft dat vast interessant inzicht in de invloed op de temperatuur alhier.
Victory through technology

Berichten: 3

Re: De zon is (te) stil

Hmm ik denk Dat een nieuwe Ijstijd daarrdoor een beetje overdreven is maarja wie ben ik om daar iets over te zeggen ;)

Berichten: 382

Re: De zon is (te) stil

Allemaal speculaties over ijstijden en rampen gaan wat te ver. De zon is niet zo actief, omdat hij binnen een korte tijd gaat ompolen. Na het ompolen neemt de intensiteit van het magnetisch veld van de zon toe(, omdat de zon actiever wordt en er dus weer meer zonnevlekken ontstaan) integenstelling tot de aarde, waar de intesiteit van het aardmagnetisch veld juist afneemt.

Voor meer informatie:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Ompoling

__________________________

Ik ben echter een kind van 12, dus als er dingen niet kloppen wilt u ze dan corrigeren. Ik kom hier enkel om mijn kennis te verrijken en om te delen met anderen.
Ik ben een kind van 13, dus als er dingen niet kloppen wilt u ze corrigeren. Bij voorbaat dank. Ik kom hier enkel om mijn kennis te verrijken en te delen met anderen.

Gebruikersavatar
Berichten: 21

Re: De zon is (te) stil

Vergeet ook niet dat er tussen de 22 jaar waarin de zon zijn zonnecyclus heeft (11+11) ook nog een onregelmatige periode is, waar er bijna (lees: vrijwel geen) zonnevlekken zijn. Denk aan het Maunder-minimum tussen 1645 en 1715!
't Had carinae moeten zijn...

Berichten: 72

Re: De zon is (te) stil

Is het niet zo dat die zonnevlekken (hoewel enigszins cyclish) zeker geen geordend en stabiel verschijnsel zijn, een soort weer dus, dus dat je niet hoeft wakker te liggen als het eens wat anders loopt?

Gebruikersavatar
Berichten: 197

Re: De zon is (te) stil

In volgende video valt er na een anderhalve minuut opeens een satelliet uit de lucht, vanwege zonnestorm...

Discovery Channel - Solar Storm - pt 1 9.31m

1st part of a mix of documentary and fiction that shows what might happen to our civilization and technology in 2012 if we are hit by a massive solar storm...

Wil iemand reageren?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.244

Re: De zon is (te) stil

Waar ik om te beginnen ernstig bezwaar tegen maak is tegen het gebruik van het jaartal 2012. Dat slaat alvast nérgens op. Er zou in 2012 een zonnestorm kunnen optreden. Morgen kan ook, en over 73 jaar en 5 maanden óók. Net zo goed. Maar die 2012-hype komt zo zoetjes aan mijn neus uit.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: De zon is (te) stil

Wil iemand reageren?
1st part of a mix of documentary and fiction
Overigens is het algemeen geweten dat alle elektriciteit in de volledige wereld kan wegvallen door zo'n storm, al doet de ene daar doomsdayachtiger over dan de andere
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Gebruikersavatar
Berichten: 197

Re: De zon is (te) stil

In volgende video wordt er beweerd dat er over een tijdje

een zonnestorm gaat komen...

Nasa talks about solar storm in 2010-2011 4.42m

Dr Tony Phillips from NASA is talking about a sunstorm that is going to reach maximum in 2010-2011 and it's efects on Earth.

For more details visit...

Via volgende link geschreven tekst bij vorige video:

Solar Storm Warning

http://science.nasa.gov/headlines/y2006/10...tormwarning.htm

Reageer