[wiskunde] complexe getallen - bewerkingen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

[wiskunde] complexe getallen - bewerkingen

Wat is de grafische interpretatie van een deling in \( \large $\mathbb{C}$ \)?

Ik weet dat ze bij een vermenigvuldiging in \( $\mathbb{C}$ \) een draaiing is met als hoek het argument en als homothetie de modulus, en dat bij som en verschil in \( $\mathbb{C}$ \) de somregel voor vectoren wordt geïllustreerd. Maar voor de deling heb ik werkelijk geen idee...

Kan iemand me aub helpen?

Dank bij voorbaat!

PS: Waarom is mijn C niet herkenbaar als een C van de verzameling voor de complexe getallen?

Wat is er mis met mijn code?
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Berichten: 8.614

Re: [wiskunde] complexe getallen - bewerkingen

Ook een deling kan geïnterpreteerd worden als een draaiing in het complexe vlak. Meer specifiek, een vermenigvuldiging is te interpreteren als een draaiing tegenwijzerzin en een deling als een draaiing wijzerzin.
In fysics I trust schreef:PS: Waarom is mijn C niet herkenbaar als een C van de verzameling voor de complexe getallen?

Wat is er mis met mijn code?
Het pakket mathbb werkt niet op dit forum. Om schoolbordvette letters weer te geven hebben we hier een aangepaste code, bestaande uit een backslash en tweemaal de gewenste letter, in dit geval dus \cc:
\(\cc\)
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [wiskunde] complexe getallen - bewerkingen

Als z = a+bi met modulus |z| en argument arg(z) en w = c+di met modulus |w| en argument arg(w), dan is z.w het complex getal met modulus |z|.|w| en argument arg(z)+arg(w). Het complex getal z/w heeft modulus |z|/|w| en argument arg(z)-arg(w). Delen door w is immers vermenigvuldigen met 1/w en 1/w heeft modulus 1/|w| en argument -arg(w).
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 3.505

Re: [wiskunde] complexe getallen - bewerkingen

Ga eerst eens na hoe het omgekeerde van een complex getal er uit ziet als je uitgaat van de complex geconjugeerde, en maak dan gebruik van het gegeven dat delen door een getal overeenkomt met het vermenigvuldigen met het omgekeerde van dat getal.

Het symbool voor de verzameling complexe getallen krijg je door in LaTex de code \mathbb{C} te gebruiken. Dit geeft het symbool
\(\mathbb{C}\)
dat je zoekt.
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

Berichten: 8.614

Re: [wiskunde] complexe getallen - bewerkingen

Het symbool voor de verzameling complexe getallen krijg je door in LaTex de code \mathbb{C} te gebruiken. Dit geeft het symbool
\(\mathbb{C}\)
dat je zoekt.
Niet op dit forum, zie ook mijn vorige post.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Reageer