Condensator in circulatiepomp

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 4

Condensator in circulatiepomp

hallo,

Mijn vraag is dus waarvoor de condensator precies dient die zich in een circulatiepomp bevindt. Zie foto dus. De condensator is dus gewoon aangesloten op het schakelaartje die zicht in de pomp bevindt. (Ik denk dat dit misschien dient voor de faseverschuiving kan dit?)

Afbeelding

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Condensator in circulatiepomp

De condensator dient inderdaad voor faseverschuiving.

De motor heeft twee wikkelingen, de ene zit rechtstreeks op de spanning, de andere staat in serie met de condensator. Zo ontstaat een draaiend magneetveld dat de rotor meesleept.

Ongeveer hetzelfde principe als een 3-fasen kooiankermotor, maar dan met deze kunstgreep om met 1 fase toch een draaiveld te krijgen.

In wasmachines en in ventilatoren zitten ook vaak van zulke motoren.

Berichten: 4

Re: Condensator in circulatiepomp

Zou het kunnen dat in dit motorke er 3 wikkelingen zijn? Want als ik op de aansluitklemmen van de motor meet waar hij verbonden is met de spoelen krijg ik 3 verschillende weerstand waarden ( 300 ohm, 150 ohm en 150 ohm)

maar alvast bedankt kan nu terug verder met die faseverschuiving ;)

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Condensator in circulatiepomp

Het kan inderdaad zijn dat er meerdere wikkelingen op zitten. Dat heeft dan te maken met het feit dat de pompcapaciteit instelbaar is. Maar hoe dat in elkaar zit, daar weet ik het fijne ook niet van.

Berichten: 4

Re: Condensator in circulatiepomp

Heb je gelijk in pomp heeft 3 verschillende toerentallen ;) . Nu nog een vraagje over die condensator dient deze dan voor het corrigeren van de faseverschuiving? Misschien dat iemand me hier meer info kan geven want vind ik niet veel over wat betreft mijn doel van de condensator.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Condensator in circulatiepomp

Even afgezien van het feit dat er meerdere wikkelingen zijn i.v.m. de toerentalinstelling heb je twee wikkelingen die ruimtelijk 90 graden t.o.v. elkaar verschoven zijn. De condensator staat in serie met één van deze wikkelingen, waardoor de stroom in de beide wikkeling ook bijna 90 graden t.o.v. elkaar is verschoven. En dit veroorzaakt een rondwandelend magneetveld.

De condensator heeft dus niets te maken met een cosphi-compensatie.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Condensator in circulatiepomp

Kijk ook eens op deze wiki pagina

Reageer