Balans op de maan

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 232

Balans op de maan

Je hangt een massieve bol van 100 g piepschuim en een massieve bol van 100 g lood aan een balans. De balans is dus in evenwicht. Je herhaalt de proef op de maan, wat gebeurt er?

Volgens de bron die ik raadpleegde zou het piepschuim lager hangen, kan iemand me vertellen of dat klopt en zoja, waarom?
voorheen bekend als "fysicusje in spe"

Berichten: 3

Re: Balans op de maan

dit heeft te maken met het volume van het piepschuim. Op aarde is de krachtenbalans niet enkel de zwaartekracht, maar ook de opwaartse kracht van de lucht. En die is evenredig met het volume/opp. Op de maan valt die opwaartse kracht weg (geen lucht meer), en zal dus de balans doorhangen aan de piepschuim-kant.

voor die opwaartse kracht: http://nl.wikipedia.org/wiki/Wet_van_Archimedes

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: Balans op de maan

bertjepeeters schreef:dit heeft te maken met het volume van het piepschuim. Op aarde is de krachtenbalans niet enkel de zwaartekracht, maar ook de opwaartse kracht van de lucht. En die is evenredig met het volume/opp. Op de maan valt die opwaartse kracht weg (geen lucht meer), en zal dus de balans doorhangen aan de piepschuim-kant.

voor die opwaartse kracht:http://nl.wikipedia.org/wiki/Wet_van_Archimedes
Alhoewel ik het eens ben met de redenering vindt ik het toch vreemd. Op de maan zou de balans dan in evenwicht moeten zijn, maar op aarde zou het lood dan lager hangen.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Berichten: 3

Re: Balans op de maan

Je hebt gelijk, maar ik veronderstel dat de vraagsteller de vraag verkeerd stelde. Op aarde zal de balans niet in evenwicht zijn als men links en rechts 100g hangt. Dan zal inderdaad de balans doorhangen aan de "lood-kant" en in evenwicht zijn op de maan.

Reageer