Windenergie terug-koppelen aan het net

Moderators: jkien, Xilvo

Berichten: 4

Windenergie terug-koppelen aan het net

De door middel van een windmolen en omvormer opgewekte elektriciteit wil ik rechtstreeks in het elektriciteitsnet voeren. Dus, het net gebruiken als opslagmedium. We hebben hier nog een ouderwetse meter met draaischijf.

Nu zoek ik het elektrotechnisch schema om dit te realiseren.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Windenergie terug-koppelen aan het net

Hangt er maar vanaf wat voor omvormer het is.

Het type meter doet er helemaal niks toe.

Maar ik zou eerst maar eens met het elektriciteitsbedrijf gaan praten, je mag nl. niet zonder toestemming terugvoeden op het net.

Berichten: 4

Re: Windenergie terug-koppelen aan het net

klazon schreef:Hangt er maar vanaf wat voor omvormer het is.

Het type meter doet er helemaal niks toe.

Maar ik zou eerst maar eens met het elektriciteitsbedrijf gaan praten, je mag nl. niet zonder toestemming terugvoeden op het net.
Klopt, maar ik woon in Griekenland en wil eerst wat experimenteren. Als het zinnig is dan overleg ik met de DEH.

Wat ik wil proberen is de windmolen direct koppelen met een omvormer 12V gelijkspanning naar 240V wisselspanning en die 240V direct aan het net. Ik wil geen akku toepassen. Het is namelijk geen noodvoorziening.

Mijn vraag is, kan ik dit direct parallel schakelen; de door mij opgewekte 240V met de 240V van het net, of heb ik iets in de trant van "terugloopdioden" nodig.

Wat gebeurt er als de molen geen energie levert maar de omvormer wel parallel aan het net zit?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Windenergie terug-koppelen aan het net

Wat gebeurt er als de molen geen energie levert maar de omvormer wel parallel aan het net zit?
Ik kan op afstand niet zien wat voor omvormer je hebt. Er zijn omvormers die alleen maar functioneren als de netspanning aanwezig is. En verder is het de vraag of jouw omvormer wel geschikt is om synchroon met het net te draaien. Zou je het beste bij de fabrikant van het ding kunnen vragen.

En of je nou in Nederland of in Griekenland woont, toestemming voor terugleveren moet je sowieso hebben voordat je verder kan.

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 320

Re: Windenergie terug-koppelen aan het net

Een typische 12V naar 230V omvormer zoals gebruikt in de kampeeratmosfeer is hiervoor NIET geschikt: die loopt niet synchroon met het net, geeft geen sinusoïdale spanning af, heeft geen voorzieningen om de netspanning te monitoren, schakelt niet af bij netuitval,...

De omvormers zoals gebruikt met zonnepanelen komen misschien in aanmerking. Zonnepanelen leveren een traag variërende uitgangsvermogen; windmolens leveren een schokkerig uitgangsvermogen. Uit ervaring van een vriend weet ik dat een PV omvormer moeite heeft om het door een kleine windmolen geleverd vermogen om te zetten naar het net.

Een tussengeschakelde loodaccu kan als buffer dienen maar dan komt de omvormer weer in de problemen omdat het ideale instelpunt van de zonnepanelen opgezocht wordt (punt van maximum vermogen) en dat is niet compatibel met de ontlaadcurve van een loodaccu.

Als je een PV omvormer hebt zou ik voorstellen om die te proberen en na te gaan of het regelmechanisme in staat is de schokkerige opbrengst van de windmolen te regelen. Hoe groot is je molen overigens?

Succes!
Wil je eindelijk die dure computer aan het werk zetten...

help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...

http://www.wetenschapsforum.nl/index.ph ... opic=59270

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 320

Re: Windenergie terug-koppelen aan het net

En om op je originele vraag te antwoorden...

Gezien vanaf het net en de bestaande teller bestaat een typische installatie uit:

- scheidingsschakelaar

- verliesstroomschakelaar

- zekeringen

- groene stroom teller (in Belgie; voor de groene stroom certificaten)

- omvormer

- gelijkstroombron (windmolen of PV cellen)

Groeten,

--

/\/\arc
Wil je eindelijk die dure computer aan het werk zetten...

help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...

http://www.wetenschapsforum.nl/index.ph ... opic=59270

Berichten: 202

Re: Windenergie terug-koppelen aan het net

Het is ongelooflijk simpel!

Het net is een netwerk van gebruikers en afnemers die allemaal aan elkaar hangen.

Stel je voor dat je in de lift zit. Je wilt omhoog, daarvoor moet de liftmotor stroom gebruiken.

Vervolgens wil je naar beneden. Nu moet de liftmotor er voor zorgen dat dat gecontroleerd gebeurt: hij remt!

Dat levert gewoon energie op. En die energie gaat TERUG in het net.

Zou je op je kWh-meter kijken dan loopt die daadwerkelijk achteruit.

Als je je meldt met de boodschap energieleverancier te willen worden moet (zo vindt het energiebedrijf) de meter die de stroom registreert worden voorzien van een terugloopblokkering.

Je krijgt een tweede meter, ook voorzien van een terugloopblokkering, welke de afgeleverde stroom telt.

De aangeleverde stroom is kostbaar omdat die een hoge kwaliteit heeft (het is keurig 50Hz en men garandeert dat het rond de 230V is onafhankelijk van de afgenomen stroomsterkte).

De stroom die je teruglevert is minder waardevol, omdat (andere) de echte/grote stroomproducenten zich moeten aanpassen aan jou vrij willekeurige teruglevering.

Daarom is het teruglevertarief lager dan het afnametarief, en daar zijn weer 2 meters voor nodig om dat uit elkaar te houden.

Het apart bemeteren maakt de zaak dus eigenlijk maar erg ingewikkeld voor het energiebedrijf, maar ze willen ook liever niet dat je van ze profiteert.

Slotopmerking:

Het zou kunnen dat moderne kWh-meters standaard een terugloopblokkering hebben.

Ik ben dan wel benieuwd hoe dat juridisch zit: hoe onderscheid je remenergie (van bv een lift) van windenergie.

En eigenlijk is een windmolen ook niets anders dan een propeller die je gebruikt om de wind wat af te remmen; wie zegt dat je energie wou leveren???

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Windenergie terug-koppelen aan het net

Het zou kunnen dat moderne kWh-meters standaard een terugloopblokkering hebben.
Moderne kWh-meters (in Nederland) zijn elektronisch. Die hebben geen specifieke terugloopblokkering, bij terugleveren meten ze domweg niet.

Meld je dat je wilt terugleveren, dan kun je een meter krijgen die ook de andere richting kan meten, en dat ook apart registreert. Dit i.v.m. het tariefverschil.

Gebruikersavatar
Berichten: 5.679

Re: Windenergie terug-koppelen aan het net

Meld je dat je wilt terugleveren, dan kun je een meter krijgen die ook de andere richting kan meten, en dat ook apart registreert. Dit i.v.m. het tariefverschil.
Tariefverschil? Dus als ik 2000 kWh afneem en 500 teruglever, betaal ik iets anders (meer, neem ik aan) dan wanneer ik gewoon 1500 kWh afneem?
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Windenergie terug-koppelen aan het net

Inderdaad, voor kWh's die je teruglevert in het net krijg je minder terug dan je moet betalen voor kWh's die je afneemt.

Berichten: 388

Re: Windenergie terug-koppelen aan het net

Inderdaad, voor kWh's die je teruglevert in het net krijg je minder terug dan je moet betalen voor kWh's die je afneemt
En het ergste van alles is dat zij juist die stroom heel erg duur doorverkopen. Je zonnepanelen leveren immers het meeste elektriciteit tijdens de middag, als de stroomprijs het duurste is! Voor de gewone consument en kleine bedrijfjes is dit allemaal niet van belang. Maar voor de echt grote verbruikers en bv energieleveranciers (met de vrijmaking van de energiemarkt) is dit wel erg belangrijk.
Een typische 12V naar 230V omvormer zoals gebruikt in de kampeeratmosfeer is hiervoor NIET geschikt: die loopt niet synchroon met het net, geeft geen sinusoïdale spanning af, heeft geen voorzieningen om de netspanning te monitoren, schakelt niet af bij netuitval,...
Ach natuurlijk wel ;)

Of dacht jij dat dat kleine kampingomvormertje uit de Aldi een hele wijk van stroom kon voorzien? Hij gaat maar al te graag in overbelastingsbeveiliging als hij al niet helemaal uitrookt.

Disclaimer: Bovenstaande opmerking is dus niet als bijkomende stof tot discussie bedoeld, maar louter als ludieke opmerking.

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 320

Re: Windenergie terug-koppelen aan het net

Inderdaad, voor kWh's die je teruglevert in het net krijg je minder terug dan je moet betalen voor kWh's die je afneemt.
Niet waar in Belgie.

In Belgie is de situatie momenteel als volgt:

- De meter draait achteruit bij levering aan het net. Dit vermindert de electriciteitsfactuur (in mijn specifiek geval) met 12.66 eurocent per geleverde kWh. Dit is gelijk aan het geldende aankooptarief.

- Voor iedere geproduceerde kWh, al dan niet aan het net geleverd, wordt een bedrag uitbetaald van 45 eurocent. Dit wordt gemeten aan de hand van een groene-stroom-teller direct aan de omvormer en gerapporteerd aan www.vreg.be die de groene-stroom-certificaten uitreikt.

Iedere geproduceerde kWh brengt dus 57.66 eurocent op; een belangrijke bijdrage tot de afbetaling van de installatie die overigens na minder dan 6 jaar break-even is. ;)
Wil je eindelijk die dure computer aan het werk zetten...

help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...

http://www.wetenschapsforum.nl/index.ph ... opic=59270

Berichten: 388

Re: Windenergie terug-koppelen aan het net

@sillyconmarc: Je moet alleen opletten dat op het einde van het jaar je meter niet teruggedraaid is ten opzichte van het afgelopen jaar. Want dat verschil krijg je niet terugbetaald en zou je zelfs eens een onaangename verrassing kunnen bezorgen bij het zien van de factuur (men gaat er dan van uit dat je meter helemaal rondgeweest is). Maar zo een vaart loopt het meestal niet, tenzij je installatie zwaar overgedimensioneerd is.

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 320

Re: Windenergie terug-koppelen aan het net

@sillyconmarc: Je moet alleen opletten dat op het einde van het jaar je meter niet teruggedraaid is ten opzichte van het afgelopen jaar. Want dat verschil krijg je niet terugbetaald en zou je zelfs eens een onaangename verrassing kunnen bezorgen bij het zien van de factuur (men gaat er dan van uit dat je meter helemaal rondgeweest is). Maar zo een vaart loopt het meestal niet, tenzij je installatie zwaar overgedimensioneerd is.


idd... ik hoop 35% van mijn verbruik te produceren.
Wil je eindelijk die dure computer aan het werk zetten...

help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...

http://www.wetenschapsforum.nl/index.ph ... opic=59270

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Windenergie terug-koppelen aan het net

- Voor iedere geproduceerde kWh, al dan niet aan het net geleverd, wordt een bedrag uitbetaald van 45 eurocent.
Is dat bedrag goed? Moet dat niet zijn 0,45 eurocent?

45 eurocent is ver boven de normale prijs van een kWh, lijkt me niet logisch.

Reageer