afkoelen witte dwerg

Moderators: Michel Uphoff, jkien

Reageer

afkoelen witte dwerg

Hoe kan het dat het zo lang duurt dat een witte dwerg afkoelt ?

Volgens Wikipedia duurt het tientallen miljarden jaren. Als er alleen wat restwarmte in zit vind ik dit erg lang. Het vermogen wat een witte dwerg uitstraalt is vrij hoog. Als ik uit ga van een witte dwerg van 6000 K en met een doorsnede van de aarde kom ik op 4E22 watt. Bij een temperatuur van 100000 K kom je zelfs tot 3E27 watt .Dit is al meer dan de zon (4E26 watt). Waar haalt de witte dwerg de energie vandaan om tientallen miljarden jaren te stralen. Of zit er heel veel restwarmte in een witte dwerg ? Is de warmteinhoud van een witte dwerg makkelijk te berekenen (soortelijke warmte * gemiddelde temperatuur*massa), en zijn deze bekend ?

Witte Dwerg volgens Wikipedia:

Quote:

------- De kern stort dan in tot een witte dwerg. De straal van het object bedraagt dan enkele duizenden kilometers en heeft een dichtheid van honderden tonnen per kubieke centimeter. De temperatuur van een jonge witte dwerg is hoog: meer dan 100.000K en koelt langzaam af tot een zwarte dwerg. Zwarte dwergen zijn nog nooit waargenomen omdat het afkoelen 10-tallen miljarden jaren in beslag neemt. Dat is langer dan de leeftijd van het heelal tot nu toe.



Gebruikersavatar
Berichten: 4.161

Re: afkoelen witte dwerg

Ik denk dat het zo lang warm blijft door het enorme zwaartekrachtveld door de enorme dichtheid. Al die metalen die erin zitten, die kolken en botsen tegen elkaar, en worden heel hard heen en weer geduwd door het zwaartekrachtveld. Het houd zichzelf dus heel erg veel in beweging omdat het zoveel zwaartekracht heeft. Je kan de warmte ontwikkeling door zwaartekracht zien bij de maan Io van Jupiter. Dit is de enige maan die vulkanisch (met echt magma, en niet vloeibaar stikstof geizers) actief is. Dit komt omdat Io in een heftige touwtrek wedstrijd zit tussen Jupiter en een andere maan van Jupiter genaamd Europa. Hierdoor schud Io de hele tijd heen en weer, en daardoor zijn er vulkanen mogelijk. Zo zal het ook wel werken bij de witte dwerg.
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Reageer