[wiskunde] zwaartepunt cirkelsegment

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Berichten: 107

[wiskunde] zwaartepunt cirkelsegment

Hallo,

Ik zit met het volgende probleem:

Ik heb een cirkelsegment Q=integraal(ydA) ===>y*A (toch?)

nu is de oppervlakte (A) van een segment 0,5*r²*(θ-sin(θ))

alleen hoe krijg ik nu de y(zwaartepunt) coordinaat van een segment? is hier ook een handige (standaard)formule voor (die ik nog niet heb kunnen vinden)?

Bij voorbaat dank

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [wiskunde] zwaartepunt cirkelsegment

Welkom op het forum Huiswerk en Practica.

Jij wilt vlot hulp. Dat is alleen goed mogelijk als je daar zelf wat voor doet.

Naast de algemene regels van dit forum hebben we voor dit huiswerkforum een paar speciale regels en tips.

Die vind je in de huiswerkbijsluiter

In die huiswerkbijsluiter staat bijvoorbeeld:

Quote[td] [color="#808080"][b][u]VAKGEBIED-TAGS[/u][/b] [i]Plaats het vakgebied waarop je vraag betrekking heeft tussen rechte haken in de titel. bijv: [biologie] of [frans]. Zo blijft dit huiswerkforum overzichtelijk.[/i] [/color] [/td]
Hebben we even voor je gedaan. Denk je er de volgende keer zelf aan?[/color]
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 107

Re: [wiskunde] zwaartepunt cirkelsegment

Ter verduidelijking van een segment:Afbeelding

(en ik zal het er de volgende keer ervoor zetten TD, en sorry voor de nieuwe reactie maar de editknop was weg)

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [wiskunde] zwaartepunt cirkelsegment

(en ik zal het er de volgende keer ervoor zetten TD, en sorry voor de nieuwe reactie maar de editknop was weg)
Geen probleem, je mag altijd nieuwe informatie toevoegen.

Integreer y over de oppervlakte en deel door de oppervlakte, dat geeft de y-coördinaat van het zwaartepunt.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 481

Re: [wiskunde] zwaartepunt cirkelsegment

Hoe luid de formule voor de zwaartepunt? Het zwaartepunt is in de vorm(x,y). De x-coordinaat van het zwaartepunt is niet zo moeilijk.. Voor de y-coordinaat heb je wel die formule nodig.
Ik heb een cirkelsegment Q=integraal(ydA) ===>y*A (toch?)
Wat bedoel je hiermee? De oppervlak van het segment? Maar die formule geef je zelf al 1 regel later..
Procrastination is like masturbation; it's all fun and games till you realize you just **** urself..

Correct me if I'm wrong.

Berichten: 107

Re: [wiskunde] zwaartepunt cirkelsegment

Heezen schreef:Hoe luid de formule voor de zwaartepunt? Het zwaartepunt is in de vorm(x,y). De x-coordinaat van het zwaartepunt is niet zo moeilijk.. Voor de y-coordinaat heb je wel die formule nodig.

Wat bedoel je hiermee? De oppervlak van het segment? Maar die formule geef je zelf al 1 regel later..
Ik vraag me af of ik dan de y coordinaat gelijk maal de oppervlakte mag doen en dan Q heb dat bedoelde ik er mee...

De x coordinaat ligt natuurlijk op nul. Maar ik heb dus de y coordinaat nodig

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [wiskunde] zwaartepunt cirkelsegment

Daarvoor moet je, zoals ik al zei, y integreren over de oppervlakte (niet gewoon y vermenigvuldigen met de oppervlakte).
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 107

Re: [wiskunde] zwaartepunt cirkelsegment

TD schreef:Geen probleem, je mag altijd nieuwe informatie toevoegen.

Integreer y over de oppervlakte en deel door de oppervlakte, dat geeft de y-coördinaat van het zwaartepunt.
En hoe kom ik achter y? ;)

Stel θ=90

en r=25

dan heb ik dus A=0,5*25²*(90-sin(90))=0,5*25²*89=27812,5

en dat is groter dan pi*25².. dat klopt niet... ik voer iets verkeerd in?

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [wiskunde] zwaartepunt cirkelsegment

Gewoon de functie 'y', je kan toch een functie f(x,y) integreren over een gebied (dubbele integraal)? Neem f(x,y) = y. Als je f(x,y)=1 neemt, krijg je als resultaat natuurlijk precies de oppervlakte (en die heb je ook nodig).
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 107

Re: [wiskunde] zwaartepunt cirkelsegment

Gewoon de functie 'y', je kan toch een functie f(x,y) integreren over een gebied (dubbele integraal)? Neem f(x,y) = y. Als je f(x,y)=1 neemt, krijg je als resultaat natuurlijk precies de oppervlakte (en die heb je ook nodig).
ik heb geen functie?

of moet ik als functie x²+y²=r nemen (en je hoeft toch geen dubbele integraal te nemen omdat x nul is?)

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [wiskunde] zwaartepunt cirkelsegment

Hoe ben je aan die oppervlakte gekomen, ook door integratie of iets anders (of als gegeven genomen...)?
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 107

Re: [wiskunde] zwaartepunt cirkelsegment

Hoe ben je aan die oppervlakte gekomen, ook door integratie of iets anders (of als gegeven genomen...)?
Met de formule 0,5r²(theta-sin(theta)) (zie A in eerste bericht)

maar op een of andere manier vul ik deze verkeerd in

want met theta =110 en r=10 moet er 49.008cm² uitkomen dan komt er bij mij ook 5453.015 uit

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [wiskunde] zwaartepunt cirkelsegment

Dat komt omdat je de hoek in radialen moet invullen, dus niet 110 (dit is 110°) maar...
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 107

Re: [wiskunde] zwaartepunt cirkelsegment

Dat komt omdat je de hoek in radialen moet invullen, dus niet 110 (dit is 110°) maar...
Oja tuurlijk...

dus met r=25 en theta= 90

0,5*25²*(1.571-sin(1.571))=178.3738521 mm²

Maar vergeef mij mijn domheid ik weet nu nog steeds niet hoe ik aan y kom... en alle gegevens zijn eigenlijk: een cirkel, r=25 en theta

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [wiskunde] zwaartepunt cirkelsegment

Ik vind dan nochtans 49.00847...
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Reageer