[natuurkunde] stroomsterkte

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Berichten: 41

[natuurkunde] stroomsterkte

Ik kom uit 1 vraag niet!

Deze vraag:

Een spannigsbron levert 45 V. In 20 minuten wordt 27 kJ elektrische energie beleverd.

Bereken de stroomsterkte in de schakeling..

Het antwoord heb ik wel al : I = 0,50 A

Hoe kom je op dat antwoord?

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: [natuurkunde] stroomsterkte

Je hebt gegeven een spanning, energie en tijd. Energie en tijd leveren samen vermogen. Dus ga op zoek naar een formule die spanning, vermogen, en stroomsterkte aan elkaar relateert.

Verborgen inhoud
P=UI
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Berichten: 41

Re: [natuurkunde] stroomsterkte

Wil je 'm even uitwerken ?

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: [natuurkunde] stroomsterkte

Nee, ik ben geen huiswerkmachine. Je komt toch zeker wel verder met mijn informatie? Waar loop je vast? Weet je hoe je het vermogen berekent? Het is echt een kwestie van de juiste formule pakken, en waarden invullen.
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [natuurkunde] stroomsterkte

Wil je 'm even uitwerken ?
;) Vlak hierboven kan je lezen:
Intenties van dit forum

WSF is geen antwoordenmachine, maar begeleidt met alle plezier.

Vraag dus niet om het voorschotelen van een antwoord, maar beschrijf de punten waar je tegenaan loopt.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 41

Re: [natuurkunde] stroomsterkte

Nee, ik ben geen huiswerkmachine. Je komt toch zeker wel verder met mijn informatie? Waar loop je vast? Weet je hoe je het vermogen berekent? Het is echt een kwestie van de juiste formule pakken, en waarden invullen.
Dat snap ik.

Ik heb morgen eeen pw, ik moet een voldoende halen, en ik snap dit niet..

Ik heb alles al geprobeert..

Want de formule is: I = Q/t

Q = Hoeveelheid lading, (dit geval toch 27 kJ ?)

en T = 20 minuten --> 1200 seconde.

27/1200 = 0.00225, dus niet het antwoord ;)
Nee, ik ben geen huiswerkmachine. Je komt toch zeker wel verder met mijn informatie? Waar loop je vast? Weet je hoe je het vermogen berekent? Het is echt een kwestie van de juiste formule pakken, en waarden invullen.
Dat weet ik, maar ik snap het niet, ik heb 't geprobeert.. Als je 't uitwerkt, zie ik hoe je 't moet doen!

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: [natuurkunde] stroomsterkte

Want de formule is: I = Q/t
Nee, aan deze formule heb je niets, want we hebben geen lading gegeven. Bovendien heb ik toch al de juiste formule gegeven in de "verborgen inhoud"? Wel de antwoorden lezen a.u.b. ;)
Q = Hoeveelheid lading, (dit geval toch 27 kJ ?)
27 kJ heeft eenheid Joule (energie), lading heeft eenheid Coulomb. Dit klopt dus niet. Ga terug naar mijn eerste antwoord en probeer opnieuw.
Dus ga op zoek naar een formule die spanning, vermogen, en stroomsterkte aan elkaar relateert.
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Berichten: 41

Re: [natuurkunde] stroomsterkte

Phys schreef:Nee, aan deze formule heb je niets, want we hebben geen lading gegeven. Bovendien heb ik toch al de juiste formule gegeven in de "verborgen inhoud"? Wel de antwoorden lezen a.u.b. ;)

27 kJ heeft eenheid Joule (energie), lading heeft eenheid Coulomb. Dit klopt dus niet. Ga terug naar mijn eerste antwoord en probeer opnieuw.
Ik heb 't gelezen, P=UI

U x I,

of U / I ?

1 coulomb ~ 6,25x10 tot 18e.

Moet je dan doen:

27kJ / 6,25x10 tot 18e ?

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [natuurkunde] stroomsterkte

Die Coulomb heb je niet nodig. Voor het elektrisch vermogen heb je P = UI, je kent U en zoekt I.

Om P te weten, moet je het gegeven van de elekrische energie en de tijdsduur nog gebruiken.

Ken je een formule die een verband legt tussen vermogen, energie en een tijdsduur?
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 41

Re: [natuurkunde] stroomsterkte

TD schreef:Die Coulomb heb je niet nodig. Voor het elektrisch vermogen heb je P = UI, je kent U en zoekt I.

Om P te weten, moet je het gegeven van de elekrische energie en de tijdsduur nog gebruiken.

Ken je een formule die een verband legt tussen vermogen, energie en een tijdsduur?
Die formule is toch U x I x T?

Om p te bereken moet je E/t of U x i

klopt het dat hier P = 1458000 ?

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [natuurkunde] stroomsterkte

WendieJ schreef:Die formule is toch U x I x T?

Om p te bereken moet je E/t of U x i

klopt het dat hier P = 1458000 ?
Dus je hebt P = UI en P = E/t, waaruit UI = E/t en dus I = ... Dan alles invullen.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: [natuurkunde] stroomsterkte

klopt het dat hier P = 1458000 ?
Hoe kom je daaraan? Er geldt P=E/t=27000/(20*60)=22.5W

Maar in plaats van P apart te berekenen, en vervolgens I te berekenen, kun je beter TD volgen: P=E/t, dus U*I=E/t, dus I=...

en pas op het eind alle waarden invullen. Zo voorkom je afrondingsfouten.
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Berichten: 41

Re: [natuurkunde] stroomsterkte

Dus je hebt P = UI en P = E/t, waaruit UI = E/t en dus I = ... Dan alles invullen.
P = UI en P = E/t, waaruit UI = E/t en dus I = ...

U = 45 V

I = ?

P = 27000/1200 = 22.5

P / U = 22.5/45 = ..... 0,5

AAAAAH GEWELDIG ;) :P :P

Applausje voor jullie!

Heel erg bedankt voor deze moeite!

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [natuurkunde] stroomsterkte

Graag gedaan, maar met iets meer zelf proberen was je er misschien ook geraakt ;)

Doe dat systematisch: wat is gegeven, wat is gevraagd, welke formules ken ik die hiertussen een verband leggen.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 41

Re: [natuurkunde] stroomsterkte

TD schreef:Graag gedaan, maar met iets meer zelf proberen was je er misschien ook geraakt ;)

Doe dat systematisch: wat is gegeven, wat is gevraagd, welke formules ken ik die hiertussen een verband leggen.
Natuurkunde = mijn minste vak,

En ik zit nog maar in de 3e,

De leraar legt bijna nooit iets uit,

en me familie snapt er ook niets van :P !

Reageer