[fysica] neutronenstraling

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 16

[fysica] neutronenstraling

Hej,

ik snap iets niet in verband met neutronenstraling.

Wat ik weet: Neutronenstraling is dodelijk voor de mens en kan erg ver reiken omdat neutronen niet door elektrische velden etc. afgebogen kan worden omdat ze geen lading bezitten.

Wat ik niet snap: bij botsing van een neutron (van een kernwapen) met een cel van je lichaam, gaat dit deeltje ioniseren met de 80% water van deze cel met als gevolg dat dat je DNA aangetast wordt en dat is niet gezond. Dit gebeurt ook bij alfa en betastraling, dus zie ik het verschil met neutronenstraling (..en gammastraling..) niet echt.

Wat een verklaring kan zijn is dat wanneer een neutron met een deeltje botst dat qua massa sterk op die van een neutron gelijkt, er veel energieen vrijkomen bij splijting. En deze energieen zouden dan de cel aantasten?

Of..?

Om het kort te maken: ik zie gewoon niet wat het verschil is tussen de werking van een alfastraling en een neutronenstraling, buiten het feit dat alfa niet zo sterk doordringt in het lichaam.

Dus als iemand kan helpen..Graag ;)

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: [fysica] neutronenstraling

Een neutron gaat prrobleemloos door de elektronenschillen van een atoom heen.

Als hij op een kern gericht is, zal hij vaak door die kern geabsorbeerd worden.

Er ontstaat dan een nieuwe isotoop. Meestal is die (al of niet kunstmatig) radioactief.

Berichten: 16

Re: [fysica] neutronenstraling

thermo1945 schreef:Een neutron gaat prrobleemloos door de elektronenschillen van een atoom heen.

Als hij op een kern gericht is, zal hij vaak door die kern geabsorbeerd worden.

Er ontstaat dan een nieuwe isotoop. Meestal is die (al of niet kunstmatig) radioactief.


ja...

dus als ik het goed begrijp: het heeft niet specifiek met al dat waterstof in ons lichaam te maken dat de impact van neutronenstraling zo groot is.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: [fysica] neutronenstraling

het heeft niet specifiek met al dat waterstof in ons lichaam te maken dat de impact van neutronenstraling zo groot is.
Dat klopt.

Berichten: 375

Re: [fysica] neutronenstraling

Krypton schreef:ja...

dus als ik het goed begrijp: het heeft niet specifiek met al dat waterstof in ons lichaam te maken dat de impact van neutronenstraling zo groot is.
Ik denk toch dat dit een belangrijk(zo niet het belangrijkste punt is)

Neutronen hebben ongeveer dezelfde massa als protonen, en als ze dan inelastisch botsen gaat het neutron bijna stilstaan en krijgt het proton bijna alle kinetische energie. Dat zijn twee belangrijke punten: het proton wordt uit zijn positie weggeschoten(schade aan chemische structuur) en het proton vliegt door en gaat zo een spoor van ionisaties maken in de persoon.

Activatie van kernen is slechts een klein effect: de meeste lichte kernen(C,N,O) zijn heel slecht in het vangen van neutronen, en goede neutronvangers zijn slechts in heel minieme hoeveelheden aanwezig in ons lichaam.

Het grote verschil met alfa en beta straling is dat die gemakkelijk tegengehouden wordt door lucht en de huid en dus vanop een afstand volledig onschadelijk wordt, terwijl neutronen veel moeilijker af te schermen zijn

Reageer