[wiskunde] herschrijven van formule

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 1

[wiskunde] herschrijven van formule

Hoi allemaal,

Ik weet dat dit mijn eerste post is, maar ik heb het forum afgezocht, maar kon 1,2,3 het niet vinden. Please don't shoot me, if I looked in the wrong section...

maar goed, ik heb een formule voor de eenvoud:

6 = (15+2x-10)/x^2 (ingevulde getallen zijn willekeurig, behalve tot de tweede macht)

Eerst wou ik hem oplossen (mijn grafisch zegt dat x = 1,0946274 is aan de positieve kant)

6 = (5+2x) / x^2 (/x)

6 = (5+2) / x

x = 7/6

x = 1,16666

Zoals je kunt zien, loop ik hier al spaak... Wie o wie kan me in de goede richting helpen!

Vervolgens zou ik graag willen dat de formule begon met X = .... zodat ik gelijk de x uitkrijg, maar aangezien dat ik al problemen heb met het oplossen van de formulen, zou ik graag ook hulp willen hebben bij het herschrijven...

Deze formule zou ik graag herschrijven willen hebben vanwege dat ik hem in excel moet gaan gebruiken om de x te berekenen.

Alvast bedankt voor jullie moeite!

Groet,

Nero1986

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [wiskunde] herschrijven van formule

Nero1986 schreef:6 = (5+2x) / x^2 (/x)

6 = (5+2) / x
Hier gaat het mis... Je mag teller en noemer delen door x, maar dan moet je wel elke term in de teller delen door x: jij deelt alleen 2x door x (dus x valt weg), maar die 5 wordt dan 5/x. Dat schiet natuurlijk niet echt op, vermenigvuldig liever beide leden met x² zodat de noemer in het rechterlid verdwijnt:

6 = (5+2x)/x²

6x² = 5+2x

Zet alles even in een lid en je kan aan de slag met de abc-formule (discriminant).
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 2.746

Re: [wiskunde] herschrijven van formule

6 = (15+2x-10)/x^2

omvormen: 6x²-2x-5=0

en dit is een 2e graadsvergelijking. in het algemeen geeft dit twee oplossingen.

zoek eens op kwadratische vergelijking.

Berichten: 4

Re: [wiskunde] herschrijven van formule

stoker schreef:6 = (15+2x-10)/x^2

omvormen: 6x²-2x-5=0

en dit is een 2e graadsvergelijking. in het algemeen geeft dit twee oplossingen.

zoek eens op kwadratische vergelijking.
Dit kun je inderdaad oplossen met de ABC-formule.



Afbeelding

en daarna

Afbeelding

Je krijgt dus 2 oplossingen voor x

Dan moet het goedkomen

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [wiskunde] herschrijven van formule

Die plaatjes zijn hier helaas niet zichtbaar, die website staat linken naar hun afbeeldingen op externe websites niet toe.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Reageer