[wiskunde] analytische vlakke meetkunde van de tweede graad

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 8.614

[wiskunde] analytische vlakke meetkunde van de tweede graad

Opgave:

Bepaal een vergelijking van de ellips met de x-as en de y-as als symmetrieassen en met
\(F(2,0)\)
als brandpunt en rakend aan
\(t \equiv x + y - 4 = 0\)
.[/i]

Op zich niet zo'n moeilijke opgave, maar ik zie het even niet. Ergens ook niet zo onlogisch, als je weet dat het onderdeel analytische vlakke meetkunde van de tweede graad door mijn strot wordt geramd onder het mom van BZL. Een fraai woord voor "Oei, nog maar twee weken tot aan de examens en nog zoveel te doen. Weten jullie wat, lees en leer hoofdstukken 1 t.em. 5 (blz. 8 t.em. 73) maar m.b.v. jullie boek en vraag het me maar als er moeilijkheden opduiken
Verborgen inhoud
(wanneer je dan daadwerkelijk een vraag stelt is er geen tijd om die te beantwoorden "omdat we verder moeten met de andere onderdelen")
. O ja, en maak oefeningen nrs. 1 t.e.m 78 (geen overdrijving!) tegen volgende week." Tja, als je die vijf hoofdstukken fatsoenlijk wilt doornemen (zodat je ze niet enkel kunt opdreunen, maar er ook nog iets van begrijpt), kruipt daar wel wat tijd in. Vergeef me overigens deze kleine irrelevante tirade, maar ik moest mijn frustraties ergens kwijt.

Terug naar de eigenlijke opgave:

De algemene (assen)vergelijking van een ellips wordt gegeven door
\(\frac{x^2}{a^2}+\frac{y^2}{b^2}=1\)
. Uit de informatie over het brandpunt kan ik reeds afleiden dat
\(a^2-b^2 = 4\)
(de brandpunten van een ellips worden gegeven door
\(F(c,0)\)
en
\(F'(-c,0)\)
met
\(c^2 = a^2-b^2\)
). De informatie over de raaklijn kan ik echter even nergens inpassen. Achteraf zal ik me waarschijnlijk voor het hoofd slaan omdat het zo eenvoudig zal zijn, maar zoals gezegd kan ik er gewoonweg niet opkomen.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [wiskunde] analytische vlakke meetkunde van de tweede graad

\(a^2-b^2 = 4\)
Dit laat toe in je vergelijking van de ellips a² in functie van b² te schrijven (of omgekeerd), de vergelijking hangt dan alleen nog af van de onbekende b² (of a²). Je kan de ellips snijden met de rechte en van de bekomen kwadratische vergelijking eisen dat er maar een oplossing is (dus discriminant 0) - dat levert een vergelijking in b² (of a²).

Het kan ook nog anders, bijvoorbeeld als je de standaardvergelijking kent van de raaklijn aan een ellips (op basis van de vergelijking van de ellips, zogenaamde "ontdubbeling").
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 8.614

Re: [wiskunde] analytische vlakke meetkunde van de tweede graad

Dit laat toe in je vergelijking van de ellips a² in functie van b² te schrijven (of omgekeerd), de vergelijking hangt dan alleen nog af van de onbekende b² (of a²). Je kan de ellips snijden met de rechte en van de bekomen kwadratische vergelijking eisen dat er maar een oplossing is (dus discriminant 0) - dat levert een vergelijking in b² (of a²).
Bedankt voor de tip, zo kom ik er wel uit.
Het kan ook nog anders, bijvoorbeeld als je de standaardvergelijking kent van de raaklijn aan een ellips (op basis van de vergelijking van de ellips, zogenaamde "ontdubbeling").
Die ontdubbelingsregel ken ik inderdaad:
\(t \equiv \frac{x_1x}{a^2} + \frac{y_1y}{b^2} = 1 \qquad \mbox{met } D(x_1,y_1) \mbox{ het raakpunt}\)
Is die methode korter?
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [wiskunde] analytische vlakke meetkunde van de tweede graad

Ik heb het niet uitgeschreven maar de ene manier lijkt me niet echt veel sneller dan de andere.

Als je tijd en zin hebt, kan je het op beide manieren eens doen - dan weet je het ook voor later.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Reageer