Polair molecule zonder dipoolmoment?

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 19

Polair molecule zonder dipoolmoment?

Leg de volgende stelling uit:

"Hoe kan een molecule toch polair zijn als er geen dipoolmoment aanwezig is."

Ik heb altijd geleerd als het dipoolmoment 0 is de molecule apolair is (en dus symmetrisch) en als het dipoolmoment > 0 de molecule polair is. Is er nog een andere manier om een molecule polair te 'krijgen' zonder dit dipoolmoment?

Thk

Berichten: 12.262

Re: Polair molecule zonder dipoolmoment?

Waar komt die stelling vandaan? Is het een examenvraag, of een quiz of iets dergelijks?

Volgens mij zit je helemaal goed met je gedachten over hoe het zou moeten werken. Je zou er een antwoord op kunnen geven in de zin van "als er lading op zit", maar dat lijkt me niet de bedoeling?
Victory through technology

Berichten: 19

Re: Polair molecule zonder dipoolmoment?

Het is een examenvraag van vorig jaar.

En als er lading op zit wat bedoel je daar juist mee?

Gebruikersavatar
Berichten: 10.564

Re: Polair molecule zonder dipoolmoment?

Hoe luidt de letterlijke tekst van de vraag, en uit welk examen komt de vraag?
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 19

Re: Polair molecule zonder dipoolmoment?

Dit is de letterlijke tekst van de vraag (wel niet door de prof gegeven maar door een student):

Leg de volgende stelling uit:

"Hoe kan een molecule toch polair zijn als er geen dipoolmoment aanwezig is."

Het komt uit het examen chemie 1ba sem2 de nayer.

Zou het niets te maken hebben met het inductomeer effect?

EDIT: Een apolaire binding kan gepolariseerd worden door het inductomeer effect.

Vb: Elektrofiele aditie van Br-Br en CH2=CH2. Br-Br dat apolair is zal gepolariseerd worden door invloed van de mobiele pi-elektronen van het alkeen.

Oorspronkelijk heeft Br-Br geen dipoolmoment en is dan toch gepolairseerd achteraf (krijgt dan wél een dipoolmoment). Ik denk wel dat dit een correct antwoord is?

Gebruikersavatar
Berichten: 10.564

Re: Polair molecule zonder dipoolmoment?

Misschien wel, maar in dat geval is de vraag verkeerd gesteld, en had moeten luiden "...als er geen permanent dipoolmoment aanwezig is. Immers, bij een geïnduceerde dipool hoort ook een geïnduceerd dipoolmoment. Een molecuul dat polair wordt heeft op dat moment een dipoolmoment.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Gebruikersavatar
Berichten: 662

Re: Polair molecule zonder dipoolmoment?

Misschien bedoelen ze polair als in tetrachloormethaan? De C-Cl bindingen zijn polair op zich maar balanceren elkaar uit, zodat er geen dipoolmoment is. Ze dan polair noemen is niet echt correct, maar ik zie niet in wat ze anders kunnen bedoelen.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.564

Re: Polair molecule zonder dipoolmoment?

Dan is er toch juist sprake van het omgekeerde? Het molecuul is niet polair maar er zijn wél dipoolmomenten aanwezig.

Het enig juiste antwoord is kennelijk dat de vraag fout is ;)

Overigens zijn C-Cl bindingen nauwelijks polair.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Gebruikersavatar
Berichten: 662

Re: Polair molecule zonder dipoolmoment?

Marko schreef:Dan is er toch juist sprake van het omgekeerde? Het molecuul is niet polair maar er zijn wél dipoolmomenten aanwezig.

Het enig juiste antwoord is kennelijk dat de vraag fout is ;)
Hangt ervan af hoe je het bekijkt. De molecule heeft geen dipoolmoment (geheel), maar wel polaire bindingen.

Maar dan is de molecule natuurlijk niet polair, en beantwoord je dus de vraag niet. En er zijn natuurlijk wel dipoolmomenten, alleen niet netto.

Misschien is het gewoon een strikvraag en hoor je te antwoorden "niet"?
Overigens zijn C-Cl bindingen nauwelijks polair.
Dan nemen we tetrachloorsilaan (al maakt het voor dit geen verschil).

Reageer