Microsoft word vs. latex vs. openoffice

Moderator: Rhiannon

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 829

Microsoft word vs. latex vs. openoffice

Omdat je bij zulke discussies ("Wat is het beste?") per defenitie zwakke argumentatie krijgt plaats ik het al veiligheidshalve onder WSF Café. Maar eerlijk gezegd wil ik wel eens weten, wat in het voordeel plijt van de verschillende editors. Liefst wel geen argumenten als "Hangt van de situatie af". Maar wat is er sterk aan welke tekst-editor, en hoe komt dat, waarom vind je dat. Maar dus de vraag: "Wat is de beste tekst-editor?"
"Als je niet leeft zoals je denkt, zul je snel gaan denken zoals je leeft."

--Vladimir Lenin-- (Владимир Ильич Ульянов)

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Microsoft word vs. latex vs. openoffice

Liefst wel geen argumenten als "Hangt van de situatie af".
Nochtans is dat hier enorm van toepassing... MS Word en de tekstverwerker van OpenOffice zijn gelijkaardig, zowel in gebruik (WYSIWYG editor met gelijkaardige functies enzovoort) als het toepassingsgebied ervan. Ze zullen allebei voor- en nadelen (duidelijk voordeel voor OO is de prijs!) hebben en er zullen wel fans bestaan van beide programma's. Dit zijn vrij directe concurrenten van elkaar, maar LaTeX is iets helemaal anders; dat is zelfs geen tekst-editor. LaTeX is een deel van TeX en dat kan je beter zien als een opmaaktaal - er bestaan dan wel verschillende editors om 'handig' met LaTeX documenten te maken. Waar LaTeX dan precies voor dient, of waar dat zo goed voor is, kan je beter hier eens lezen.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 5.079

Re: Microsoft word vs. latex vs. openoffice

Ik stemde op LaTeX ook al is het strikt genomen geen editor? Ik geef de voorkeur aan Emacs + LaTeX voor mijn artikelen en brieven.
Any sufficiently analyzed magic is indistinguishable from science.

Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.



There is no theory of protecting content other than keeping secrets – Steve Jobs

Gebruikersavatar
Berichten: 829

Re: Microsoft word vs. latex vs. openoffice

Nou ja ik bedoel eerst en vooral uiteraard "TeX and friends" als je begrijpt wat ik bedoel, en tja tja, de definitie is natuurlijk een beetje vaag, maar ik denk dat iedereen wel begrijpt wat ik bedoel, bovendien weet ik niet hoe ik het anders moet zeggen, misschien komt typzet-systeem het meest in de buurt.
"Als je niet leeft zoals je denkt, zul je snel gaan denken zoals je leeft."

--Vladimir Lenin-- (Владимир Ильич Ульянов)

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: Microsoft word vs. latex vs. openoffice

Ik heb ook Latex gestemd, al is het inderdaad niet echt equivalent met de andere twee. Het is meer dat ik de laatste jaren nooit meer Word/OpenOffice gebruik; louter Latex, maar dat komt natuurlijk door mijn studie.
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Gebruikersavatar
Berichten: 17.660

Re: Microsoft word vs. latex vs. openoffice

Beetje appels met peren vergelijken ben ik bang...

Als het puur gaat om tekstverwerken is Word/OO beter dan LaTeX aangezien die veel gemakkelijker zijn: het zijn editors. Zet je LaTeX met een goede editor tegenover Word/OO dan is LaTeX natuurlijk beter.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 5.079

Re: Microsoft word vs. latex vs. openoffice

Misschien een idee voor een nieuwe poll mbt programmeerbare tekst editors?

Ik ken eigenlijk alleen Emacs in deze categorie...

Wat tekst opmaak betreft lijkt mij TeX veruit het beste, het verbaast mij nog steeds dat dit niet gewoon gebruikt wordt in de Office pakketten? Natuurlijk moet je dan een zekere mate van directe (WYSIWYG) controle opgeven: Tex werkt voornamelijk als een stijl voorschrift die de tekst neemt en deze volgens het voorschrift stileert. Wil je iets anders weergegeven hebben moet je niet de tekst maar het stijl voorschrift aanpassen (wat effectief op programmeren neer komt).

Het enige dat ik nog zoek in TeX is een soort zeer flexibele optie om te schalen? Ik wil het kunnen vertellen om een tekst te nemen en doe wat nodig is zodat het exact in de beschikbare ruimte past. Waarbij "deze ruimte" een lijst van een of meer oppervlakten omvat, en niet alleen rechthoekig maar ook andere vormen. Dan zou je dus bijvoorbeeld bij een boek, hoofdstuk, artikel of brief kunnen opgeven hoeveel paginas (of delen van paginas) het maximaal en hoeveel het minimaal moeten worden.
Any sufficiently analyzed magic is indistinguishable from science.

Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.



There is no theory of protecting content other than keeping secrets – Steve Jobs

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Microsoft word vs. latex vs. openoffice

Latex nooit gebruikt, dus voor openoffice gekozen, heb er mijn thesis in geschreven.

"Ik lach de stumpers die met stijlen proberen te werken in MS office uit, het werkt toch niet".

Enfin, er valt ook iets te zeggen voor HTML en CSS.


Gebruikersavatar
Berichten: 17.660

Re: Microsoft word vs. latex vs. openoffice

Enfin, er valt ook iets te zeggen voor HTML en CSS.
Zeer zeker, met Notepad++ krijg ik meer voor elkaar dan met MS Word (en OO, maar dat kan zijn door mijn beperkte ervaring daarmee).
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Re: Microsoft word vs. latex vs. openoffice

Het hangt ervan af wat je ermee wilt doen.

In 99% van de gevallen heb je aan 'kladblok' meer dan genoeg.

HTML en zeker CSS kun je in kladblok maken.

Het zou belachelijk zijn dit in WORD te maken, om daarna weer terug te converteren in txt-formaat.

Als ik een klein JAVA programmatje schrijf, doe ik dat gewoon in kladblok.

Kortom, lang leve klablok. Hoera, hoera, hoera.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Microsoft word vs. latex vs. openoffice

Latex voor documenten waarbij van één wiskundeige formule of vanaf fig/tab/ref lijst en inhoudstafel. (Word loopt altijd mis met inhoudstafels :S) Verder gebruik ik Word/OOffice.
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 5.079

Re: Microsoft word vs. latex vs. openoffice

Ik gebruik
\(\LaTeX\)
voor al mijn brieven. Reuze handig, ik kan de tekst schrijven en LaTeΧ geeft het automatisch mijn persoonlijke style. (Ik geef toe dat een goede style schrijven niet gemakkelijk is).
Any sufficiently analyzed magic is indistinguishable from science.

Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.



There is no theory of protecting content other than keeping secrets – Steve Jobs

Gebruikersavatar
Berichten: 17.660

Re: Microsoft word vs. latex vs. openoffice

PeterPan schreef:Het hangt ervan af wat je ermee wilt doen.

In 99% van de gevallen heb je aan 'kladblok' meer dan genoeg.

HTML en zeker CSS kun je in kladblok maken.
Mja, "gewoon" kladblok (die standaard in Windows zit) heeft imperfecties waardoor fouten in je code kunnen ontstaan. Ik geef daarom de voorkeur aan een echte code-editor zoals Notepad++, Crimson editor, etc. Dat heeft ook het voordeel dat je syntaxhighlighting erbij hebt.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Berichten: 12.262

Re: Microsoft word vs. latex vs. openoffice

Als tekst (met layout) editor gebruik ik open office, latex is naar mijn idee echt niet vergelijkbaar.

Voor progammeerwerk liever iets als komodo van activestate, syntax highlighting, argument suggestion en dergelijke maken programmeren gewoon efficienter.
Victory through technology

Reageer