[biologie] profielwerkstuk bloed; practica

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 6

[biologie] profielwerkstuk bloed; practica

Hallo,

Ik zit in 5 VWO en heb als onderwerp voor mijn profielwerkstuk bloed gekozen, voor het vak biologie. Dit onderwerp is nogal breed en daarom ga ik me waarschijnlijk voornamelijk bezighouden met de bloedstollingsfunctie, de immuunsysteem-functie en de homeostatische functie van het bloed.

Nu is het de bedoeling dat er zelf ook enig onderzoek uitgevoerd wordt. Zelf zat ik te denken aan het onderzoeken van de bloedstolling bij verschillende temperaturen, het bepalen van de hematocrietwaarde, of het onderzoeken van de zogenaamde 'bufferwerking' van het bloedplasma (de pH van het plasma verandert minder dan bijv. water, na toevoeging van zuren of basen). De samenstelling van het bloedplasma onderzoeken lijkt me bijvoorbeeld ook interessant, heeft iemand een idee hoe dat relatief eenvoudig uitgevoerd kan worden?

Voor bovenstaande proeven is echter wel een hoeveelheid bloed nodig die ik moeilijk uit mn eigen vinger kan tappen. Weet iemand hoe ik aan ander bloed kan komen?

Alvast bedankt voor uw hulp!

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: [biologie] profielwerkstuk bloed; practica

Je docent / toa kan vrij gemakkelijk aan runderbloed komen als het goed is.

Weet wel goed waar je aan begint: bloed kan besmet zijn met vanalles dus verzeker jezelf ervan dat je voldoende weet wat je doet. Denk na over wat je waar precies neer zet op je labtafel en oefen ingewikkelde handelingen des noods met water. Draag een labjas, handschoenen, een bril.

Ik zeg dit niet om je bang te maken maar er bestaat wel degelijk een risico. Zorg dat je weet waar het bloed wel en niet op getest is besef je waar je mee werkt.

Een ander proefje wat ik zo even kan bedenken is stolling onderzoeken na het toevoegen van bijvoorbeeld EDTA, dat is een stofje dat tweewaardige metaalionen 'vangt' (bijvoorbeeld Ca2+ en Mg2+).
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Berichten: 6

Re: [biologie] profielwerkstuk bloed; practica

Oke, dan zal ik bij mijn docent even vragen of hij daaraan kan komen. Ik zal de nodige veiligheidsmaatregelen treffen; ik zit natuurlijk zelf ook niet te wachten op een of andere besmetting!

Over dat bloed: wordt dat niet al met EDTA of een ander 'ionvangende' stof behandeld voordat het uitgegeven wordt, om de stolling te voorkomen? Dit lijkt mij wel aannemelijk.

Gebruikersavatar
Berichten: 808

Re: [biologie] profielwerkstuk bloed; practica

Als bij mensen bloed wordt afgenomen wordt er Citraat of EDTA bij gedaan om stolling te voorkomen.

Voordat je stollingsproefjes wilt doen moet je dan calcium toevoegen om te compenseren voor de EDTA of citraat.

Geen idee hoe ze dat met runderbloed doen.

De samenstelling van plasma onderzoeken is een nogal breed begrip.

Je kan het op alles onderzoeken.

Ik werk zelf ook wel eens met bloedplasma. Soms met 2 liter tegelijk (niet overdreven) om er een eiwit uit te zuiveren. Ik haal dit dan altijd bij de bloedbank vandaan. Die hebben vaak plasma liggen dat al een keer ontdooid is geweest.

Voor bloedtransfusies niet meer bruikbaar maar voor veel andere toepassingen (zoals de jouwe) kan dat nog nuttig zijn.

Geen idee of dat makkelijk te regelen is voor een "buitenstaander" maar je kan altijd een poging wagen.
Minder dan niks is onmogelijk.

De enige uitzondering op deze regel is mijn salaris.

Berichten: 6

Re: [biologie] profielwerkstuk bloed; practica

Ik zal het zeker eens proberen bij de lokale bloedbank! Ik was toch al van plan om daar langs te gaan. Mocht dit lukken, kunt u me dan suggesties geven voor simpel, doch interessant onderzoek met dit plasma? Ik kan me zo gauw niets bedenken naast een eenvoudige pH-meting.

Dank voor de reacties!

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: [biologie] profielwerkstuk bloed; practica

Totaal eiwitgehalte ?

Voor en na stollen, dan kan je een beetje laten zien hoe veel eiwit er betrokken is bij stolling.

BCA kitje regelen of een laboratoriumschool benaderen of je een beetje van hun spullen mag gebruiken, zo veel heb je niet nodig..

In Utrecht weet ik wel een labschool waar je een grote kans hebt dat ze mee willen werken.
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Berichten: 6

Re: [biologie] profielwerkstuk bloed; practica

Dat is inderdaad wel een mooi onderzoek!

Dus een BCA kit is een kit om het eiwitgehalte te bepalen, neem ik aan?

Die labschool in Utrecht, kun je me daar wat meer info over geven?

Reageer