[scheikunde] evenwichtsconstante berekenen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 8

[scheikunde] evenwichtsconstante berekenen

Hallo,

Gevraagd is de evenwichtsconstante K te berekenen bij de evenwichtsvergelijking:

2 NOBr (g) <-> 2 NO (g) + Br_2 (g)

gegeven is T = 25°C = 298,15 K

dichtheid rho = 0.1861 g/l

totale druk p = 0.0515 atm

Als vergelijking voor K heb ik de volgende vergelijking:

K = [NO]² * [Br_2] / [NOBr]²

Volgens mij is het dus de bedoeling de concentraties te berekenen en uit bovenstaande formule vervolgens K te berekenen.

M(NOBr) = 109.9 g/mol

M(NO) = 30.0 g/mol

M(Br_2) = 159.8 g/mol

Ik zou vervolgens stellen dat

rho = sum( Mi * [ i ] ) met [ i ] telkens de concentratie van respectievelijk NOBr, NO en Br_2

of nog, dat

Xi * rho = Mi * [ i ] met X(NOBr) = X(NO) = 2/5 en X(Br_2) = 1/5 (uit de reactievergelijking)

zo bekom ik 3 concentraties die ik dan in de vergelijking van K invul.

Als oplossing bekom ik zo 15,6 * 10^-3, dit verschilt echter van de te bekomen oplossing K = 9.2 * 10^-3.

Doe ik iets fout in de stappen die ik zet? of moet de gegeven druk ook ergens in rekening gebracht worden?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: [scheikunde] evenwichtsconstante berekenen

Dag Kenny ts, welkom ;) op het forum Huiswerk en Practica.

Jij wilt vlot hulp. Dat is alleen goed mogelijk als je daar zelf wat voor doet.

Naast de algemene regels van dit forum hebben we voor dit huiswerkforum een paar speciale regels en tips.

Die vind je in de huiswerkbijsluiter

In die huiswerkbijsluiter staat bijvoorbeeld:

Quote[td] [color="#808080"][b][u]VAKGEBIED-TAGS[/u][/b] [i]Plaats het vakgebied waarop je vraag betrekking heeft tussen rechte haken in de titel. bijv: [biologie] of [frans]. Zo blijft dit huiswerkforum overzichtelijk.[/i] [/color] [/td]
Hebben we even voor je gedaan. Denk je er de volgende keer zélf aan??

[/color]
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.168

Re: [scheikunde] evenwichtsconstante berekenen

Allereerst: is dit de letterlijke tekst van het vraagstuk?

Dit vraagstuk is alleen op te lossen als men ervan uit kan gaan dat in eerste instantie er alleen NOBr aanwezig was en alle NO en Br2 uit NOBr ontstaan is.

En in feite zou men ook moeten aangeven of men met K de Kc of de Kp bedoelt. In dit geval is Kc of Kp niet dimensieloos, dus de te bekomen oplossing K = 9.2 * 10^-3 zou, als het de Kc is de dimensie mol/liter, of als het de Kp is de dimensie atmosfeer moeten hebben in de gegeven oplossing. Kijk nog eens goed naar het volledige gegeven antwoord.
Xi * rho = Mi * [ i ] met X(NOBr) = X(NO) = 2/5 en X(Br_2) = 1/5 (uit de reactievergelijking)
Fout.

De reactievergelijking zegt alleen dat 2 mol NOBr omgezet wordt in 2 mol NO en 1 mol Br2, maar dat betekent helemaal niet dat in een evenwicht de verhouding tussen NOBr , NO en Br2 ook deze verhouding is. Dat zou puur toeval zijn.
Doe ik iets fout in de stappen die ik zet? of moet de gegeven druk ook ergens in rekening gebracht worden?
Je moet niet alleen p maar ook T gebruiken in combinatie met rho om dit vraagstuk op te lossen.
Hydrogen economy is a Hype.

Berichten: 8

Re: [scheikunde] evenwichtsconstante berekenen

letterlijke tekst:

Gasvormig NOBr wordt in een vat gebracht bij 25°C en ontbindt gedeeltelijk volgens bovenstaande reactie.

Na het instellen van het evenwicht bedraagt de totale druk 0.0515 atm en de dichtheid 0.1861 g/l. Bereken de evenwichtsconstante K.

Dus in eerste instantie was er inderdaad enkel NOBr aanwezig waaruit alle NO en Br2 is ontstaan.

Ik was al aan het twijfelen of ik de stap Xi * rho = Mi * [ i ] ... wel mocht zetten. Niet dus ;) . Nu je het zegt, ik was vergeten dat de dubbele pijl geen gelijkheid is maar het linkerlid omzet in het rechterlid (en omgekeerd).

Ik zal de opgave nog eens opnieuw proberen op te lossen, alleszins al bedankt voor de reactie.

Qua gegeven oplossing is er K=9.2 * 10^-3 gegeven. Zonder dimensies. Mss vergeten dan?

Kc en Kp staat dan respectievelijk voor K berekend volgens concentratie en druk?

Berichten: 8

Re: [scheikunde] evenwichtsconstante berekenen

oke, ik denk dat ik de juiste oplossing heb:

In verband met de molfracties (die dus niet 2/5, 2/5 en 1/5 zijn) mag ik wel het volgende stellen:

-NO en Br2 verhouden zich als 2:1

dus: X(NO) = 2*X(Br2)

-De som van de molfracties is 1

dus: X(NOBr) + X(NO) + X(Br2) = 1

We hebben dus al 2 vergelijkingen voor 3 onbekenden, dus nog 1 vergelijking nodig:

Uit de dichtheid rho:

rho = molecuulgewicht / molair volume = M / Vstreep = M*p / R*T

en M = sum(Xi * Mi)

hieruit vinden we de laatste onbekende X(Br2) = 0,196

de andere molfracties zijn dan:

X(NO) = 0,39

X(NOBr) = 0,412

Vervolgens de Kp berekenen

Kp = (p(NO))^2 * (p(Br2)) / (p(NOBr))^2

en dit is (mbv p=sum(Xi*pi)) gelijk aan 0.009045 atm of 9.045*10^-3 atm

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.168

Re: [scheikunde] evenwichtsconstante berekenen

en dit is (mbv p=sum(Xi*pi)) gelijk aan 0.009045 atm of 9.045*10^-3 atm
Mooi, maar iets nauwkeuriger zou zijn: met X(NO)=0.392 is Kp = 0.00917 atm = ~ 9.2 * 10-3 atm.
Hydrogen economy is a Hype.

Reageer