Toerental cd's versus grammofoonplaten

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 420

Toerental cd's versus grammofoonplaten

Deze post en de daarop volgende discussie is afgesplitst uit dit topic. Voor verdere discussie over de relativistische effecten kan je terecht in dat topic.
Dat is duidelijk. Hoe verder je van het midden van de schijf af zit hoe hoger de snelheid. De tijdsdilatie is groter bij hogere snelheden.
...vandaar ook het variabele toerental, want de uiteindelijke leessnelheid moet ongeveer gelijk blijven, anders gaat het mis met de kloksnelheid.

Dit in tegenstelling tot grammofoonplaten, waarvan het toerental gelijk blijft.

Berichten: 413

Re: Toerental cd's versus grammofoonplaten

Hoe verder je van het midden van de schijf af zit hoe hoger de snelheid.
Toch bewegen verschillende punten op de cd niet tov elkaar ook al hebben ze tov de laser een verschillende snelheid.

Bij een vaste draaisnelheid van de cd zou je de muziek steeds sneller horen gaan, je zou "de tijd" (of als het geluid van een metronoom zou zijn opgenomen) steeds sneller horen gaan als de laser van binnen naar buiten gaat.

Het geluid vervormt dan ook sterk zonder dat er echt een dopplerefffect is (de afstand laser en cd verandert niet)

Gebruikersavatar
Berichten: 420

Re: Toerental cd's versus grammofoonplaten

ghrasp schreef:Toch bewegen verschillende punten op de cd niet tov elkaar ook al hebben ze tov de laser een verschillende snelheid.

Bij een vaste draaisnelheid van de cd zou je de muziek steeds sneller horen gaan, je zou "de tijd" (of als het geluid van een metronoom zou zijn opgenomen) steeds sneller horen gaan als de laser van binnen naar buiten gaat.


Bij een vaste snelheid van de CD, zou je alleen maar digitaal gekraak horen, doordat de data niet meer leesbaar/herkenbaar is.

Verschil met grammofoonplaat is, dat áls de data nog wel te vertalen is, de muziek inderdaad sneller zou klinken, maar de toonhoogte normaal blijft. Bij een plaat gaat deze omhoog. (even uitgaande van een hogere snelheid t.o.v. de naald)

Berichten: 413

Re: Toerental cd's versus grammofoonplaten

Bij een vaste snelheid van de CD, zou je alleen maar digitaal gekraak horen, doordat de data niet meer leesbaar/herkenbaar is.

Verschil met grammofoonplaat is, dat áls de data nog wel te vertalen is, de muziek inderdaad sneller zou klinken, maar de toonhoogte normaal blijft.
Met aanpassing van de aflees data dan...(?) principes blijven gelijk dan ?

Wordt de toonhoogte bij een grammofoonplaat wel echt hoger als je die versneld afspeelt trouwens ? Ik heb meer - op het gehoor - het gevoel dat vooral de klankkleur dan verandert en niet zozeer of alleen het geluid hoger is.

Heo zit het met de klankkleurverandering van een cd dan alleen het ritme dat verandert is moeilijk voor te stellen.

Het verschil zou er mee te maken kunnen hebben dat er bij een cd alleen een hoeksnelheid is van cd tov laser.

Gebruikersavatar
Berichten: 420

Re: Toerental cd's versus grammofoonplaten

ghrasp schreef:Met aanpassing van de aflees data dan...(?) principes blijven gelijk dan ?

Wordt de toonhoogte bij een grammofoonplaat wel echt hoger als je die versneld afspeelt trouwens ? Ik heb meer - op het gehoor - het gevoel dat vooral de klankkleur dan verandert en niet zozeer of alleen het geluid hoger is.

Heo zit het met de klankkleurverandering van een cd dan alleen het ritme dat verandert is moeilijk voor te stellen.

Het verschil zou er mee te maken kunnen hebben dat er bij een cd alleen een hoeksnelheid is van cd tov laser.
We raken erg off-topic, maar bij een grammofoonplaat, verandert daardoor echt de toonhoogte. Iets dat ze pas een tijdje na invoering van de CD, met speciale spelers ook konden simuleren (kost veel rekenkracht).

Plaat=Analoog, CD=Digitaal.

Dus in de data van de CD zit alle info opgesloten, betreffende de oorspronkelijke analoge curve, die met PCM is gedigitaliseerd. Die info wijzigt dus niet.

Bij de plaat hoor je wat er werkelijk aan golfen in staat, hoe sneller je die aftast, hoe hoger ze klinken. Een pseudo Doppler eigenlijk.

Heb je nog platen en een speler? Zet de naald er maar eens op, en dan pas de motor starten. Voor een band/cassetterecorder, geldt trouwens precies hetzelfde (Ja analoog natuurlijk, niet voor DAT enzo).

Heb trouwens mijn zoon, toen hij nog jong was eens verbaasd met de "Tandenstokertruuk"

Pak een lucifer of tandenstoker met een scherpe punt, snij aan de andere kant een gleufje en steek daar een stukje papier in. Zet de punt in de groef van de plaat, draai de plaat rond en verbaas je over het geluid.

Edison is ook maar toevallig op dat idee gekomen... Zoek maar na....

Grtz.

Berichten: 413

Re: Toerental cd's versus grammofoonplaten

Bij een cd heb je dus geluid en geen geluid omdat tussen de datastukjes (de putjes) een soort niets is, de aflezing van de data stukes op zich verandert niet, alleen de afstand tussen de datastukjes in tijd verandert als de cd sneller draait ?

Toch heeft de laser een kleinere diameter als de putjes neem ik aan en beweegt dan ook zneller door een putje heen. Op basis daarvan zou je toch ook een verandering van het geluid verwachten. Je geeft ook aan dat het geluid nog slechts gekraak is dan. Dus is er toch een vervorming ook van het geluid ?
Pak een lucifer of tandenstoker met een scherpe punt, snij aan de andere kant een gleufje en steek daar een stukje papier in. Zet de punt in de groef van de plaat, draai de plaat rond en verbaas je over het geluid.

Edison is ook maar toevallig op dat idee gekomen... Zoek maar na....
Een platenspeler heb ik nog wel ergens zal het eens proberen als ik m tegenkom.

Wat ik me in dit verband (meer ontopic) nog wel bedenk : een punt op de cd aan de rand beweegt niet tov een punt meer naar het midden (ze zitten op een en zelfde cd en die is tamelijk solide) aangezien geen onderlinge beweging zou je ook geen "tijdsdillatatie" verwachten.

Gebruikersavatar
Berichten: 420

Re: Toerental cd's versus grammofoonplaten

ghrasp schreef:Bij een cd heb je dus geluid en geen geluid omdat tussen de datastukjes (de putjes) een soort niets is, de aflezing van de data stukes op zich verandert niet, alleen de afstand tussen de datastukjes in tijd verandert als de cd sneller draait ?

Toch heeft de laser een kleinere diameter als de putjes neem ik aan en beweegt dan ook zneller door een putje heen. Op basis daarvan zou je toch ook een verandering van het geluid verwachten. Je geeft ook aan dat het geluid nog slechts gekraak is dan. Dus is er toch een vervorming ook van het geluid ?

Een platenspeler heb ik nog wel ergens zal het eens proberen als ik m tegenkom.

Wat ik me in dit verband (meer ontopic) nog wel bedenk : een punt op de cd aan de rand beweegt niet tov een punt meer naar het midden (ze zitten op een en zelfde cd en die is tamelijk solide) aangezien geen onderlinge beweging zou je ook geen "tijdsdillatatie" verwachten.
Ik zei al dat we een beetje off-topic raken, ik praat puur over analoog en digitaal geluid. Een CD speler snapt gewoon niets meer van de data, als de leessnelheid tussen de putjes en de laser niet constant is. Dus klopt er niet meer van en gaat het geluid over zijn nek naar gekraak (dat meestal wordt geMute). Hij leest dus info, die niet meer overeenkomt met de data. Op een CD, is bijvoorbeeld een aantal enen of nullen, aaneensluitend een wat langere put, of niet put. Als de draaisnelheid dan niet overeenkomt met de klokpuls, weet de speler niet meer hoever bitjes er in zo'n gleuf zitten, dus wordt het een zooitje.

Dat hele verhaal over tijddilletatie, snap ik in dit geval ook niet zo, maar daar heb ik dan ook geen verstand van.

Uiteindelijk kun je het een beetje vergelijken met een serieële dataverbinding, waarbij de zender met een andere bitrate praat, dan de ontvanger denkt, dus wordt het abacadabra.

Begin je er een gevoel bij te krijgen? Of zal ik het nader toelichten?

Aanvulling, ik heb je vraag nog even teruggelezen: de laser/lezer bewegen niet (ja de lens focusseert) Die schijnt gewoon kaarsrecht op de CD en de fotodiode leest daardoor Bitstreams, uit het weerkaatste licht, dus die laser, staat niet te scannen zoals een Barcodelezer (met ez).

Berichten: 413

Re: Toerental cd's versus grammofoonplaten

Begin je er een gevoel bij te krijgen? Of zal ik het nader toelichten?


Nee, duidelijk. Alleen het is wel mogelijk de data aan te passen (zodat je een stuk opname op de rand van de cd kunt lezen met de draaisnelheid die normaal geldt als de "laser en lezer" bij het midden van de cd zit) en dan het geluid weer gewoon te herkennen ? En zo ja weet je of en hoe dat geluid dan verschilt ? Je gaf al aan dat de toonhoogte dan niet verandert.

Gebruikersavatar
Berichten: 420

Re: Toerental cd's versus grammofoonplaten

Nee, duidelijk. Alleen het is wel mogelijk de data aan te passen (zodat je een stuk opname op de rand van de cd kunt lezen met de draaisnelheid die normaal geldt als de "laser en lezer" bij het midden van de cd zit) en dan het geluid weer gewoon te herkennen ? En zo ja weet je of en hoe dat geluid dan verschilt ? Je gaf al aan dat de toonhoogte dan niet verandert.
Dat moet mogelijk zijn, maar dan moet de software wel weten wat dan de constante draaisnelheid is etc, om de klokpuls om te rekenen etc. Voor zover ik weet zijn er geen (standaard) CD-spelers die dat kunnen. Het geheel werkt nu eenmaal anders dan een Harddisk en CD-ROM enzo. Maar het kan best zijn dat ik achter lig met mijn kennis. In de begintijd van de CD werkte ik bij de omroep en werkte met Philips samen in de verbetering van spelers, t.b.v. gebruik in de studio. Toen bestonden PC's nog niet...

Maar dat tijddilletatieverhaal snap ik nog niet helemaal. Ik heb het vermoeden dat het een theoretisch verhaal is, zoals van ruimtevaarders, die jonger zijn dan hun tweelingbroer op aarde......

Gebruikersavatar
Berichten: 299

Re: Toerental cd's versus grammofoonplaten

Een cd-speler heeft een bepaalde bitrate, welke variabel kan zijn indien de speler ook mp3 en/of wma ondersteund.

In de digitale informatie staat vast welke toonhoogte weergegeven moet worden, dus als het goed is zal het geluid bij versnel dan wel vertraagd hetzelfde moeten zijn. Sommige spelers zijn namelijk voorzien van een zogenaamde pitch-control om de snelheid te regelen (ideaal voor dj's).
login: yes

password: I don't know, please tell me

password is incorrect

login: yes

password: incorrect

Berichten: 12.262

Re: Toerental cd's versus grammofoonplaten

Dat moet mogelijk zijn, maar dan moet de software wel weten wat dan de constante draaisnelheid is etc, om de klokpuls om te rekenen etc. Voor zover ik weet zijn er geen (standaard) CD-spelers die dat kunnen. Het geheel werkt nu eenmaal anders dan een Harddisk en CD-ROM enzo.
Het aardige is dat CD-ROMs vaak werken met een variabele draaisnelheid, maar dat vanaf een bepaald punt die snelheid een maximum bereikt (door mechanische beperkingen). Daardoor kan een cd-rom lezer de data langzamer aflezen naarmate deze dichter bij het midden van de cd staat. Helaas heeft men historisch gekozen de data aan de binnenkant van de cd (en dvd) te beginnen, waardoor die schijfjes feitelijk langzamer zijn dan zou kunnen in een gegeven mechaniek.

Bij grammofoonplaten zie je een soortgelijk effect: de geluidskwaliteit van tracks die dichter op de buitenrand staan is beter, omdat daar meer 'meter vinyl per seconde' beschikbaar is voor de opslag, wat prestaties in de hoge tonen ten goede komt.
Sommige spelers zijn namelijk voorzien van een zogenaamde pitch-control om de snelheid te regelen (ideaal voor dj's).
Blijft de vraag hoe dat werkt - het kan door de kloksnelheid van het geheel te varieren, maar ik vermoed dat het gewoon cd rom loopwerken zijn waarbij de data geresampled worden voor het gewenste resultaat.
Victory through technology

Reageer