Water snel laten kleuren en ontkleuren

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 16

Water snel laten kleuren en ontkleuren

Hallo iedereen,

ik zoek een manier om een flesje water (van 0.5 of 1 liter) snel te laten verkleuren door er bvb bolletje of poeder ofzo van een bepaalde stof in te werpen. indien mogelijk had ik ook graag een manier gehad om deze verkleuring snel terug ongedaan te maken.

en het zou helemaal super (maar optioneel) zijn als het water ondertussen nog zou drinkbaar zijn ;)

alvast bedankt voor alle suggesties en excuses voor de vage vraagstelling...

bedankt,

digits

Berichten: 12.262

Re: Water snel laten kleuren en ontkleuren

Je zou er een ph indicator in kunnen oplossen, en de kleuring dan realiseren door er bijv loog bij te doen. Ontkleuren kan door een overmaat zuur. Als je bijv fenolftaline gebruikt is de oplossing neutraal en zuur gewoon doorzichtig, maak je hem basisch dan wordt het paars. Drinken lijkt me alleen geen aanrader...
Victory through technology

Berichten: 16

Re: Water snel laten kleuren en ontkleuren

dankjewel!

waar kan je als 'gewone mens' die stoffen kopen ?

Berichten: 12.262

Re: Water snel laten kleuren en ontkleuren

Fenolftaline is een vrij algemene indicator, maar het blijft een beetje een labgoedje natuurlijk. Een goede drogist kan het je wellicht leveren, maar ik denk dat ook iedere middelbare school het wel ergens heeft liggen voor scheikundeproefjes.

Voor het zuur en loog kun je eigenlijk alles gebruiken, waarschijnlijk is voor het loog natronloog (verdunde gootsteen ontstopper) het handigste, en voor het zuur zoutzuur of desnoods azijn. Met het loog moet je een beetje oppassen, als je er teveel in gooit ontkleurt het weer (ph boven ca 12).... ik zou mikken op een concentratie tussen 0,1 en 1 gram per liter in de uiteindelijke oplossing.
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: Water snel laten kleuren en ontkleuren

Zowel natronloog (natrium hydroxide, gootsteenontstopper) als zoutzuur kan je kopen bij de bouwmarkt. Zoutzuur wordt o.a. gebruikt voor het 'wassen' van voegen en stenen.

WAARSCHUWING:

beide stoffen zijn o.a. schadelijk voor de huid, OGEN, kleding, etc. Verzeker je ervan dat je weet wat je doet en draag gepaste bescherming.
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Gebruikersavatar
Berichten: 1.409

Re: Water snel laten kleuren en ontkleuren

Waar je dingen kunt kopen:

http://www.alfa-chemcat.com (DE)

www.labstuf.nl

www.labshop.nl

Specifiek kun je fenolft. hier kopen: http://www.hekserij.nl/chemicalienah.htm
Its supercalifragilisticexpialidocious!

Berichten: 202

Re: Water snel laten kleuren en ontkleuren

Je bedoelt toch niet de LAKMOESproef...

Ik heb wel niet veel verstand van chemie, maar was het niet zo dat zuur blauw lakmoes rood en een base rood lakmoes blauw kleurt?

En volgens mij hoeven base en zuur niet perse in dodelijke hoeveelheden gebruikt te worden. Kan me voorstellen dat het "drinkbaar" is...

Kaspace

Gebruikersavatar
Berichten: 10.561

Re: Water snel laten kleuren en ontkleuren

Kaspace schreef:Je bedoelt toch niet de LAKMOESproef...

Ik heb wel niet veel verstand van chemie, maar was het niet zo dat zuur blauw lakmoes rood en een base rood lakmoes blauw kleurt?
Zoiets. Fenolftaleïne is een indicator, lakmoes ook.
En volgens mij hoeven base en zuur niet perse in dodelijke hoeveelheden gebruikt te worden. Kan me voorstellen dat het "drinkbaar" is...
Absoluut niet. De indicator is giftig, en daarnaast zijn basische oplossingen al snel schadelijk. Niet per se dodelijk, maar gezondheidsschade moet je natuurlijk ook voorkomen.

In het algemeen (dat is dus: altijd) geldt gewoon dat je stoffen waarmee je chemische experimenten hebt gedaan niet moet eten of drinken.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Gebruikersavatar
Berichten: 711

Re: Water snel laten kleuren en ontkleuren

Wat je ook kan proberen is deze zogenaamde "Blue Bottle": http://www.youtube.com/watch?v=OeQtQdSFPXU

Je hebt een glucose oplossing nodig, natriumhydroxide (NaOH) en de indicator methyleenblauw. Wellicht is deze indicator wat lastiger te krijgen dan fenolftalëine.

Berichten: 817

Re: Water snel laten kleuren en ontkleuren

methyleenblauw is opnieuw bij een drogist te verkrijgen. (heb het al eens gedaan voor een proefje in de wetenschapsweek op school. kreeg een mooi potje met wat van dat blauw spul erin).

glucose oplossing is te krijgen door een klontje suiker in een glas water te doen (wat is scheikunde toch heerlijk simpel).

NaOH is in oa gootsteenontstoppers te krijgen, maar ook in vaste vorm (soms ook sodaparels genoemd, hoewel het geen soda is). Lijkt op kleine witte glasachtige steentjes, wordt als ontvetter gebruikt.

het is dus niet per se lastiger te verkrijgen
Kan me voorstellen dat het "drinkbaar" is...
Zoals eerder gezegd is het inderdaad giftig. Daarnaast is fft meestal opgelost in alcoholisch midden. Dit is 'technische ethanol' of norvanol, wat op zich al ethanol en aceton bevat, en dus echt geen aanrader is voor te drinken. (blindheid bij kleine hoeveelheden, tot zelfs dood. Kijk naar de zelfgestookte uzo waar mensen enkele weken geleden nog aan stierven, omdat er methanol inzat)

Ik raad je overigens aan om NIETS te drinken, zonder dat je zeker weet dat hetgeen erin zit onschadelijk is. Als je iets bij de drogist kan kopen, en je wil het eens drinken, vraag het dan aan hem/haar of het drinkbaar is.
"Beep...beep...beep...beep"

~Sputnik I

Gebruikersavatar
Berichten: 711

Re: Water snel laten kleuren en ontkleuren

glucose oplossing is te krijgen door een klontje suiker in een glas water te doen (wat is scheikunde toch heerlijk simpel).


Dat is niet waar. In een suikerklontje zit vooral sacharose en geen glucose. Hier kun je beter een "Dextro Energy" tablet voor nemen.

Berichten: 185

Re: Water snel laten kleuren en ontkleuren

Goh, dat er hier nog niemand met de Briggs Rauscher reactie gekomen is

http://www.youtube.com/watch?v=Ch93AKJm9os

http://www.youtube.com/watch?v=yNsCU-_V0oM

http://en.wikipedia.org/wiki/Briggs-Rauscher_reaction

http://www.pojman.com/nlcd/demos.html

Zeker als je de exotherme reactie uit filmpje 2 doet, wees dan heel voorzichtig, beschermende kleding, veiligheidsbril en gebruik kleinere hoeveelheden of een groter bekerglas dan in het filmpje want dat gaat maar net goed.

Het roerstaafje dat snel draait op de bodem van het bekerglas kun je zelf maken. Een staafmagneetje in een pennendop, dichtsealen, een motortje met een staafmagneetje aan de as onder een dun plateautje dat wel stevig staat, klaar. Maar niet echt nodig. Bij mijn studie deden we het met hoofdzakelijk gewone behangplak, drogist-jodium en nog wat huis-tuin-en keuken middeltjes waarvan ik helaas het recept al jaren kwijt ben en een gewoon glazen roerstaafje. Het was met die middelen wel wat onvoorspelbaarder. De ene keer begon het vlak na het roeren zwartwitzwartwitzwartwit te knipperen en dan was het over, de andere keer zat je een kwartier te denken wat je nou verkeerd had gedaan als de kleurwisseling ineens begon. Dan rol je echt van je stoel.

Youtube geeft naast de filmpjes suggesties wat je ook zou kunnen bekijken. Daar zitten hele leuke filmpjes bij, maar pas op. Sommige zijn echt gevaarlijk en soms wordt er onvoldoende gewaarschuwd. Ook als ze niet zeggen "don't do this at home", begin er alleen aan als je heel goed weet waar je mee bezig bent. Er is al een groot aantal gewonden wereldwijd gevallen door gootsteenontstopperbommen.

Als je op veilig wil gaan, ga je naar de goochelspullenwinkel. Die hebben stofjes die je vrijwel onzichtbaar in een rijtje glazen kunt aanbrengen, water erbij en in het ene glas lijkt wijn te zitten, in het andere bier, in het volgende crème de menthe, de volgende blue Curaçao etc.

De betere zijn drinkbaar, maar lees de gebruiksaanwijzing goed. En ze zijn onomkeerbaar, sommige ontkleuren niet eens met chloor of Vanish. Er bestaan zelfs heel dure met een smaakje, maar alleen heel goede goochelaars kunnen hun publiek zo'n drankje voorzetten en ze mentaal laten geloven dat het echt smaakt naar bier, wijn etc.

Berichten: 185

Re: Water snel laten kleuren en ontkleuren

methyleenblauw is opnieuw bij een drogist te verkrijgen.
Of bij de aquariumzaak
NaOH is in oa gootsteenontstoppers ... wordt als ontvetter gebruikt.
Gebruik als ontvetter nou maar dingen die superontvetter of allesreiniger heten. Gootsteenontstoppers zijn altijd zeer agressief, ze vreten je spons en je handen op. Mijn eerste scheikundeleraar miste een vingerkootje door onvoorzichtig gebruik van NaOH. Hij kon heel plastisch vertellen wat een helse pijn het gedaan had en hoe hij het verslijmde bot noder zijn nagel vandaan wreef.
Als je iets bij de drogist kan kopen, en je wil het eens drinken, vraag het dan aan hem/haar of het drinkbaar is.
Wat er bij DA, Kruitvat en Trekpleister rondloopt zijn tegenwoordig geen geschoolde drogisten meer. Vraag liever bij de apotheek naar de echte apotheker. Ook daar niet alle baliepersoneel vertrouwen voor dit soort vragen.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.561

Re: Water snel laten kleuren en ontkleuren

Goh, dat er hier nog niemand met de Briggs Rauscher reactie gekomen is


De Briggs-Rauscher reactie is een oscillerende reactie. Daar werd niet naar gevraagd. Maar het blijft idd een fascinerend fenomeen, zeker omdat het met redelijk rechttoe-rechtaan middeltjes te doen is.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 185

Re: Water snel laten kleuren en ontkleuren

De Briggs-Rauscher reactie is een oscillerende reactie. Daar werd niet naar gevraagd. Maar het blijft idd een fascinerend fenomeen, zeker omdat het met redelijk rechttoe-rechtaan middeltjes te doen is.
De meeste mensen kunnen daar niet naar vragen simpelweg omdat ze er nog nooit van gehoord hebben. En hij sluit wel aardig aan bij de blauwe fles, hoewel die niet uit zichzelf oscilleert, je moet afwisselend schudden en stilzetten.

Verborgen inhoud
De wetenschap mag van mij wel 's wat meer aan PR doen. Waarom kennen zo weinig mensen dit soort fascinerende fenomenen? Ik heb mijn studie eraan te danken dat ik wel al jong een hoop van dit soort proefjes gezien had, maar ze ook graag wilde begrijpen. Nu we allemaal met een computer onder ons vingers zitten en eindeloos veel immens interessante wetenschappelijkheden tot ons kunnen nemen via het Internet, wordt er geklaagd over te weinig beta studenten.

Intussen krijg ik de indruk dat de interesse voor esoterische, spirituele, religieuze onderwerpen stijgt. Nog even en de computer reparateur komt aan huis een stokje wierook branden...

Reageer