[natuurkunde] hefboom in evenwicht

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 10

[natuurkunde] hefboom in evenwicht

Hallo

Ik heb voor een practica natuurkunde de volgende opstelling: zie bijlage. (F extra is hetzelfde als F koord)

en nu moet ik de volgende formule hier uit afleiden. x=L(F koord-0,5*Fz) / Fv

waarbij L de totale lengte van de hefboom in meters is en x de arm in meters

Zou iemand mij kunnen helpen met het afleiden van deze formule?

Bij voorbaat dank
Bijlagen
natuurkunde_practica.jpg
natuurkunde_practica.jpg (14.02 KiB) 537 keer bekeken

Berichten: 2.746

Re: [natuurkunde] hefboom in evenwicht

de som van de momenten moet nul zijn. Schrijf het momentenevenwicht eens uit rond het scharnier

Berichten: 10

Re: [natuurkunde] hefboom in evenwicht

som van alle krachten: Fv*L-F koord*x+Fz*0,5L=0

klopt dit en hoe herschrijf je dit naar x?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: [natuurkunde] hefboom in evenwicht

Phisica schreef:som van alle krachten: Fv*L-F koord*x+Fz*0,5L=0

klopt dit en hoe herschrijf je dit naar x?
Niks van te zeggen. In je formule zie ik drie afzonderlijk benoemde krachten, in je plaatje zie ik er maar twee. En van die twee komt er één niet eens in je formule voor.

Kun je de krachten in je formule eens in overeenstemming brengen met die in je afbeelding, of andersom?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 10

Re: [natuurkunde] hefboom in evenwicht

F koord is de kracht die bij de 2 blokje rechts van de katrol werkt.

En F extra staat nergens in de formule maar wel in de tekening die erbij hoorde. Dus ik vroeg me al af of de vraag wel klopte, want F extra is steeds variabel en ik neem aan dat die wel in de formule hoort.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: [natuurkunde] hefboom in evenwicht

Hoort Fz dan "toevallig" bij de zwaartekracht die wordt uitgeoefend op de massa van de hefboom zelf?

EDIT>>>>>>>>>>

daarmee krijg ik je formule nog niet afgeleid, al kom ik dan wel op iets dat er vaag op lijkt.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 10

Re: [natuurkunde] hefboom in evenwicht

ja dat neem ik aan van wel, het staat er niet expliciet bij vermeld.

komt u dan tot de conclusie dat de vraagstelling niet klopt?

wat klopt er dan niet precies dan kan ik dat ook aan de leraar melden?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: [natuurkunde] hefboom in evenwicht

komt u dan tot de conclusie dat de vraagstelling niet klopt?
Ja, om redenen hierboven vermeld: plaatje en formule kennen samen 4 kennelijk verschillende krachten. 1 daarvan staan alléén in het plaatje, 2 daarvan staat alléén in de formule. Zolang daarin geen absolute klaarheid komt kunnen we van alles gaan veronderstellen hoe het zou moeten zijn om op die formule uit te komen, maar dan zitten we hier vannacht nog. =D>
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 2.746

Re: [natuurkunde] hefboom in evenwicht

Ik snap jullie probleem niet echt. Het enige discussiepunt hier is of die zwaartekracht al dan niet mag verwaarloosd worden. Maar er staat niets over verwaarlozen, dus reken er gewoon mee verder

dan krijg je dit, op een min-fout van Phisica na
Phisica schreef:som van alle krachten: Fv*L-F koord*x+Fz*0,5L=0

klopt dit en hoe herschrijf je dit naar x?
en dat klopt met de oplossing.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: [natuurkunde] hefboom in evenwicht

nee, dat klopt niet, want bij L hoort Fv volgens de tekening, en bij x hoort Fextra volgens de tekening, terwijl er maar één koord in zicht is op (verondersteld) afstand L, zodat Fv en Fkoord wel dezelfde moeten zijn.

Dus laat Phisica nou eerst maar eens zijn notatiezootje opruimen, zoals ik 2½ uur geleden al vroeg........
Kun je de krachten in je formule eens in overeenstemming brengen met die in je afbeelding, of andersom?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 2.746

Re: [natuurkunde] hefboom in evenwicht

(F extra is hetzelfde als F koord)
Ik dacht dat het hiermee duidelijk was.

Berichten: 10

Re: [natuurkunde] hefboom in evenwicht

vandaag even langs de leraar geweest en toen hebben we geconstanteerd dat de opdracht niet klopt en dat Fv F extra moet zijn. en Fz werkt op de rails.

nu lukt het het afleiden wel

bedankt voor de hulp

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: [natuurkunde] hefboom in evenwicht

Vandaag even langs de leraar geweest en toen hebben we geconstateerd dat de opdracht niet klopt
Kijk, dat lucht op.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer