[fysica] wisselspanning serieschakeling

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 46

[fysica] wisselspanning serieschakeling

We kregen een opgave voor fysica ivm met wisselspanningen.

Dit is de opgave:

Een condensator met capacitieve weerstand 30.0 Ω, een weerstand van 44.0Ω

en een spoel met inductieve weerstand 90.0Ω met niet verwaarloosbare weerstand van 36.0Ω zijn in serie geschakeld op een effectieve spanning van 220V

gevraagd:

a) de effectieve en maximale stroomsterkte

b) alle spanningen, maxilmale en effectieve

oplossing:

Ie en Imax kan ik berkenen.

Z' zoeken en dan Ie= Ue,tot/ Z'

Imax = Ie *[wortel]2

maar nu komt mijn probleem. De spanningen.

De spanning over de spoel, is dit dan over XC of over ZL

en de spanning over de weerstand. Is dit dan over R of R'

wetende dat ZL = =D> (XL²+RL²)

en R'= R+RL

als ik het goed kan afleiden uit mijn cursus zou het over XC en over R' moeten zijn. Maar ik vind dit totaal niet logisch.

Iemand die me kan helpen?

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [fysica] wisselspanning serieschakeling

Welkom op het forum Huiswerk en Practica.

Jij wilt vlot hulp. Dat is alleen goed mogelijk als je daar zelf wat voor doet.

Naast de algemene regels van dit forum hebben we voor dit huiswerkforum een paar speciale regels en tips.

Die vind je in de huiswerkbijsluiter

In die huiswerkbijsluiter staat bijvoorbeeld:

Quote[td] [color="#808080"][b][u]VAKGEBIED-TAGS[/u][/b] [i]Plaats het vakgebied waarop je vraag betrekking heeft tussen rechte haken in de titel. bijv: [biologie] of [frans]. Zo blijft dit huiswerkforum overzichtelijk.[/i] [/color] [/td]
Hebben we even voor je gedaan. Denk je er de volgende keer zelf aan?[/color]
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: [fysica] wisselspanning serieschakeling

Z' zoeken en dan Ie= Ue,tot/ Z'
Heb je Z' dan al bepaald? En wat komt daar uit?
De spanning over de spoel, is dit dan over XC of over ZL
Xc is de impedantie van de condensator, die heb je niet nodig om iets over de spoel te weten.
en de spanning over de weerstand. Is dit dan over R of R'
De weerstand is toch gegeven? Die is 44 ohm, dus wat is het probleem?

Berichten: 46

Re: [fysica] wisselspanning serieschakeling

Heb je Z' dan al bepaald? En wat komt daar uit?
voor Z' kom ik 100Ω uit,
Xc is de impedantie van de condensator, die heb je niet nodig om iets over de spoel te weten.
Ja dat was een typfout ik bedoelde natuurlijk XL
De weerstand is toch gegeven? Die is 44 ohm, dus wat is het probleem?
ik zoek ook niet de weerstand. Ik zoek de spanning erover

en het probleem is dat volgens mijn boek ik de weerstand moet optellen bij de inwendige weerstand van de draad en daarvan de spanning moet berekenen. Dit vindt ik niet logisch

het probleem bij de spoel is dat volgens mijn boek ik enkel de spanning over de inductieve weerstand moet berekenen en niet over de inductieve impedantie van de spoel.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: [fysica] wisselspanning serieschakeling

Die 100 ohm voor Z' is correct.

Wat de weerstand betreft, je haalt de aparte weerstand en de ohmse weerstand van de spoel door elkaar.

Als je de totale Z hebt, dan kun je de stroom berekenen, en daaruit weer de spanning over de afzonderlijke onderdelen.

Kun je eens de letterlijke tekst van de opgave hier opschrijven? Ik heb het idee dat ik iets mis.

Berichten: 46

Re: [fysica] wisselspanning serieschakeling

klazon schreef:Die 100 ohm voor Z' is correct.

Wat de weerstand betreft, je haalt de aparte weerstand en de ohmse weerstand van de spoel door elkaar.

Als je de totale Z hebt, dan kun je de stroom berekenen, en daaruit weer de spanning over de afzonderlijke onderdelen.

Kun je eens de letterlijke tekst van de opgave hier opschrijven? Ik heb het idee dat ik iets mis.
Dat was de letterlijke tekst van de opgave.

En ik haal de weerstanden helemaal niet door elkaar. Ik weet dat er een duidelijk verschil is tussen een apparte weerstand en de ohmse weerstand van de spoel. Maar dat is nu net het probleem, volgens de cursus wordt de spanning berekend met:

De som van de aparte weerstand + de som van de ohmse weerstand van de spoel vermenigvuldigt met de stroomsterkte.

Dit is helemaal niet logisch.

Berichten: 5

Re: [fysica] wisselspanning serieschakeling

-XC/R = tan(fi)

Het is wel logisch als je de fasendriehoek tekent.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: [fysica] wisselspanning serieschakeling

fhbdjoene schreef:De som van de aparte weerstand + de som van de ohmse weerstand van de spoel vermenigvuldigt met de stroomsterkte.

Dit is helemaal niet logisch.
Mij lijkt dat ook niet logisch.

De ohmse weerstand van de spoel en de inductantie van de spoel zijn theoretisch wel twee verschillende dingen, maar praktisch zitten ze volledig verweven in hetzelfde stuk draad. De ohmse weerstand is dus meettechnisch niet apart te benaderen.

Berichten: 46

Re: [fysica] wisselspanning serieschakeling

klazon schreef:Mij lijkt dat ook niet logisch.

De ohmse weerstand van de spoel en de inductantie van de spoel zijn theoretisch wel twee verschillende dingen, maar praktisch zitten ze volledig verweven in hetzelfde stuk draad. De ohmse weerstand is dus meettechnisch niet apart te benaderen.


dat dacht ik ook al, bedankt ;)

Reageer