de kerstman bestaat niet

Moderator: Rhiannon

Re: de kerstman bestaat niet

Doel je nu op dioe bekende ossuarium? Dat is hoogstwaarschijnlijk een vervalsing hoor. Zowiezo, Ja'akow en Jeshoe/Johoshoea (dit zijn de hebreeuwse namen van Jacobus en Jezus) zijn zeer voorkomende namen.


je zegt het zelf dus al Jezus heeft bestaan. het was een zeer veel voorkomende naam. :wink:

Berichten: 259

Re: de kerstman bestaat niet

Neehee, dat die naam veelvoorkomend is wil nog niet zeggen dat de Jezus heeft bestaan.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.210

Re: de kerstman bestaat niet

ik dnek wel dat dé jezus bestaan heeft, er zijn net iets teveel en onafhankelijk vanelkaar geschreven bronnen over hem.

Als ik mij niet vergis hebben ook de Romeinen over hem geschreven.

dat betekent uiteraard niet dat alles wat in de bijbel staat over hem ook echt is. Als je natuurlijk gelovig bent, dan neem je aan dat alles wat in de bijbel staat waar is (en daar heb ik respect voor). Maar het blijft een door de mens geschreven boek (voor mij althans) en mensen houden van helden en martelaren.

Dus al de zaken die in de bijbel staan van zijn grote wonderen, geloof ik niet. Ik geloof wel dat hij in die tijd een zeer belangrijk man was en dat hij mensen naar zijn hand kon zetten (hij was een zeer goed redenaar en kreeg op die manier zeer veel aanhang). Wat zijn bedoeling hierbij was, laat ik in het midden
If you don't think you can reach the stars, that's fine cause it just leaves more for me to grab.

Berichten: 259

Re: de kerstman bestaat niet

Laat ik even duidelijk zeggen dat ik aan het provoceren ben (dan zorg ik ervoor dat niet iedereen straks over me heen valt):

Noortje: die onafhankelijke bronnen zijn allen vele jaren na Jezus' dood geschreven. Dat kun je zien aan het taalgebruik onderandere maar ook bepaalde zinnen in het NT (bepaalde anachronismen als ze in Jezus' tijd zouden zijn geschreven).

Bovendien, de Romeinen hebben itt wat veel mensen denken, niets over Jezus geschreven. De enige vroegchristelijke verwijzing is van een verromeinste Jood, Josephus Flavius, en die leefde zeker 40 jaar na Jezus' dood. Het gekke is dat Jezus ook niet terugkomt in de Romeinse jurispudentie die gevonden is in dat gebied van die periode terwijl de verslagen van de Bar Kochba-opstand (een vrij bekende Joodse opstand tegen de Romeinen in het begin van de eerste eeuw tegen de Romeinen) wel vermeld staat.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.210

Re: de kerstman bestaat niet

aha, dat wist ik niet :shock:

de enige "bron" die ik van die onafhankelijke bronnen wist was van mijn godsdienstleerkracht enkele jaren geleden. Als die natuurlijk niet geschreven zijn op het moment dat jezus leefde, dan vallen die weg als écht bewijs.

Op zich interesseert het mij niet echt of hij al dan niet geleefd heeft. Als sommigen er een troost uit kunnen halen, is dat goed voor hen. zolang ze mij maar niet willen bekeren :?:
If you don't think you can reach the stars, that's fine cause it just leaves more for me to grab.

Berichten: 259

Re: de kerstman bestaat niet

Ach, heel kort samengevat vermeld ik uitsluitend een van de conclusies van de fraaie discussies die ik met die theologiestudent heb gehad. Maar idd, zolang ze mij niet lastig vallen... (dus niet van die ellendige jehovagetuigen...)

Gebruikersavatar
Berichten: 8.560

Re: de kerstman bestaat niet

Ach, heel kort samengevat vermeld ik uitsluitend een van de conclusies van de fraaie discussies die ik met die theologiestudent heb gehad. Maar idd, zolang ze mij niet lastig vallen... (dus niet van die ellendige jehovagetuigen...)


dit is voor alle verzekering verkpers/aansmeerders; laat de jehovagetuigen binnen en probeer ze een verzekering aan te smeren, moet je zien hoe snel ze weg zijn. ;) :shock: ;) :?: :?: ;)
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 259

Re: de kerstman bestaat niet

Mwah, honing in het haar smweren werkt effectiever, ook tegen krolse katten overigens.

Gebruikersavatar
Berichten: 8.560

Re: de kerstman bestaat niet

heeft iemand anders nog schokkend nieuws laat het ons dan weten. 8)
"Meep meep meep." Beaker

Re: de kerstman bestaat niet

arjesara schreef:Laat ik even duidelijk zeggen dat ik aan het provoceren ben (dan zorg ik ervoor dat niet iedereen straks over me heen valt):

Noortje: die onafhankelijke bronnen zijn allen vele jaren na Jezus' dood geschreven. Dat kun je zien aan het taalgebruik onderandere maar ook bepaalde zinnen in het NT (bepaalde anachronismen als ze in Jezus' tijd zouden zijn geschreven).

Bovendien, de Romeinen hebben itt wat veel mensen denken, niets over Jezus geschreven. De enige vroegchristelijke verwijzing is van een verromeinste Jood, Josephus Flavius, en die leefde zeker 40 jaar na Jezus' dood. Het gekke is dat Jezus ook niet terugkomt in de Romeinse jurispudentie die gevonden is in dat gebied van die periode terwijl de verslagen van de Bar Kochba-opstand (een vrij bekende Joodse opstand tegen de Romeinen in het begin van de eerste eeuw tegen de Romeinen) wel vermeld staat.
hey allemaal, ik weet niet hoe oud dit forum is maar 40 jaar is nx want de eerste keer dat er iets over karel de groote werd geschreven was 400 jaar na zijn dood!!!

Re: de kerstman bestaat niet

noortje schreef:aha, dat wist ik niet :shock:

de enige "bron" die ik van die onafhankelijke bronnen wist was van mijn godsdienstleerkracht enkele jaren geleden. Als die natuurlijk niet geschreven zijn op het moment dat jezus leefde, dan vallen die weg als écht bewijs.

Op zich interesseert het mij niet echt of hij al dan niet geleefd heeft. Als sommigen er een troost uit kunnen halen, is dat goed voor hen. zolang ze mij maar niet willen bekeren ;)
er zijn minstens 4 bronnen

de 4 evangeeliën, zie nieuwe testament.

marcus, matheüs en lucas zijn onafhankelijke bronnen en zij schreven 30 tot 70 jaar na Jezus' dood hun ding, johannes was ook onafhankelijk maar hierover bestaad twijfel omdat hij een leerling van Jezus was.

1 van de 3 eerstgenoemden was eerst een tollenaar(iemand die tegen Jezus was)

je had ook een vriend van een appostel en de andere weet ik niet meer.

bye

ps: ga ook kijken op www.real-life.nl ik ben maar 14 maar op die site leggen ze het beter uit

Gebruikersavatar
Berichten: 2.116

Re: de kerstman bestaat niet

Een tollenaar is gewoon een belasting inner. Om een voor de hand liggende reden waren deze mensen niet geliefd. :wink:

Er is geen reden om aan te nemen dat tollenaars speciaal iets tegen Christus zouden hebben.

De bijbelse evangeliën zijn uit vele honderden bronnen in de loop van de eerste eeuwen na Christus door de kerk geselecteerd. Daarmee is het natuurlijk niet een onafhankelijke bron: er is door een belanghebbende (de kerk) zeer bewust geselecteerd.

Verder is het maar de vraag of de evangelist Johannes dezelfde is als de apostel Johannes, er zijn meer hondjes die Fikkie heten.

Reageer