Chemische bindingen schrijven

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 2

Chemische bindingen schrijven

vorig jaar leerden we op school chemische bindingen te schrijven, maar nu ben ik even alles vergeten.

Stel dat ze je vragen om aluminiumsulfaat in formulevorm te schrijven, hoe weet je dan hoeveel keer je Al moet nemen en hoeveel keer SO4.

ik weet dat het Al2(SO4)3 is en dat Al 3 elektronen zal afstaan, maar hoe weet ik hoeveel elektronen ( SO4) nog wil ?

ik hoop dat mijn vraag een beetje duidelijk is want ik ben zelf nogal verward..

hopelijk kunnen jullie me een duidelijk antwoord geven.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.561

Re: Chemische bindingen schrijven

Je zult de ladingen die ionen standaard hebben uit je hoofd moeten leren, of opzoeken in Binas of een ander tabellenboek. Het sulfaation is altijd tweewaardig negatief, SO42- dus.

Het aluminiumion is standaard driewaardig positief en wordt dus Al3+.

Een zout dat uit deze twee soorten ionen bestaat kan dus alleen elektrisch neutraal zijn wanneer het aluminiumion en het sulfaation in een verhouding 2:3 voorkomen. De molecuulformule is dan dus:

Al2(SO4)3
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 2

Re: Chemische bindingen schrijven

Marko schreef:Je zult de ladingen die ionen standaard hebben uit je hoofd moeten leren, of opzoeken in Binas of een ander tabellenboek. Het sulfaation is altijd tweewaardig negatief, SO42- dus.

Het aluminiumion is standaard driewaardig positief en wordt dus Al3+.

Een zout dat uit deze twee soorten ionen bestaat kan dus alleen elektrisch neutraal zijn wanneer het aluminiumion en het sulfaation in een verhouding 2:3 voorkomen. De molecuulformule is dan dus:

Al2(SO4)3
ahja idd, zo was het!

hehe was het even helemaal kwijt, bedankt !

Reageer