verkoperen, hoe doe je dat

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 11

verkoperen, hoe doe je dat

Hallo heren chemici,

Ik ben een enthousiast sport schutter met een voorliefde voor het zelf maken van munitie. Wees gerust de munitie word slechts voor het beoefenen van de schietsport gebruikt. Ik ben als het ware een goed bewapende pacifist. Bij het maken van deze munitie hoort dus ook het gieten van loode kogelkoppen. Deze zelf gegoten koppen hebben echter de neiging de trekken en velden (loop) van mijn wapen ernstig te vervuilen dus nu ben ik op op zoek naar een methode om ze te verkoperen. Ik kan ze natuurlijk ook gewoon verkoperd kopen maar zelf maken is veel leuker. Ik ben (nog) niet echt een chemicus dus ik vroeg me af of iemand mij aan wat basis informatie of tips kon helpen zodat ik eens wat kan gaan proberen. Mischien zijn er boeken verkrijgbaar of cursussen dat iemand weet? Als iemand mij een weinig op weg zou kunnen helpen zou ik deze persoon zeer erkentelijk zijn.

Met vriendelijke groet,

Pimmetje

Gebruikersavatar
Berichten: 4.161

Re: verkoperen, hoe doe je dat

Opzich een mooi idee. Hou je er wel rekening mee dat als jij je musket kogels giet, ze een bewuste afmeting hebben, en als jij er een koperlaagje omheen wil electroliseren, dat het dan dikker wordt. Nou schiet ik zelf ook, en weet ik niet wat voor wapens en kaliber je schiet, maar je wil niet dat de kogels te dik worden en vast komen te zitten in je loop. Geen idee hoeveel de speling is in deze, maar je moet er goed rekening mee houden.

Ik denk dat je het doormiddel van electrolyse kan doen. (heb nu even geen tijd, iemand anders kan dat vast goed uitleggen, ik wilde alleen wel even op dit risico wijzen)
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Berichten: 11

Re: verkoperen, hoe doe je dat

Hallo strange quark,

Dat met die dikte loopt wel los en is op te lossen (denk ik) op de volgende manieren of een combinatie daarvan.

-Het maken van de juiste mal.

-Het gebruiken van het juiste soort lood qua hardheid oftewel de juiste mix van lood, tin en antimoon.

-Het na "sizen" van de koppen middels een "sizer die".Bijvoorbeeld; als je giet mal een maat heeft van .359/.360 en het wapen .357 gebruik je een .357 sizer.

Als je iets meer tijd hebt zou ik het zeer op prijs stellen als je een paar ideeen danwel recepten en/of manieren voor me hebt. Ik ben op het gebied van electrolyse een absolute leek. In elk geval bedankt voor je reactie.

Groetjens

Re: verkoperen, hoe doe je dat

Hallo

Ik heb mijn leraar scheikunde dit ooit live zien doen toen ik nog in het middelbaar zat :shock: .

Even zeggen wat ik me nog herinner:

- Je neemt een bakje met een elektrolyt (ik denk dat verdund zwavelzuur hier goed voor is, of een ander zuur natuurlijk ook, azijn misschien?)

- Je neemt een spanningsbron (dit moet gelijkstroom zijn, bijvoorbeeld een autobatterij) en je sluit de kogel aan op de min-pool en een blokje koper op de plus-pool.

- Je hangt beiden in het bakje en zorg ervoor dat ze het bakje en mekaar niet raken!

- Je wacht een tijdje (de snelheid hangt van je stroombron af) dit kan een geruime tijd duren.

En ivm met de dikte: ik ben ook een schutter, en ik denk dat dit niet zal uitmaken, aangezien de afgezette laag flinterdun is.

Wil iemand deze methode bevestigen? Ik ben helemaal niet meer zeker ervan, en ik meen mij ook te herinneren dat mijn leraar dit deed in een oplossing van kopersulfaat, waardoor het koper vanuit de vloeistof zich ging afzetten op het voorwerp... dat is de reden waarom ik twijfel over mijn methode ;)

Gebruikersavatar
Berichten: 4.161

Re: verkoperen, hoe doe je dat

Volgens mij klopt je methode prima. Koper is Cu+ en wil dus weg van de plus kant en naar de min kant. Belangrijk bij electrolyse en verkoperen, is dat hoe minder spanning je gebruikt, hoe langer het duurt, maar deste steviger je koper laag is. Probeer maar eens voor de grap veel spanning, dan wordt het een pruttige koperlaag, die je met je nagels er van af kan duwen.
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Berichten: 11

Re: verkoperen, hoe doe je dat

Heren,

Alvast bedankt voor het meedenken! Wat ik er tot nu toe van begrepen heb is dat er eigenlijk twee methodes zijn.

-Gedestileerd water met een kopersulfaat oplossing en dan electrolyseren. De juiste verhoudingen zijn mij nog onbekend maar dat is mischien een kwestie van experimenteren.

-Een zuurbad van azijn of verdund zwavelzuur (ik heb ook al boorzuur horen vallen maar ik heb geen idee wat dat is) en dan de pluskant op een stukje koper en de min op het lood. Ook hier zijn de juiste mengsels en voltages mij onbekend maar ik heb al meerdere keren een laag voltage (2 tot 3) bevestigd gekregen. Waarschijnlijk is ook dit een kwestie van experimenteren.

De tweede methode lijkt mij het eenvoudigst maar ik ben nu dus op zoek naar iemand die dit kan bevestigen en mischien zelfs een receptje heeft.

Berichten: 7

Re: verkoperen, hoe doe je dat

pimmetje schreef:Heren,

Alvast bedankt voor het meedenken! Wat ik er tot nu toe van begrepen heb is dat er eigenlijk twee methodes zijn.

-Gedestileerd water met een kopersulfaat oplossing en dan electrolyseren. De juiste verhoudingen zijn mij nog onbekend maar dat is mischien een kwestie van experimenteren.

-Een zuurbad van azijn of verdund zwavelzuur (ik heb ook al boorzuur horen vallen maar ik heb geen idee wat dat is) en dan de pluskant op een stukje koper en de min op het lood. Ook hier zijn de juiste mengsels en voltages mij onbekend maar ik heb al meerdere keren een laag voltage (2 tot 3) bevestigd gekregen. Waarschijnlijk is ook dit een kwestie van experimenteren.

De tweede methode lijkt mij het eenvoudigst maar ik ben nu dus op zoek naar iemand die dit kan bevestigen en mischien zelfs een receptje heeft.
Ik zou het op azijn houden, dat is het makkelijkst te verkrijgen, en je hoeft je niet echt veel zorgen te maken met juiste concentraties, want meestal is deze azijn al verdund.

Met 2 à 3 volt zal je zeker een perfect resultaat krijgen, maar hou er dan wel rekening mee dat dat meerdere uren kan duren.

Ik denk niet dat de kwaliteit van de koperafzetting zo slecht zal zijn als je een spanningsbron van 20 V gebruikt (een autobatterij bijvoorbeeld), maar dat moet je zelf zien.

Je begint best met bijvoorbeeld 20V te gebruiken, is de koperafzetting van slechte kwaliteit of oneffen of eender wat dat niet naar je zin is, dan zou ik beginnen stapsgewijs het voltage terug te schroeven totdat je een spanning bereikt hebt die je goed vindt.

Het is dus een beetje experimenteren en afwegen tussen welke tijd je bereid bent te wachten per voorwerp dat je verkopert en de kwaliteit van de verkopering en de dikte van de laag.

Berichten: 7

Re: verkoperen, hoe doe je dat

ik heb hier een mooie schematische voorstelling gevonden op het net:

Afbeelding

Zoals je ziet wordt hier met kopersulfaat gewerkt. Ik denk dat de techniek dezelfde is, maar dit de reactie simpelweg zal versnellen.

Berichten: 7

Re: verkoperen, hoe doe je dat

Sorry dat ik nogmaals post, maar ik moet even iets rechtzetten (je kunt hier blijkbaar niet meer wijzigen).

een autobatterij is UITERAARD 12 V en geen 20 V zoals ik eerder gezegd had, was even verstrooid :shock:

gelieve dus in mijn vorig tekstje overal 20 door 12 te vervangen

Berichten: 11

Re: verkoperen, hoe doe je dat

Hoi Diesel

Ik zie dat er gebruik word gemaakt van een kopersulfaat oplossing en een koper plaatje. Interessant! Is er bij deze versie sprake van gedestileerd water of azijn? Iemand anders op het net gebruikte water met een zout oplossing en geen koperen plaatje maar rvs omdat daar het koper moeilijker op hecht. dat zijn dus al meerdere mogelijkheden. Ik heb inmiddels de hand weten te leggen op een acculader en kopersulfaat. Nu nog even een bakje en experimenteren maar. Ik ben er alleen nog niet uit of ik:

-gedestilleerd water met een kopersulfaat oplossing

-gedestilleerd water met een kopersulfaat en een zout oplossing

-gedestilleerd water met een kopersulfaat en een zout oplossing en een koperen plaatje (of rvs plaatje)

-azijn met een koperen plaatje

-azijn met een kopersulfaat oplossing en een koperen plaatje

ga gebruiken. Hmmmm decisions decisions!

Gebruikersavatar
Berichten: 113

Re: verkoperen, hoe doe je dat

Pimmetje,

Kopersulfaat IS een zout. Als je dat in korrel of poedervorm hebt, dan moet je dat oplossen in demi water tot de oplossing verzadigd is.

Je hebt dan geen extra zout of zuur meer nodig want het gaat erom dat je ionen (opgelost zout) in je elektrolyt hebt om de oplossing geleidend te maken.

Je werkt in een zure omgeving als je metalen slecht oplossen in water maar kopersulfaat lost heel goed op in water dus heb je geen zuur nodig.

Je anode (pluspool) moet van zuiver koper zijn. Zo wordt het koper wat zich uit de oplossing afzet op je kogels constant aangevuld doordat de anode oplost. Hierdoor raakt je elektrolyt niet uitgeput.

Gebruik voor het beste resutaat meerdere anodes, rondom je kogel (minpool) of gebruik een cilindrische anode (koperen buis) waar je je kogel in het hart hangt voor de beste egale afzetting.

Je bad moet voortdurend geroerd worden of blaas er stikstofbelletjes doorheen voor voldoende circulatie om de diffusielaag zo klein mogelijk te houden.

Je zou een zeer kleine hoeveelheid gelatine aan je bad toe kunnen voegen als surfactant, wat het contactoppervlak en de hechting van je laag verbetert. De mate van afzetting bij galvaniseren wordt bepaald door de stroomdichtheid, dus de stroom gedeeld door het oppervlak van je kogel.

Maak de spanning net hoog genoeg om koper op te lossen, dan weet je zeker dat er geen nevenreacties optreden. Bij een te hoge spanning kan je water gaan ontleden wat een explosief gasmengsel oplevert. In een zure omgeving kan er SO2 gas ontstaan aan de minpool.
Kabouters bestaan niet

Gebruikersavatar
Berichten: 255

Re: verkoperen, hoe doe je dat

Ik heb er eens mijn tabelletje bijgenomen.

Ik vind de volgende vergelijking:

Pb + Cu2+ ---> Pb2+ + Cu met E = 0,471

Dit wil zeggen dat in principe de reactie spontaan opgaat.

Als je dus gewoon een bol Pb in CuSO4 legt zal zich een koperlaagje

afzetten op de Pb-bol. Het evenwicht is het best bij hoge concentraties

CuSO4 en wordt in de goede richting geduwd door het feit dat PbSO4 neerslaat.

Als een algemeen regeltje kan je stellen dat een zout van een metaal dat edeler is dan een ander metaal voor afzetting zorgt van het edeler metaal op het minder edel metaal.

Je kan bijvoorbeeld een Cu-plaatje in een AgNO3 oplossing brengen en dan zal zich zilver erop afzetten.

Een leuk experimentje is met een muntje dat je in een AgNO3 oplossing brengt, het wordt dan helemaal zilverleurig.

Berichten: 11

Re: verkoperen, hoe doe je dat

Meneer de kabouter (en volgens mij bestaan ze wel)

Bedankt voor je receptje. Het is de meest heldere tot nu toe. Er is echter een probleem want als ik namelijk kogel voor kogel ga verkoperen zal ik zo rond m'n pensioen(en ik ben nog niet zo oud) een vooraadje hebben opgebouwd. Ik zit zelf te denken aan een methode waarbij ik ze bij wijze van experiment met 100 tegelijk verkoper. Dat kunnen er later meer worden maar ik moet dus een manier vinden om ze met meer tegelijk te verkoperen. Een methode zou kunnen zijn om ze aan de kopse kant te verbinden aan een koperen(of ander soort metaal) plaat (en die weer aan de min) en het plaat gedeelte niet in het electrolyt te hangen zodat je gedeeltelijk verkoperde koppen krijgt en die dus alleen daar een laagje hebben waar de kogel het electrolyt raakt. Een kwestie van uitproberen denk ik. Als het niet lukt hang ik gewoon de hele zaak erin en dan is het alleen jammer dat de plaat waar ze op liggen (of anderzijds aan vast zitten) ook word voorzien van een laagje. Ik zal in elk geval wel de koperen plaat met de plus kant evenredig en in de buurt van de koppen parkeren zodat de koperdeeltjes niet zo ver hoeven te reizen. Ik heb inmiddels alle ingredienten op het kopersulfaat na maar die krijg ik ergens deze week.

Meneer D uit Belgie

Als ik het goed begrijp is er bij jou methode geen koperen plaat en electriciteit nodig maar alleen koper sulfaat en water? Is het eventuele te vormen laagje dan hard genoeg en hoeveel tijd zal zoiets in beslag nemen vraag ik mij dan af. Ik zal het uitproberen en dan kom ik er nog op terug.

In elk geval wederom zeer bedankt voor jullie reacties. De uitslagen van mijn experimenten zal ik zodra ik ze heb op dit forum plaatsen.

Als je een gigantische knal ergens boven roterdam en daarna radio stilte hoort niet, maar daar gaan we maar niet van uit hahahaha (geintje hoor).

Groetjes Pim.

Berichten: 11

Re: verkoperen, hoe doe je dat

En ik bedoel natuurlijk Rotterdam en niet Roterdam maar dat zit hem in het feit dat m'n toetsebord doormiddel van mijn onhandige (maar zeer lieve) viervoeter van en laagje sinas is voorzien met alle gevolgen van dien.

Groetjes Pim

Gebruikersavatar
Berichten: 113

Re: verkoperen, hoe doe je dat

Als je meerdere kogels tegelijk wilt verkoperen, hang ze dan parallel geschakeld naast elkaar tussen 2 koperen anodes in je kopersufaat badje.

Vergis je niet in de invloed van de contactweerstand (overgangen lood/koperen drager?).

Als je meerdere kogels parallel schakelt, moet je er vette weerstanden voorzetten om de invloed van de contactweerstand uit te schakelen. Anders krijgen sommige kogels al het koper en andere kogels krijgen nix.

En het hele zaakie in je elektrolyt mikken gaat echt niet werken want koper geleid veel beter dan lood dus zal je drager 2x zo dik worden terwijl er niets op je kogels komt.

Ik heb zelf ervaring met het verloden van grafietplaten en het valt niet mee om een uniforme laag te krijgen.

Ik weet ook niet hoe groot jouw kogels precies zijn en wat je toleranties zijn. Ach misschien valt het allemaal best mee. :shock:

Ik ben bang dat je met de middelen die jij hebt niet kan "industrialiseren".

je beste kans op een goed resultaat is,als je ze per stuk maakt of hoogstens in kleine series <5.

Succes!
Kabouters bestaan niet

Reageer