[natuurkunde] Luchtdebiet berekenen met een snelheidsmeter

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Berichten: 11

[natuurkunde] Luchtdebiet berekenen met een snelheidsmeter

Hallo mensen!

Voor een schoolopdracht moet ik de luchtcapaciteit (debiet) meten van een ventilatiegat in een klaslokaal. Hiervoor heb ik een luchtmeter gekregen die de luchtsnelheid meet met m/sec.

Nu vroeg ik mij af: wie kan mij helpen om te bepalen hoeveel lucht er wordt aangezogen door dat ventilatiegat? Ik zal op meerdere punten aan de zijkant van het gat moeten meten (zie foto) en daar het gemiddelde van nemen?

Dan heb ik het aangezogen lucht m/sec. Dan zal ik het nog om moeten rekenen naar de totale luchtcapaciteit (voor de hele afmeting/omtrek van dat gat).

Stel dat de diameter van het gat 10 centimeter is. Kan iemand mij helpen hoe ik de capaciteit zou moeten berekenen als ik vanaf een aantal punten aflees hoeveel lucht er aangezogen wordt (in m/sec).

Onze docent heeft aangegeven dat het niet precies hoeft. Het mag redelijk 'eenvoudig'. Zelf ben ik ook geen held in natuurkunde.

http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/2009/0...4047107-040.jpg

Bovenstaand foto met meetpunten waarop ik de luchtsnelheid kan aflezen (in m/sec). Als ik daar het gemiddelde van neem, hoe kan ik dan het debiet (m3) van dat oppervlakte.

Berichten: 2.746

Re: [natuurkunde] Luchtdebiet berekenen met een snelheidsmeter

je spreekt beter over debiet dan over capaciteit.

en debiet = oppervlak x snelheid.

(kan je gemakkelijk afleiden uit: m=A.x, en dit afleiden naar de tijd)

Gebruikersavatar
Berichten: 4.161

Re: [natuurkunde] Luchtdebiet berekenen met een snelheidsmeter

Dag Daiysi, Welkom ;) op het forum Huiswerk en Practica.

Jij wilt vlot hulp. Dat is alleen goed mogelijk als je daar zelf wat voor doet.

Naast de algemene regels van dit forum hebben we voor dit huiswerkforum een paar speciale regels en tips.

Die vind je in de huiswerkbijsluiter

In die huiswerkbijsluiter staat bijvoorbeeld:

Quote[td] [color="#808080"][b][u]VAKGEBIED-TAGS[/u][/b] [i]Plaats het vakgebied waarop je vraag betrekking heeft tussen rechte haken in de titel. bijv: [biologie] of [frans]. Zo blijft dit huiswerkforum overzichtelijk.[/i] [/color] [/td]
Hebben we even voor je gedaan. Denk je er de volgende keer zélf aan??
Quote[td] [color="#808080"][b][u]DEKKENDE TITEL[/u][/b] [i] Geef in je titel een zo dekkend mogelijke omschrijving van je vraagstelling Maak in een paar woorden duidelijk waar het over gaat. Je kunt wel duizend onderwerpen verzinnen met als titel [u][natuurkunde]mechanica[/u], en die vindt dus niemand meer terug. [u][natuurkunde]bungee-jump [/u]is dan bijvoorbeeld duidelijker en maakt je topic herkenbaarder[/i][/color] [/td]
We hebben nu je titel even aangepast. Denk je er de volgende keer zélf aan??

[/color]
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Berichten: 11

Re: [natuurkunde] Luchtdebiet berekenen met een snelheidsmeter

stoker schreef:je spreekt beter over debiet dan over capaciteit.

en debiet = oppervlak x snelheid.

(kan je gemakkelijk afleiden uit: m=A.x, en dit afleiden naar de tijd)
Bedankt voor je antwoord, hoor!

Wat is het verschil tussen debiet en capaciteit? ;) (debiet = hoeveelheid er door de ventilatie komt?)

Verder:

- m=A.x , zegt me niets? Ook niet hoe ik dat kan afleiden naar tijd?

- welke oppervlakte moet ik dan invullen (diameter in centimeters?)

- welke snelheid moet ik invullen (... m/sec?)

Hopelijk kan je me nog wat uitleggen! :P

Berichten: 2.746

Re: [natuurkunde] Luchtdebiet berekenen met een snelheidsmeter

die eenheden mag je eigenlijk zelf kiezen, maar ze moeten wel overeen komen met elkaar.

het gemakkelijkst is met m/s en m te werken. en je debiet zal dan in m³/s staan.

Een capaciteit kan nog veel andere dingen zijn, ik heb het zelfs nog nooit gehoord als synoniem voor debiet.

en ik was even verkeerd, het moest V=A.x zijn. Volume = opp x hoogte

afleiden geeft dan:
\(debiet= \frac{dV}{dt}=A \frac{dx}{dt}=A v\)

Berichten: 11

Re: [natuurkunde] Luchtdebiet berekenen met een snelheidsmeter

stoker schreef:die eenheden mag je eigenlijk zelf kiezen, maar ze moeten wel overeen komen met elkaar.

het gemakkelijkst is met m/s en m te werken. en je debiet zal dan in m³/s staan.

Een capaciteit kan nog veel andere dingen zijn, ik heb het zelfs nog nooit gehoord als synoniem voor debiet.

en ik was even verkeerd, het moest V=A.x zijn. Volume = opp x hoogte

afleiden geeft dan:
\(debiet= \frac{dV}{dt}=A \frac{dx}{dt}=A v\)
Dankje wel, het is me al een stuk duidelijker. Behalve dan die formule die onderaan staat. Daar snap ik niets van. Ik heb mijn theorieboek er ook maar even bijgepakt.

Misschien is een voorbeeld handig?

Als ik op die meetpuntjes in de ventilator (zie foto) gemiddeld 20 m/sec meet, wat moet ik dan doen om tot debiet m³/s te komen?

Oppervlakte x hoogte?

- Wat is het oppervlakte dan? Is dat de diameter? (dan pak ik gewoon even een meetlat)

- Wat is dan de hoogte? Het aantal meter dat ik het puntje van dat meetapparaat in de ventilator stop (vanaf de uitgang).

Ik vind het best leuk om zo te werken, ook wel een beetje lastig ;) Ben benieuwd naar je uitleg!

Berichten: 2.746

Re: [natuurkunde] Luchtdebiet berekenen met een snelheidsmeter

Laat mijn onderste formule maar voor wat het, het zal je blijkbaar meer verwarren dan helpen.

Je hebt dus debiet=A.v

A is het de oppervlakte van je buis of gat.

Als het een rond gat is kan je de diameter meten, en daarmee bereken je de oppervlakte.

Maar dat moet je echt wel zelf kunnen he. Welke vorm heeft die uitgang?

Berichten: 11

Re: [natuurkunde] Luchtdebiet berekenen met een snelheidsmeter

stoker schreef:Laat mijn onderste formule maar voor wat het, het zal je blijkbaar meer verwarren dan helpen.

Je hebt dus debiet=A.v

A is het de oppervlakte van je buis of gat.

Als het een rond gat is kan je de diameter meten, en daarmee bereken je de oppervlakte.

Maar dat moet je echt wel zelf kunnen he. Welke vorm heeft die uitgang?
Die uitgang heeft een ronde vorm, zie foto. Maar we gaan het vooronszelf moeilijker maken door later een andere vorm te nemen.

In eerste instantie is het denk ik goed als we iets rond doen.

Stel de diameter is 20 centimeter.

Wat wordt er in die formule gezien als hoogte?

Berichten: 2.746

Re: [natuurkunde] Luchtdebiet berekenen met een snelheidsmeter

Er komt hier geen hoogte bij kijken. Je hebt enkel de oppervlakte en de snelheid nodig.

En de oppervlakte van een cirkel is ...

Berichten: 11

Re: [natuurkunde] Luchtdebiet berekenen met een snelheidsmeter

stoker schreef:Er komt hier geen hoogte bij kijken. Je hebt enkel de oppervlakte en de snelheid nodig.

En de oppervlakte van een cirkel is ...
Stel dat de diameter 10 cm is, is de oppervlakte dus: pi x 5 x 5 (pi x straal x straal)? = 3,14 x 5 x 5 = 78.15 cm is de oppervlakte. We berekenen het in meters dus:

luchtdebiet = oppervlak x snelheid.

luchtdebiet = 0,7815m x 20 m/sec = 15,63 m/sec.

Klopt het dat de luchtdebiet in dit voobeeld 15,63 m³/s is?

Zo ja; maakt het nog uit waar ik meet/op welke punten? In het midden, aan de zijkanten, 10 cm in de ventilatorbuis? Echt leuk dit ;) Ben benieuwd of ik het goed heb

Berichten: 2.746

Re: [natuurkunde] Luchtdebiet berekenen met een snelheidsmeter

Daiysi schreef:Stel dat de diameter 10 cm is, is de oppervlakte dus: pi x 5 x 5 (pi x straal x straal)? = 3,14 x 5 x 5 = 78.15 cm is de oppervlakte. We berekenen het in meters dus:

luchtdebiet = oppervlak x snelheid.

luchtdebiet = 0,7815m x 20 m/sec = 15,63 m/sec
ten eerste moet je 78.15 cm² uitkomen en niet 78.15 cm.

En als je dat omzet naar m² krijg je niet 0,7815m² maar 0,007815m²

Die meetpunten doen er niet zo veel toe. Meet er een paar verspreid zoals op die afbeelding, en neem er het gemiddelde van.

Berichten: 11

Re: [natuurkunde] Luchtdebiet berekenen met een snelheidsmeter

stoker schreef:ten eerste moet je 78.15 cm² uitkomen en niet 78.15 cm.

En als je dat omzet naar m² krijg je niet 0,7815m² maar 0,007815m²

Die meetpunten doen er niet zo veel toe. Meet er een paar verspreid zoals op die afbeelding, en neem er het gemiddelde van.
Maar mijn leraar had het erover dat de uitkomst 'm³' zou zijn, maar dat is dus niet?

Kan je het 'debiet' niet uitrekenen in m³/s? Het aantal volume lucht (aantal kubieke meter) dat verplaatst kan worden per tijdseenheid.....

Op die snelheidsmeter meet ik de luchtsnelheid m/sec en ik heb de oppervlakte. Wat zou ik nodig hebben om tot 'm³' (luchtvolume/debiet) te komen.... Is daar geen berekening voor?

Berichten: 2.746

Re: [natuurkunde] Luchtdebiet berekenen met een snelheidsmeter

debiet = A.v

als je voor het rechterlid de eenheden bekijkt: m².m/s = m³/s

en dat is een eenheid voor debiet (een volumedebiet)

Berichten: 11

Re: [natuurkunde] Luchtdebiet berekenen met een snelheidsmeter

stoker schreef:debiet = A.v

als je voor het rechterlid de eenheden bekijkt: m².m/s = m³/s

en dat is een eenheid voor debiet (een volumedebiet)
Bedankt voor je uitleg. Klopt dit?

Oppervlakte (m²) x luchtsnelheid (m/s) = debiet in m³/s?

In ons voorbeeld:

0,007815m² maal 20 = 0,1563 m³/s lucht wat door de die ventilatorbuis heen komt?

Samengevat:

Ik reken eerst het oppervlakte uit in: m²

Ik doe oppervlakte (m²) x snelheid (m/s) en krijg dan het hoeveelheid luchtdebiet?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: [natuurkunde] Luchtdebiet berekenen met een snelheidsmeter

Daiysi schreef:Klopt dit?

Ik reken eerst het oppervlakte uit in: m²

Ik doe oppervlakte (m²) x snelheid (m/s) en krijg dan het hoeveelheid luchtdebiet?
yep
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer