Spinningparticles elektronenmodel (foutje?)

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 13

Spinningparticles elektronenmodel (foutje?)

Ik heb een interessante kijk gevonden over de structuur van het elektron (bekijk de filmpjes van 1 tot 13):

http://www.youtube.com/user/SpinningParticle

maar als je filmpje 12 bekijkt:

http://www.youtube.com/watch?v=S_UYB03qlV0...&feature=iv

dan zie ik er een foutje in: men zegt dat het "CC" (center of charge) niet zo snel kan gaan als het elektron beweegt, omdat het anders sneller dan licht zou gaan.

in mijn ogen geld dat alleen wanneer het CC zich "boven" (zie filmpje) het "CM" (center of mass) bevindt omdat het dan met de richting van de CM meebeweegt, maar aan de onderkant is het toch net omgekeerd? (maar nu bedenk ik net: als je dan de totale tijd optelt kom je nog altijd een langere tijd uit. Analoog met het probleem: je rijdt 20km aan 10kmph en dan 20km aan 5kmph wat is de gemiddelde snelheid. de gemiddelde snelheid zal dan lager dan 7.5 zijn :P )

Kan iemand me bevestigen/corrigeren? ;)

Gebruikersavatar
Berichten: 3.751

Re: Spinningparticles elektronenmodel (foutje?)

De voorstelling die ze in dit filmpje maken is een beetje verwarrend, omdat het niet per se zo is dat het elektron aan de lichtsnelheid beweegt, noch boven noch onder. In feite is het zelfs niet correct om te zeggen dat tijd trager gaat voor het elektron. Wat correct is, is te zeggen dat ten opzichte van een waarnemer waarin het elektron beweegt, er meer tijd nodig is om een toertje te maken. Het is allemaal vrij spectaculair: de cirkel zal zelfs geen cirkel blijven, het elektron zal voor deze waarnemer op een ellips bewegen. Wat je reeds suggereert is ook correct: in dit stelsel zal het langer duren om de halve cirkel boven rond te maken dan de halve cirkel onder (conceptueel is dat een vrij eenvoudige oefening, de echte berekening is al wat leuker).

Indien je volledig wil begrijpen waarom dat allemaal zo is, kan je misschien de minicursus speciale relativiteit doornemen?

Berichten: 13

Re: Spinningparticles elektronenmodel (foutje?)

ok bedankt ;)

Reageer