Chi-kwadraat

Moderators: dirkwb, Xilvo

Reageer
Berichten: 5

Chi-kwadraat

Hallo,

vraagstuk:

Bij de laatste verkiezingen haalden de 4 politieke partijen A, B, C en D resp. 35%, 42%, 17%, 6% van het totaal aantal stemmen. In een recente opiniepeiling naar het stemgedrag van de kiezer werden 1000 personen ondervraagd. Hiervan zouden er 400 op partij A stemmen, 380 voor B, 120 voor C, en 100 voor D. Zijn er basis van deze resultaten grote politieke verschuivingen te verwachten?

Observation Expected

A 400 350

B 380 420

C 120 170

D 100 60

Ik zou adhv deze gegevens een superhoge Chi-kwadraat krijgen. Ongeveer 52.

Dus er zouden grote politieke verschuivingen zijn.

Als ik al mijn gegevens nu deel door 10. (dus A(Ob) = 40 , A(Ex) = 35 ... ) kom ik een Chi-kwadraat uit van 5,23.

Met m = 3 vrijheidsgraden, zal er dus met een significantieniveau van 10% geen grote politieke verschuivingen zijn.

Mijn Chi-kwadraat is dus 10 keer kleiner (logisch)..

Maar wat is nu het juiste?

Dank bij voorbaat,

Sven

Berichten: 339

Re: Chi-kwadraat

Wat is bijzonderder:

- 3 keer een dobbelsteen gooien, 2 keer 6, of

- 30 keer een dobbelsteen gooien, 20 keer 6

Als je een kleinere steekproef trekt, kun je relatief grotere afwijkingen tov. de verwachting vinden. Naarmate de steekproef groter wordt, neemt invloed van het toeval af. De uitslag benadert steeds beter de ware verhoudingen in de populatie. Als de steekproef tenminste volledig willekeurig getrokken wordt (daar schort het nogal eens aan).

(En waarom deel je het door 10 en niet door 9 of 13 of 100?)

Berichten: 5

Re: Chi-kwadraat

wel ja, dat was ik ook aan het denken.. ik kan evengoed door 9 of 13 of whatever delen..

Maar enfin, dat examen is afgelopen.. niet meer aan statistiek denken nu, maar aan mechanica, wat toch een stuk moeilijker is!

Reageer