"moeilijke" woorden

Moderator: Rhiannon

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 4.502

"moeilijke" woorden

Daar ik de laatste jaren bij dit forum wordt voorzien van begrippen als:

Algorithme,algorisme en sequentie,etc.,

vraag ik me af wat de betekenis van deze begrippen is om de verschillen ertussen te kunnen zien

Hetzelfde geldt voor het begrip parameter,waarmee ook regelmatig wordt gegoocheld;wat is in de wiskunde (+rekenkunde) het exacte begrip,de exacte betekenis/omschrijving ervan.

Ik krijg wel eens het idee,dat bij gebruik van dergelijke termen er wordt gepoogd een groep vragenstellers " het bos in te sturen" resp.een blijk van onkunde te camoufleren. ;)

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: "moeilijke" woorden

  • algoritme: nauwkeurig gedefinieerde regels of procedure om een gesteld resultaat te verkrijgen uit een eindig aantal bewerkingen (
    Ik krijg wel eens het idee,dat bij gebruik van dergelijke termen er wordt gepoogd een groep vragenstellers " het bos in te sturen" resp.een blijk van onkunde te camoufleren. ;)
    Voor "algoritme" en "parameter" kan ik niet zomaar goede equivalenten bedenken. Die begrippen zijn vrij goed gedefinieerd en zouden een tekst eigenlijk gemakkelijker leesbaar moeten maken. Voor "sequentie" lijkt het mij afhankelijk van de context of er goed gebruik kan gemaakt worden van een synoniem.

    W.b. moeilijk taalgebruik hebben we deze discussie reeds gehad.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: "moeilijke" woorden

Voor "algoritme" en "parameter" kan ik niet zomaar goede equivalenten bedenken.
Daar ga je al ;)

Soms hoort het ook wel bij jargon denk ik: sequentie is het woord dat iedereen in het Nederlands (en sequence in het Engels) gebruikt voor de volgorde van basen / aminozuren in een stuk DNA, resp. een eiwit. Waarom? Geen idee maar alle boeken spreken er zelfs van.
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Berichten: 373

Re: "moeilijke" woorden

Een parameter (met de klemtoon op "ra") is niet helemaal hetzelfde als een variabele. De variabele is datgene dat je laat lopen en waar je de afhankelijkheid van bekijkt. Parameters zijn extra waarden die kunnen veranderen om een formule bv. voor meerdere situaties mogelijk te maken. In de bekende abc-formule berekent men de oplossing van de functie
\(f(x) = a x^2 + b x + c\)
Je beschouwt f als functie van x (het typische plaatje is een parabool met op de horizontale as de x en op de verticale as de f-waarde), dus de x is de variabele. De a, b en c kun je echter wel per geval vrij kiezen, op die manier is de abc-formule geschikt voor alle functies van deze vorm. De a, b en c zijn de parameters.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: "moeilijke" woorden

Daar ga je al ;)
Hoezo? "het equivalent" = iets wat dezelfde waarde heeft als iets anders. Meervoud: "equivalenten".
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: "moeilijke" woorden

Een parameter (met de klemtoon op "ra") is niet helemaal hetzelfde als een variabele. De variabele is datgene dat je laat lopen en waar je de afhankelijkheid van bekijkt. Parameters zijn extra waarden die kunnen veranderen om een formule bv. voor meerdere situaties mogelijk te maken. In de bekende abc-formule berekent men de oplossing van de functie
\(f(x) = a x^2 + b x + c\)
Hoezo? "het equivalent" = iets wat dezelfde waarde heeft als iets anders. Meervoud: "equivalenten".
Ik denk dat Mrtn bedoelt dat ik een moeilijk woord gebruikte ;)

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: "moeilijke" woorden

@Oktagon: dit is het derde topic dat je opent over (o.a.) de betekenis van parameter. klik en klik.
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Berichten: 4.502

Re: "moeilijke" woorden

Ik vond de getoonde varierende omschrijvingen tot en met Ypsilons reactie op deze topic niet volledig duidelijk,vandaar deze topic.

Maar jij hebt als moderator natuurlijk volkomen gelijk dat ik hier iets herhaalde wat ik niet had mogen doen volgens de regelgeving en hoop dat dit geen correctieve handelingen in mijn richting tot gevolg heeft.

Dus nogmaals mijn excuses!

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: "moeilijke" woorden

Het is geen ramp hoor, al had je ook in éen van die topics verder kunnen gaan. Vind je de uitleg van Erik Leppen bevredigend? Ik ben het met je eens dat de term parameter geen perfect duidelijke betekenis heeft; zoals gezegd wordt het af en toe als synoniem voor variabele gebruikt, en soms in een specifiekere betekenis.

Met het laatste bedoel ik als een soort 'vaste variabele': per situatie zijn parameters constanten en kunnen variabelen variëren, maar iedere waarde van de parameter zorgt voor een nieuwe situatie. Zo kun je de functie
\(f_n(x)=1+nx\)
definiëren. Per (specifieke) functie is n constant en x variabel, maar voor iedere waarde van n hebben we een andere functie.
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Berichten: 4.502

Re: "moeilijke" woorden

Voor mij ook geen ramp,maar ik ben zeer huiverig geworden door een paar verbanningen.

Erik Leppens uitleg leek me de meest benaderende,alleen had ik het idee,dat bij een vergelijking-of hoe jullie dat tegenwoordig noemen-er maar 1 parameter was als onafhankelijk veranderlijke (dus bedienbaar door de gebruiker van de vergelijking)en dat de overige veranderlijken dan afhankelijk waren van die parameter.

Maar globaal krijg ik een idee wat de gebruikers ermee bedoelen.

Reageer