parenchymcellen

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer

parenchymcellen

Ik heb al wat opzoekingswerk gedaan maar kan er nog steeds niet echt aan uit.

Voor hetgeen ik berepen heb zijn het de essentiële elementen van een orgaan :shock: Wat bedoelt men dan als men van de lever-parenchymcellen spreekt...

Re: parenchymcellen

Parenchymcellen komen alleen in planten voor. Planten hebben drie organen, de wortels, de stengel en de bladeren. Hier komt ploëm (organische sapstroming) en xyleem (anorganische sapstroming) in voor, de vervoerskanalen. Deze bevinden zich in de plant. De rest van de plant wordt, gemakkelijk gezecht, opgevuld door parenchymcellen en sklerenchymcellen. Deze cellen zorgen voor de stevigheid van de plant. Daarom zijn deze dus zo onmisbaar voor het orgaan.

Ik weet er vast nog wat meer boeiends over te vertellen, maar dan moet ik even mijn boeken pakken, maar dit is het globale idee.

Gebruikersavatar
Berichten: 824

Re: parenchymcellen

Buiten de plantenanatomie spreekt men ook in de dierlijke anatomie van parenchym, maar dan is de betekenis inderdaad de essentiële elementen van een orgaan. Bij de lever zijn dat dus de cellen die de leverfuncties uitvoeren; dus alles behalve bindweefsel en ander steunweefsel dat alleen voor de vorm en stevigheid dient.
Ik wou dat ik een elektron was, dan kon ik altijd paren

Reageer