Daagvermogen ipe balk

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 4

Daagvermogen ipe balk

Hallo allemaal.

ik hoop dat jullie me kunnen helpenmet het volgende,Ik wil bij mij thuis een carport gaan bouwen van 5 x 5 mtr,nu is het de bedoeling dat ik aan de voorkant alleen 2 staanders aan de zijkant krijg nu had ik zelf in de gedachte om een stalen balk van 8,5 mtr ervoor langs te zetten en daar mijn dakbalken van 170x70 mm in te leggen.

Nu is mijn mijn vraag of jullie kunnen uitrekenen welke IPE balk ik moet gebruiken en kunnen daar stalen staanders onder van 100x100 mm.

ik hoop dat jullie me verder kunnen helpen .

met vr gr K brouwer

Berichten: 4.502

Re: Daagvermogen ipe balk

Je carport plan je 5* 5 m2 ;waar blijf je-wat is het doel- van de 8.5 mtr.lange balk,die ergens dus 3.5 mtr benut gaat worden.

Iets meer duidelijkheid lijkt me gewenst,anders verwacht ik niet dat er veel potentiele adviseurs zich gaan bezig houden met je project.

De stalen staanders van 100* 100 mm,hoe dik (?),zullen wel meer dan zwaar genoeg zijn als de wanddikte (ik verwacht 5-6 mm)voldoende is.

Waar ga je die staanders op funderen,zit je op zandgrond,klei,blubber,etc.?

Nb.Tikfoutje in je "kop"

Berichten: 4

Re: Daagvermogen ipe balk

oktagon schreef:Je carport plan je 5* 5 m2 ;waar blijf je-wat is het doel- van de 8.5 mtr.lange balk,die ergens dus 3.5 mtr benut gaat worden.

Iets meer duidelijkheid lijkt me gewenst,anders verwacht ik niet dat er veel potentiele adviseurs zich gaan bezig houden met je project.

De stalen staanders van 100* 100 mm,hoe dik (?),zullen wel meer dan zwaar genoeg zijn als de wanddikte (ik verwacht 5-6 mm)voldoende is.

Waar ga je die staanders op funderen,zit je op zandgrond,klei,blubber,etc.?

Nb.Tikfoutje in je "kop"
Halle.

mijn bedoeling is een carport te bouwen van 5mtr bij 5mtr,de achter liggende gedachte van de 8,5 meterse balk is dat ik dan geen steunpalenin het midden krijg zodat ik er ook geen last van heb ivm de auto's.

de staanders zullen rond de 6mm wandikte hebben.

ik hoop dat jullie nuiets meer info hebben anders hoor ik het graag van jullie.

met vr gr Karlie

Berichten: 4.502

Re: Daagvermogen ipe balk

Daar uit maak ik op,dat je een balk wilt nemen van 8,50 mtr en die over een lengte van 5 meter gaat belasten.

Krijgen jouw dakbalken -zijn dat platbalken- dan een overspanning van 5 mtr bij een houtmaat als gegeven of zit daar nog een tussenbalk bij waardoor de houtenbalken-overspanning 2.5 meter wordt.

Is dat niet het geval,dan zul je wel bij een gewone balkafstand van ca. 60 cm de doorbuiging moeten berekenen om zakken in het platte dak te voorkomen.

Ik zal een testberekening van zo'n platbalk bijvoegen.

Ik ga uit van houten balken,dakplaten,ruberoid,sneeuwbelasting en windbelasting (kan druk en zuiging zijn):

Object no:WSFplat

06-07-2009

Balk no:1

Houten balk

Balkhoutbreedte in mm: 70

Balkhouthoogte in mm: 170

Balklengte in mtr: 5

Balklaag-onderdeel

h.o.h.-afstand in mtr: .6

Eigen gewicht van de vloer in kN/m2: 0.5 ;met var.last.sneeuw en winddruk 1.3

Puntlast in het midden van de balk in kN : 2.8322

Berekend op sterkte en opgegeven belastingfactor

Puntlast boven gestelde in TGB90-platte daken 2kN

Gelijkmatige belasting op sterkte in kN/m2: 1.888133

Materiaal-spanning bij sterkte (+lim.) in N/mm2: 10.5 limiet

Gelijkmatige belasting;max.doorb.L/333 in kN/m2:.7944328 zak is dan ca. 15 mm

Gelijkmatige belasting;max.doorb.L/250 in kN/m2: 1.05851

Materiaal-spanning bij doorb.L/333 in N/mm2: 4.417879

Materiaal-spanning bij doorb.L/250 in N/mm2: 5.886426


Berichten: 4.502

Re: Daagvermogen ipe balk

Ik maakte een aanvulling,maar WSF koppelde af,dus nu:

Graag plattegrondje omdat het raden blijft.

Is de lange balk over de inrit dus 850 cm en de zijkanten 1 of 2 zijdig vrij,achterzijde gesloten tegen huis.

Draagt een deel van de huisbekapping op het plat?

Berichten: 4

Re: Daagvermogen ipe balk

oktagon schreef:Ik maakte een aanvulling,maar WSF koppelde af,dus nu:

Graag plattegrondje omdat het raden blijft.

Is de lange balk over de inrit dus 850 cm en de zijkanten 1 of 2 zijdig vrij,achterzijde gesloten tegen huis.

Draagt een deel van de huisbekapping op het plat?
Hallo Octagon.

hier bij een schets van de carport verderop leg ik nog het een en ander uit.

undefined

de rode lijnen zijn de houten balken 170mm x 70mm

de blauwe lijn is de te berekenen I balk

de rode vierkantjes zijn de stalen staanders van 100 x 100(kan ook 120 x 120 mm worden)

de blauwe vierkantjes worden houten staanders van 120 x 120 mm

waar de grijze lijn naast de rode balklaag is getekend worden de balken aan de woning bevestigd en rusten deze ook op de houten staanders.

de waterafvoer komt ergens midden in het dak dus mochten de balken toch iets doorbuigen met neerslag dan kan het water altijd naar de afvoer toe,de balken wordn bevestigd aanelkaar met metalen balkdragers.

ik wil je bij deze toch al bedanken dat je mij hier mee wilt helpen.

groetjes Karlie.

ps. mocht de link van de foto niet werken wil ik je hem ook wel per mail toesturen

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Daagvermogen ipe balk

Afbeelding

Welke blauwe balk? Ik vermoed dat je de zwarte onderaan bedoelt?

Bijkomende vragen. Wat weegt het dak per m2, welke sneeuwlast en windlast moet er gedefinieerd worden, type balken, afstanden!, ...
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Berichten: 4.502

Re: Daagvermogen ipe balk

Ik neem aan dat de bedoelde blauwe balk de zwart getekende dikke balk is.

De mooiste -lichtste- constructie voor die balk zou zijn een stalen portaalspant (ca.Ipe 180) dan wel een gelijmd houten portaalspant( ca.115*300 cm),beide met een zeeg van 5 cm.

Doordat de houten platbalken een paar cm doorbuigen,zou ik een afschot in het plat nemen vanaf het portaal naar de achterzijde van 3-4 cm en aan de achterzijde nog een afschot naar de regenafvoer van 2 cm;dus het plat in feite diagonaal laten aflopen.

Een paar grote lichtkoepels van 100* 100 cm2 kan ik je aanbevelen omdat het anders donker wordt onder de carport;ik maakte aan mijn vorige woning ook zo'n geheel houten geval van 5* 6 m2 van geimpregneerd hout en een tochtscherm bij de woningtoegang van 2*2m2 glas van 10 mm dikte.

Mijn summier berekende portaal is een idee,je zult een bouwaanvraag voor het geval moeten aanvragen met een constructie-berekening en ik adviseer je om -indien je geen techneut bent- naar een constructeur te stappen.

Berichten: 4

Re: Daagvermogen ipe balk

oktagon schreef:Ik neem aan dat de bedoelde blauwe balk de zwart getekende dikke balk is.

De mooiste -lichtste- constructie voor die balk zou zijn een stalen portaalspant (ca.Ipe 180) dan wel een gelijmd houten portaalspant( ca.115*300 cm),beide met een zeeg van 5 cm.

Doordat de houten platbalken een paar cm doorbuigen,zou ik een afschot in het plat nemen vanaf het portaal naar de achterzijde van 3-4 cm en aan de achterzijde nog een afschot naar de regenafvoer van 2 cm;dus het plat in feite diagonaal laten aflopen.

Een paar grote lichtkoepels van 100* 100 cm2 kan ik je aanbevelen omdat het anders donker wordt onder de carport;ik maakte aan mijn vorige woning ook zo'n geheel houten geval van 5* 6 m2 van geimpregneerd hout en een tochtscherm bij de woningtoegang van 2*2m2 glas van 10 mm dikte.

Mijn summier berekende portaal is een idee,je zult een bouwaanvraag voor het geval moeten aanvragen met een constructie-berekening en ik adviseer je om -indien je geen techneut bent- naar een constructeur te stappen.
Hallo oktagon.

dus als ik een IPE balk 180 neem moet het geen probleem zijn,ik heb besloten om het hele dak naar achteren af te laten lopen omdat daar ook een hwa aansluiting zit,een bouw aanvraag lijkt me onnodig omdat er nu ook een carport voor staat ik ga deze alleen vervangen voor een nieuwe.ik wil alleen graag van die palen in het midden en aan de voorkant.

de zijnkant komen stalen palen onder van 100 x 100 die komen te staan op geboorde stiepen het vaste zit hier rond de 80cm dus veel graafwerk heb ik dan niet.

greetzzzz karlie

Berichten: 4.502

Re: Daagvermogen ipe balk

Lees mijn laatste reactie nog eens goed,behoudens dat ik 115* 300 mm bedoelde! ;)

Reageer