Waterniveau in regenput

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 2

Waterniveau in regenput

Beste ,

Ben nogal een bezige ,

Zou graag het waterniveau van mn regenput kennen.

Ik had daardoor (na wat zoekwerk) gedacht aan een pneumatische inhoudsmeter (die veel geplaatst wordt op stookolietanks).

Kan me er iemand in bedgrijpbare taal dit systeem uit leggen.

Kennen jullie mischien een andere manier om op een eenvoudige en goedkope manier , mn water niveau vanop afstand te kunnen aflezen.

Iedereen alvast bedankt voor jullie reacties.

Groeten steven

Berichten: 88

Re: Waterniveau in regenput

gans onderaan in de put een elektronische drukmeter zetten, en dan kan je vanuit die drukwaarde berekenen hoeveel water er in staat, dit is dan weer een standaardprobleem van de 'stromingsleer', dat daar waarschijnlijk al uitgelegd staat
Handige websites



-Website 1

-Website2

Berichten: 202

Re: Waterniveau in regenput

Leuk probleempje. Maar leg eens uit wat een pneumatische inhoudsmeter is... Waar ik aan denk dat je bedoelt is een peilglas aan de buitenkant van een tank die bovengronds staat.

En welke eisen stel je aan het uitlezen op afstand? Wil je het electronisch? Of ben je ook tevreden als je richting put kijkt dat je dan een hoogteindicatie ziet?

Een piepschuim drijver verlengd met een stok+schaalverdeling zou ik dan aan denken.

Of als je dat niet goed op zn plaats kan houden: iets met een touwtje over een katrol, waarbij je zorgt dat beide touweinden in de put hangen en ongelijk verzwaard zijn. De drijver hang je erbij aan de zwaarste kant.

Op de katrol maak je weer een schaalverdeling, of je monteert er een potmeter op die je electronisch kan uitlezen.

Verder kan je nog een ultrasone afstandsmeter uit de bouwmarkt gebruiken, alleen kan je die niet op afstand uitlezen. Mogelijk heeft Velleman of Conrad wel een ultrasoon-kitje, via een draadje lees je die dan uit... met voltmeter of digitaal geknutsel.

P.S. Of bedoel je deze: http://www.alaxa.nl/pdf/DPP.pdf

Berichten: 2

Re: Waterniveau in regenput

hallo,

Heb intussen tijd al mijn pneumeatische peil meter geplaatst ( en werkt perfect)

Het wordt blijkbaar veel geplaatst op mazouttanks.

Ik heb een persluchtdarm die tot op de onderkant van mijn regenkant is geplaatst.

Blijkbaar is er een natuurlijke druk, 1 bar bij 10 meter ( bij water)

Darmpje is verbonden met peilmeter , waarop een pompje zit , eventjes aan pompje trekken, en wijzer wijs hoeveelheid aan .

Begrijp reeds 50 % van het systeem; wie kan me tenvolle dit uit klaren

alvast bedankt

steven

Berichten: 202

Re: Waterniveau in regenput

Volgens mij is je meetprincipe dat van de borrelbuis: http://www.mueller-ie.com/downloade/g-hd4l.pdf

Deze is heel luxe, met electronisch gedoe er bij opgeplakt.

Maar zie het plaatje "operation, connection" voor het meetprincipe.

De lucht-(overdruk) die je nodig hebt om de lucht onderin de put te krijgen is een maat voor de vloeistofhoogte.

Reageer