Friteuse

Moderator: physicalattraction

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 3.330

Friteuse

Waarom mag men op een hete friteuse met vet geen water gieten?
Volgens mijn verstand kan er niets bestaan en toch bestaat dit alles?

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Friteuse

Waarom mag men op een hete friteuse met vet geen water gieten?
Ik ken 2 (elkaar tegensprekende) verklaringen:

1) het water begint zeer snel te koken, en spat dan samen met het vet in het rond. Als het vet brand is dat zeer gevaarlijk, maar heet frietvet veroorzaakt natuurlijk ook brandwonden.

2) water is zwaarder dan vet, waardoor het vet op het water gaat drijven, en gewoon uit de friteuse loopt als je er veel water op gooit. (wat natuurlijk nog gevaarlijker is)
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Gebruikersavatar
Berichten: 52

Re: Friteuse

Na een aflevering van time warp over frituurvet + water kan ik wel met 100% zekerheid zeggen dat het situatie 1 is.

Het frituurvet heeft een veel hogere temperatuur dan 100 graden, zodra het water het frituurvet aanraakt zal het gaan verdampen. Deze verdamping gaat zo snel dat het water samen met het frituurvet als een fontein de lucht in vliegt, als dit vlamvat is het heel gevaarlijk. Waarom het precies in de fik vliegt weet ik niet.

Berichten: 2.746

Re: Friteuse

Het is dus 1 en 2 door elkaar, een deel van het water raakt onder het vet denk ik, die op zijn beurt het vet 'wegblaast'

over het in brand vliegen heb ik ook al eens nagedacht. Ten eerste krijg je een groot contactoppervlak tussen vet en zuurstof. En misschien komt het verwarmingselement in contact met zuurstof en vet.

Reageer