Hoeveel slagen per minuut kan ons hart aan?

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 1.286

Hoeveel slagen per minuut kan ons hart aan?

Mijn vraag is eenvoudig: hoeveel slagen per minuut kan ons hart aan? Ik heb weleens vernomen dat ons hart een maximaal 185 slagen kan hebben. Kan iemand mij uitleggen hoe dat zit?

Gebruikersavatar
Berichten: 4.161

Re: Hoeveel slagen per minuut kan ons hart aan?

Dat hangt van je leeftijd af, wat je conditie is en of je man of vrouw bent. Je kan als je rond je pubertijd zit wel boven de 200 komen tijdens een maximaal test. Naarmate je ouder wordt gaat dit getal omlaag.

Men houd wel eens de vuistregel 220-je leeftijd aan. Een kennis van mij op de hogeschool van midden Nederland heeft eens uitgezocht hoeveel validiteit dat heeft. Het blijkt dat iemand van een bekend fitness aparatuur bedrijf dat eens geponeerd heeft. Sindsdien hebben alle boeken en artikelen dat schaamteloos overgenomen zonder het te verifieren. Het klopt wel enigzinds redelijk, maar het is volledig niet onderbouwd.
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.279

Re: Hoeveel slagen per minuut kan ons hart aan?

StrangeQuark schreef:Dat hangt van je leeftijd af, wat je conditie is en of je man of vrouw bent. Je kan als je rond je pubertijd zit wel boven de 200 komen tijdens een maximaal test. Naarmate je ouder wordt gaat dit getal omlaag.  

Men houd wel eens de vuistregel 220-je leeftijd aan. Een kennis van mij op de hogeschool van midden Nederland heeft eens uitgezocht hoeveel validiteit dat heeft. Het blijkt dat iemand van een bekend fitness aparatuur bedrijf dat eens geponeerd heeft. Sindsdien hebben alle boeken en artikelen dat schaamteloos overgenomen zonder het te verifieren. Het klopt wel enigzinds redelijk, maar het is volledig niet onderbouwd.
Mijn vriend van 14 haalt tijdens de sportlas zon 250.

Berichten: 672

Re: Hoeveel slagen per minuut kan ons hart aan?

Hoe jonger hoe hoger de HRmax.

Het is genetisch bepaald en veranderd weinig door training (de rusthartslag wel daarentegen)

220-leeftijd is een grove maatstaf voor mensen die willen sporten maar er bestaan grote afwijkingen op.Het hanteren van die maatstf kan gevaarlijk zijn.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.161

Re: Hoeveel slagen per minuut kan ons hart aan?

Laat het duidelijk zijn dat dit maar een vuistregel is. Hetzelfde geld voor de Quetelet index. (gewicht / lengte in meters in het kwadraat), een top bodybuilder kan makkelijk in de 30 zitten zonder wat dan ook voor vet op zijn lichaam te hebben. Het geld voor gemiddelde mensen.

Ik moet zeggen dat ik 250 wel erg veel vind, maar als jij het zegt.

Leuk weetje hieromtrend, Miguel Indurain (wereld beroemd wielrenner) had een rust hartfrequentie van 25!!!!!. Dus dat is weer de andere kant op.

Om op je originele vraag terug te komen: Het hangt dus van veel factoren af. Het kan prima zijn dat voor 1 iemand geld dat 185 het maximum was, voor veel mensen is het meer voor anderen minder. Er is niet een maximum wat gelijk is voor iedereen. Dat is hetzelfde als dat je vraagt: Hoeveel kan een mens maximaal optillen. Dat varieert ook van persoon tot persoon.
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.279

Re: Hoeveel slagen per minuut kan ons hart aan?

Nu lijkt het inderdaad wel vreemd. Misschien waren de hartmeters kapot, ik schommelde rond de 300 a 350 hartslagen per minuut. Ik heb nochtans geen grammetje vet.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.161

Re: Hoeveel slagen per minuut kan ons hart aan?

Briljante conditie of niet, maar 300 kan pertinent niet. Je een muis of zoiets zijn wil je zoiets doen. Je bent een te groot dier voor 300 hartslagen. Ik denk dat mensen gemiddeld echt niet ver boven de 220 uit gaan komen.
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: Hoeveel slagen per minuut kan ons hart aan?

Het is trouwens wel gaaf om eens uit te rekenen hoe veel bloed een gemiddeld hart in zijn leven verpompt.

Slagvolume = 75-100 ml?
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Gebruikersavatar
Berichten: 505

Re: Hoeveel slagen per minuut kan ons hart aan?

Hartfrequentie

Een normale hartslag heeft bij volwassenen ongeveer een frequentie van 60 tot 100 slagen per minuut. Getrainde sporters in rust kunnen hier behoorlijk onder zitten (45/min) en bij inspanning, angst of stress kan de hartslag wel tot boven de 200/min oplopen. Een vuistregel voor de maximaal haalbare normale hartslag is (220-leeftijd in jaren). De hartslag is dynamisch en past zich snel aan de behoeften van het lichaam aan. Als het hart niet op een normale manier klopt, gegeven de omstandigheden, nl. te snel, te langzaam, of te onregelmatig, spreken we van een ritmestoornis. Hoewel het hart niet voor iedere samentrekking een signaal van buiten nodig heeft, kan de frequentie van samentrekken zowel geremd als versneld worden door een fiks aantal externe factoren, waaronder hormonale (met name adrenaline en tevens door signalen die door zenuwen, met name door de nervus vagus worden overgebracht.

In de situatie dat het hart - voortdurend of af en toe - te lange pauzes maakt kan een pacemaker gebruikt worden om dit te reguleren.
bron: wikipedia
I never wanted to change the world, but the world changed me...

Gebruikersavatar
Berichten: 4.161

Re: Hoeveel slagen per minuut kan ons hart aan?

Een vuistregel voor de maximaal haalbare normale hartslag is (220-leeftijd in jaren).
hehe nooit onderbouwd dus.

In ieder geval. Het hartminuutvolume van een mens ligt zo rond de 25 liter.

Gemiddeld mens 75 jaar, is 39420000 minuten, vermenigvuldigen met 25 liter is 985 500 000 liter.

Net even een 1,5 liter pak van een huisgenoot op gemeten. Die was 24 cm lang, dat zijn 657000000 anderhalve liter pakken, als ik die op elkaar stapel is dat een stapel van 157680 kilometer lang. Wat ongeveer van hier tot halverwege de maan is. Blijft een indrukwekkend spul dat actine en myosine.
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: Hoeveel slagen per minuut kan ons hart aan?

..oef, dat valt toch altijd weer tegen. Bouwen wij pompen die dit evenaren (onder soortgelijke omstandigheden)?
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Gebruikersavatar
Berichten: 4.161

Re: Hoeveel slagen per minuut kan ons hart aan?

Ach, hoe vaak gebeurt het dat je een pomp nodig hebt die 25 liter per minuut rond pompt en dat 75 jaar lang. :shock:

75 jaar geleden begon de motor eigenlijk pas een beetje intrede te doen.

We hebben wel kunst harten die het wel een tijdje uithouden, maar het blijft toch moeilijk om zo'n fantastisch product van miljoenen jaren evolutie te evenaren.
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Berichten: 1

Re: Hoeveel slagen per minuut kan ons hart aan?

StrangeQuark schreef:hehe nooit onderbouwd dus.

In ieder geval. Het hartminuutvolume van een mens ligt zo rond de 25 liter.

Gemiddeld mens 75 jaar, is 39420000 minuten, vermenigvuldigen met 25 liter is 985 500 000 liter.

Net even een 1,5 liter pak van een huisgenoot op gemeten. Die was 24 cm lang, dat zijn 657000000 anderhalve liter pakken, als ik die op elkaar stapel is dat een stapel van 157680 kilometer lang. Wat ongeveer van hier tot halverwege de maan is. Blijft een indrukwekkend spul dat actine en myosine.
Als iemand 75 jaar non-stop aan het sporten is inderdaad ](*,) verderop in het stukje staat dat het hartminuutvolume in rust 5 liter is. Dus 197.100.000 liter. Om een vergelijkbare vergelijking te maken: Dat zijn 600.000.000 AA-Drink flesjes (330ml). Leg ze achter elkaar en je bent ruim twee keer de wereld rond.

En een beetje AA kan geen kwaad als je 75 jaar lang moet presteren :eusa_whistle:

Mvg,

Jvr

Reageer