Afschuifproef

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 117

Afschuifproef

Als alle proeven (met uitzondering van de afschuifproeven) uitgevoerd zijn op uw materiaal, is het dan nog nodig om de afschuifproef uit te voeren?

Mijn antwoord:

De afschuifproef is in dat geval overbodig, aangezien je uit je trekproef de E-modulus en de Poisson-coëfficiënt kan halen. Deze leggen immers de glijmodulus G vast: G=E/(2(1+v)) met v=Poisson-coëfficiënt.

Als we echter met anisotrope materialen bezig zijn, dan kan deze proef uiteraard nuttig zijn, aangezien de E-modulus in de verschillende richtingen anders kan zijn.

Klopt dit antwoord volgens jullie?

Berichten: 117

Re: Afschuifproef

Niemand? ;)

(Morgen examen erover..)

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Afschuifproef

Toevallig morgen examen in de Plateaustraat?

Volgens mij is het inderdaad niet nodig. Als je de spanningstensor neemt (waarin je dan de schuifspanningen steekt die je op je proefstuk zet), dan kun je die tensoren vereenvoudigen naar de drie hoofdspanningen, waarna je vervolgens al je proef kunt uitrekenen (en je dus geen informatie bijwint door de proef uit te voeren). Bijgevolg moet het mogelijk zijn om ook de glijdingscoëfficiënten uit de andere constanten te halen, maar vraag me niet hoe...

De redenering werkt ook bij anisotrope materialen...
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Berichten: 117

Re: Afschuifproef

Bijgevolg moet het mogelijk zijn om ook de glijdingscoëfficiënten uit de andere constanten te halen, maar vraag me niet hoe...
G = E/(2(1+v)) ? of niet?

En denk je dat het nodig is bij anisotrope materialen?

(Plateaustraat it is ;) )

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Afschuifproef

G = E/(2(1+v)) ?
Dat weet ik gelukkig wel, maar die klopt niet bij anisotrope materialen. Maar volgens mijn redenering moet er een formule bestaan, ook bij anisotrope materialen. Je hoeft hem niet te kennen om te kunnen aantonen dat hij bestaat, hé ;)
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Berichten: 117

Re: Afschuifproef

ahzo, dus volgens jou is de proef voor beide gevallen (isotroop & anisotroop) overbodig..?

tis mij eigenlijk nog niet helemaal duidelijk voor anisotrope materialen.. ;)

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Afschuifproef

Wel,

In het kort: als je de uitslag van een proef al kunt berekenen, voor je de proef uitvoert, dan moet je de proef niet uitvoeren.

Wat langer: Bijgevolg kun je uit de resultaten van de proef (die je niet uitgevoerd hebt) de glijdingscoëfficiënten halen, want je kent de resultaten van de proef wel. (ook al heb je hem niet uitgevoerd)
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Berichten: 117

Re: Afschuifproef

Dat bedoel ik niet.

Ik heb moeite om te begrijpen dat je G kan berekenen uit de andere gegevens bij ANisotrope materialen..

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Afschuifproef

dmx schreef:Dat bedoel ik niet.

Ik heb moeite om te begrijpen dat je G kan berekenen uit de andere gegevens bij ANisotrope materialen..
De redenering werkt ook bij anisotrope materialen...
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Berichten: 117

Re: Afschuifproef

De redenering werkt ook bij anisotrope materialen...
;)

Ik zal wat duidelijker proberen zijn:

Ik zie niet in dat deze redenering ook klopt voor anisotrope materialen.

Je kan daar wel de hoofdspanningen mee bepalen, maar waaruit leid je af dat je hierdoor ook het verband (=G) tussen de glijding en de schuifkracht kent?

Reageer