Watervoorziening.

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 17

Watervoorziening.

Op vele plaatsen in afrika heerst er nog steeds een watertekort.Daar kan verandering in gebracht worden met het volgende project zodat afrika zich ook kan uitbouwen zoals in onze westerse wereld.Men graaft ondergronds en landinwaarts kanalen vanuit de zee.Op het land plaatst men glazen koepels met hun opening naar beneden.Dan brengt men het zeewater met een pomp in die koepels dat daar verdampt zodat het opgevangen kan worden en ook nog een turbine aandrijft zodat er elektriciteit geleverd wordt die ook voor de pomp kan zorgen.En het zout dat in de koepels achterblijft kan eruit genomen worden voor gebruik.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.107

Re: Watervoorziening.

Wat is precies je punt?

Ik heb al één opmerking, dat kost erg veel geld, dat kunnen die mensen niet opbrengen.

Berichten: 17

Re: Watervoorziening.

Het punt is dat alle organisaties die zich daarmee bezighouden alsook de organisaties voor het goede doel tesamen daar op de hoogte van mogen gebracht worden omdat die allemaal tesamen met heel veel geld omgaan terwijl dit bijkomend project dan tenminste een lange termijn project is of een project dat niet alleen maar tijdelijke help biedt terwijl men klein begint om alsmaar groter te worden want het éérste geholpen gebied kan daarna ook meehelpen aan het volgende enzoverder.

Gebruikersavatar
Berichten: 481

Re: Watervoorziening.

Heerlijk crowdserver1, zo'n frisse wind, maar toch denk ik dat de wereld erger in mekaar zit dan jij je voor kunt stellen. Alleen al de kosten, het risico, en de wil van de mensen hier én daar spelen hierin mee. Kijk maar eens naar Irak hoezeer mensen daar goede vooruitgangen helemaal niet willen. Dit omdat het ten koste zou kunnen gaan van hun eigen macht.
Het leuke van rondzwerven is dat je nooit buiten spel kan staan.

(Charles m. Schulz, Snoopy's wijze waarheden. 1984)

Berichten: 100

Re: Watervoorziening.

en je hebt natuurlijk heeeel wat koepels nodig want afrika is niet zo klein.
Heeft god het brein geschapen, of het brein god ?

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Watervoorziening.

Mischien wel leuk om te onderzoeken hoe groot het cummulatieve oppervlak van de halve bollen moet zijn. Iemand zin in wat rekenwerk?

Ik vindt het vooralsnog een stom idee. Je moet niet het later halen, je moet zorgen dat het niet weg gaat.

Wolken zijn nog steeds het effiecientst in water transport.

Re: Watervoorziening.

DePurpereWolf schreef:Ik vindt het vooralsnog een stom idee. Je moet niet het later halen, je moet zorgen dat het niet weg gaat.

Wolken zijn nog steeds het effiecientst in water transport.
ik vind dat je eerst zonder dt fouten moet leren antwoorden als je iets wilt afbreken.

het is een mooi idee, maar dan om een boek rond te schrijven ofzo..

het komt nogal utopisch over, maar ik hou wel van die werledverbeterende creatieve dromerige uitspattingen...

Re: Watervoorziening.

Wolken zijn nog steeds het effiecientst in water transport.


Als je genoeg wolken hebt dan is dat wel zo maar er zijn ook delen in afrika waar het wat minder vaak regent.

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Watervoorziening.

Jessy schreef:
DePurpereWolf schreef:
Wolken zijn nog steeds het effiecientst in water transport.
Als je genoeg wolken hebt dan is dat wel zo maar er zijn ook delen in afrika waar het wat minder vaak regent.
Mischien is het dan wel interessant om eens te onderzoeken waarom daar juist geen wolken komen. Ik bedoel, het waait daar hard genoeg, waarom wordt vochtige lucht van de oceanen niet meegenomen?

Gebruikersavatar
Berichten: 742

Re: Watervoorziening.

Soms moet het voorbij een bergketen, dan regent de lucht helemaal leeg alvorens ze erover is.

Berichten: 717

Re: Watervoorziening.

Wolken bestaan uit gecondenseerd water. In warme gebieden is water verdampt en de warme lucht kan veel waterdamp bevatten. De waterdamp zal pas wolk worden als deze naar een kouder gebied stroomt. Koude lucht kan minder waterdamp bevatten dan warme, en om het evenwicht te herstellen condenseert de damp tot miniscule druppeltjes. Je hebt dus eerst een kouder gebied nodig om water te laten condenseren. Rond de evenaar is het vrij warm en zullen wolken slechts op grote hoogte gevormd worden. Veel waterdamp is dan allang 'weggewaaid' naar koudere gebieden en kan dus niet bijdragen aan een verzadigde wolk voor regen. Om het in Afrika te laten regenen moeten we eerste een mega koelkast in de lucht bouwen. Ik denk dat een glazen koepeltje dan nog voordeliger is. In de volle zon in Afrika zal het water toch vrij snel verdampen vermoed ik... In ieder geval maken ze in Afrika meer kans op zoet water uit zout d.m.v. zonlicht dan wij! Ik denk niet dat het nodig is lange kanalen te graven voor zout water. Zet de zoetwater winning in aan de zee, en breng het zoete water het land in. Lijkt me simpeler en voordeliger.

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Watervoorziening.

Zei een belangrijk man niet ooit, als mohammed niet naar de berg kan, moet de berg maar naar mohammed komen.

Komop Mohommed, vraag je vriend Atlas mee en laat hem dat gebergte naar het midden van de woestijn tillen. Zo'n gebergt zo vlak langs de kust is toch ook geen gezicht.

///

Ofwel, vast is gesteld dat de lucht dus vochtig is, of niet?

Dan heb je alleen nog maar iets nodig om het daar uit te halen, en schaduw zodat het niet weg kan.

Daar we bij de evenaar zitten is een berg niet stijl genoeg. Grote glaskoepelsmet 50% transparantie wat? Ik zeg zonnepanalen die 50% omzetten in electriciteit en de rest doorlaten gaan. Twee vliegen in een klap.

Berichten: 4

Re: Watervoorziening.

Wat goedkoper is en beter uitvoerbaar, is het aanplanten van nieuwe bossen in Afrika. Beginnend bij de grens van woestijn met de waterrijke gebieden en dan uitbreiden naar de woestijn.

Eigenlijk hoort deze topic niet op de Natuurkundeforum maar op de forum van 'Alledaagse Wetenschap en Overige Technische Wetenschappen'.

Reageer