[fysica] zin van de lorenzkracht

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 217

[fysica] zin van de lorenzkracht

Dag allen, ik heb een aantal vraagjes ivm de zin van de lorenzkracht;

We plaatsen een rechte geleidende draad in een homogeen magnetisch veld dat loodrecht in het vlak gaat.

1) Door de draad laten we een stroom vloeien, die naar omhoog gericht is.

De draad ondervindt een kracht, die aangrijpt op de draad zelf.

Om nu de zin van die kracht te bepalen ( rechterhandregel, FBI ), voor de B gebruik je dan altijd de zin van het bestaand magnetisch veld, of van het veld rond de draad ? En wat is de verklaring hiervoor ?

2) We hebben nog steeds de stroomvoerende rechte draad en het magnetische veld ( zelfde situatie als hierboven ). Maar nu laten we een positieve lading langs de draad, naar omhoog bewegen.

Om nu de zin van de Lorenzkracht te bepalen die op de lading werkt, gebruik je nu weer de zin van het bestaande magnetische veld , of dit van de draad of dit opgewekt door de bewegende lading zelf? En waarom ;) ?

Hopelijk kan iemand me hier mee helpen,

Bedankt !

Berichten: 171

Re: [fysica] zin van de lorenzkracht

Ik weet niet wat je met "zin" bedoeld, maar voor het bepalen van de richting van de lorenz kracht gebruik ik de kurkentrekker regel.

Stel

-------->B

|

|

|

|

|

i

De verticale is de stroomdraad met een stroom die naar beneden loopt. Ga je nu van vector i naar verctor B dan ga je tegen de klok in. Bij een kurkentrekker of een schroef betekend dit dat je de schroef los draaid, oftewel naar je toe komt. In dit voorbeeld betekend dit dus dat de lorenz kracht uit het scherm naar je toe komt.

De verklaring is dat het magnetische veld van de draad op het homogene magnetische veld werkt. Aan de bovenkant van de draad in de tekening is het veld tegengesteld aan het homogene magnetische veld en onder de draad meewerkt. Hierdoor wordt de draad naar boven gedrukt.

Voor bewegende lading geld hetzelfde.

Berichten: 217

Re: [fysica] zin van de lorenzkracht

hm, In belgië maakt men onderscheid tussen richting en zin, in NL duid richting blijkbaar op beide ?

Ik heb het altijd volgens de rechterhandregel geleerd, namelijk:

duim: zin van de kracht

wijsvinger: zin van de stroom

middelvinger: zin van het magnetische veld.

Dit heeft altijd goed gewerkt ;)

Nu weet ik echter niet goed welke velden ik moet beschouwen in de bovenstaande situaties .

Kan iemand wat inzicht verschaffen ?

Reageer