[fysica] lorenzkracht op een elektron in een een magnetisch veld

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 217

[fysica] lorenzkracht op een elektron in een een magnetisch veld

Dag allen,

Ik ben niet zeker van de volgende oefening.

Afbeelding

Om de zin van de lorenzkracht de bepalen gebruik ik de rechterhandregel:

wijsvinger: zin van de stroom

middelvinger: zin van het magnetisch veld

duim: zin van de lorenzkracht

Aangezien we hier te maken hebben met een negatieve lading, gaat de zin van de stroom tegengesteld zijn aan de zin van de snelheid van de lading. ( conventionele stroomzin gaat van + --> - , elektronen van --> + ).

Zo zien we dat de Lorenzkracht het elektron naar beneden gaat doen afbuigen.

Het elektrisch veld moet dus een compenserende kracht uitoefenen naar boven zodat het elektron niet afbuigt.

Ik dacht dus antwoord B, maar het juiste antwoord is A.

Het elektrisch veld moet dus anders werken op een negatieve lading, maar hoe zit dit precies ?

Bedankt !

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: [fysica] lorenzkracht op een elektron in een een magnetisch veld

ceetn schreef:Zo zien we dat de Lorenzkracht het elektron naar beneden gaat doen afbuigen.

Het elektrisch veld moet dus een compenserende kracht uitoefenen naar boven zodat het elektron niet afbuigt.
Correcte conclusie.
Ik dacht dus antwoord B, maar het juiste antwoord is A.
Helpt het als ik je vertel dat de pijl van de elektrische veldsterkte wijst van de positieve plaat naar de negatieve?

Berichten: 217

Re: [fysica] lorenzkracht op een elektron in een een magnetisch veld

Helpt het als ik je vertel dat de pijl van de elektrische veldsterkte wijst van de positieve plaat naar de negatieve?


hm, Hoe weet je welke plaat + of - is ?

Gebruikersavatar
Berichten: 711

Re: [fysica] lorenzkracht op een elektron in een een magnetisch veld

Dat zegt Klazon hierboven dus: de elektrische veldsterkte (aangegeven met E) wijst van de positieve plaat naar de negatieve. Er staat een pijl van boven naar beneden, dus is de bovenste plaat de positieve plaat en de onderste de negatieve.

Berichten: 217

Re: [fysica] lorenzkracht op een elektron in een een magnetisch veld

ah ok, je kijkt waar de + en - plaat zit aan de hand van de E.

Hier moet de positieve plaat dus bovenaan zitten zodat het elektron aangetrokken wordt, dus antwoord A.

Reageer