Straling en veld

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 1.750

Straling en veld

De kracht overdrager van electromagnetische kracht is een foton.

is magnetisme een voorbeeld van een electromagnetische kracht?

ik heb bedacht van wel(de kans is dus groot dat het niet klopt)

Stel je 2 magneten.

de legt de zuidpolen naar elkaar.

dan stoten ze elkaar af. maar toch gaan er geen fotonen over en weer

want een foton is enkel bij electromagnetische straling.

en nu voert een veld de kracht uit(toch?)

maar hoe word de kracht daar over gedragen.

deze vraag kan ook voor 2 positief geladen bollen.

Waarom stoten ze elkaar af? en welke kracht overdrager word er gebruikt(een foton kan het volgens mij niet meer zijn)

.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.750

Re: Straling en veld

Ik weet dat het niet erg netjes is om een topic op deze manier op nieuw onder de aandacht te brengen.

maar ik wil het antwoord graag weten, en ik bedacht : "misschien kwamen toevallig net de mensen niet langs die het wisten". dus nogmaals de bovenstaande post

Gebruikersavatar
Berichten: 1.279

Re: Straling en veld

De magnetische kracht wordt ook overgebracht door fotonen ,virtuele fotonen. Die bestaan gewoon om de kracht over te brengen en verdwijnen dan weer. Als ze genoeg energie hebben worden ze reeel en veranderen in een EM-golf.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.437

Re: Straling en veld

In de moderne natuurkunde is er geen fundamenteel verschil meer tussen electrische en magnetische verschijnselen. James Clerk Maxwell heeft namelijk, al zo'n 200 jaar geleden, aangetoond dat beiden inderdelen zijn van een overkoepelende kracht: de electromagnetische kracht. En in de quantumtheorie van deze kracht (de quantumelectrodynamica) is er dus ook maar 1 krachtoverdragend deeltje voor zowel electrische als magnetische verschijnselen: het (virtuele) foton.
Never underestimate the predictability of stupidity...

Reageer