[scheikunde] reactievergelijkingen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 846

[scheikunde] reactievergelijkingen

Hey,

dit is een voorbeeld voor de bereiding van
\(F_2\)
\(KHF_2 (vl) \rightarrow K^+ (opl) + HF^-_2 (opl) \)
dit begrijp ik nog.. dus in oplossingen vallen de moleculen uit mekaar.. ja toch eh ;) ?
\( 2K^+HF^-_2 (vl) \rightarrow H_2 (g) + F_2 (g) + 2 KF (vl) (elektrolyse)\)
kan er mij iemand uitleggen hoe je precies kunt weten wat er nu precies aan die rechterzijde van die vergelijking gaat gebeuren.. dus hetgeen dat daar staat aan de rechterkant, hoe weet je dat?
Steun de wetenschap en het forum en versterk ons boinc team! - voor meer info kijk op de hoofdpagina onder 'distributed computing'



"The beginning of knowledge is the discovery of something we do not understand" - Frank Herbert (1920-1986)

Gebruikersavatar
Berichten: 1.409

Re: [scheikunde] reactievergelijkingen

\( 2K^+HF^-_2 (vl) \rightarrow H_2 (g) + F_2 (g) + 2 KF (vl) (elektrolyse)\)


Die tweede reactie klopt niet. Linkerkant en rechterkant moeten gelijk zijn.
Its supercalifragilisticexpialidocious!

Gebruikersavatar
Berichten: 10.563

Re: [scheikunde] reactievergelijkingen

@Jona: De reactie klopt prima. Beide zijden van de pijl hebben dezelfde totale lading (namelijk 0), aan beide zijden staat 2 K, 2 H en 4 F.

@RayK: Wat er precies bij een bepaalde reactie gebeurt is helaas niet iets wat je altijd zomaar ergens uit kunt afleiden. De reactie die je hier noemt is nogal een bijzondere, sowieso omdat veel fluorchemie verre van standaard is. Het beste is dat je de reactie zelf accepteert zoals hij beschreven staat, en dan probeert te begrijpen wat er precies gebeurt. In feite is het een redox-reactie (zoals alle elektrolyses), waarbij door de elektrolyse elektronen worden overgedragen van de F-atomen in de HF2- ion naar de H-atomen in die deeltjes.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Gebruikersavatar
Berichten: 846

Re: [scheikunde] reactievergelijkingen

als je dit moet kennen voor examens is het dan beter om die redoxreactie's in te zien? of zou ik dit beter rats vanbuiten blokken?
Steun de wetenschap en het forum en versterk ons boinc team! - voor meer info kijk op de hoofdpagina onder 'distributed computing'



"The beginning of knowledge is the discovery of something we do not understand" - Frank Herbert (1920-1986)

Gebruikersavatar
Berichten: 10.563

Re: [scheikunde] reactievergelijkingen

Redoxreacties hoef je normaal gesproken niet van buiten te kennen. Er bestaan tabellen met veelvoorkomende halfreacties, zo'n tabel mag je normaal gesproken bij de examens gebruiken. Soms wordt van je verwacht dat je zelf een halfreactie kunt opstellen, uitgaande van bepaalde gegevens die je worden aangerijkt. Dat is afhankelijk van de opleiding die je doet.

Dat de reactie die je noemt verloopt zoals hij doet, is iets wat je niet zomaar ergens uit kunt afleiden. De reactie wordt als voorbeeld gegeven omtrent de productie van fluor, ik zou me er verder niet te druk om maken. Het is veel belangrijker dat je snapt dat zo'n reactie kan verlopen, en dat je inziet dat uit de gegeven beginproducten de gegeven eindproducten kunnen ontstaan.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Gebruikersavatar
Berichten: 846

Re: [scheikunde] reactievergelijkingen

ok bedankt, dat wordt dus vanbuiten blokken..
Steun de wetenschap en het forum en versterk ons boinc team! - voor meer info kijk op de hoofdpagina onder 'distributed computing'



"The beginning of knowledge is the discovery of something we do not understand" - Frank Herbert (1920-1986)

Reageer