[natuurkunde] inwendig wringmoment berekenen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 84

[natuurkunde] inwendig wringmoment berekenen

Onderstaande opgave, Berken het resulterende wringmoment dat op de dwasdoorsneden door de punt C en D werkt.

Tc = 250Nm en Td = 0

Hoe kom je hier aan ?

Normaal moet je toch de kracht maal afstand doen ? Als ik dit doe kom ik het niet uit, of moet je dit eerst nog ontleden omdat het momenten zijn ?
Bijlagen
Untitled.png
Untitled.png (33.93 KiB) 766 keer bekeken

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: [natuurkunde] inwendig wringmoment berekenen

Je verward de begrippen kracht en moment. Tel de momenten eens op, dan zal je zien dat het resulterende moment 0 is. Dan kan je dus je besluit trekken voor punt D. Voor punt C zal je een snede moeten maken en belasten met een onbekend moment. Dat onbekend moment moet het gesneden deel in evenwicht houden, dus ...

Ik ga dit verplaatsen naar het huiswerk forum.
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Berichten: 52

Re: [natuurkunde] inwendig wringmoment berekenen

Misschien een beetje laat om hierop te reageren, maar ik ben hier nu ook mee bezig en kom er ook niet uit en vond het zonde om een nieuw topic aan te maken. Echter na het commentaar van jhnbk kom ik er nog steeds niet uit. Als ik een dwarsdoorsnede van C maak heb ik toch aan de ene kant het moment van 250 Nm en aan de andere kant die van 150 Nm ik snap niet hoe ik hier mee om moet gaan. Misschien dat ik het niet zie, maar dat het moment 0 Nm is in punt D snap ik ook niet helemaal. Ik snap dat wanneer je de momenten optelt dat deze bij elkaar 0 zijn, maar waarom is het in punt D ook 0 dan?

Re: [natuurkunde] inwendig wringmoment berekenen

Stel dat er ter plaatse van D een moment in de as zou zitten. Dan zou er op het laatste stukje as een moment worden uitgeoefend, toch? Door het grote stuk uitgeoefend op het kleine stukje? Omdat er niets is dat hem tegenhoudt, er zit alleen nog een lager, gaat het stukje dan draaien. Conclusie: er kan geen moment in de as zitten ter plaatse van D.

Nu gaan we naar de andere kant. Stel dat er in C een moment T aanwezig is in de as. Het laatste stukje wil onder invloed van T draaien, maar er wordt nog een moment uitgeoefend door de zuiger van 250 Nm. Het zijn tegengestelde momenten, als ze elkaar opheffen (even groot zijn in absolute zin) blijft de as in evenwicht.

Zo duidelijk?

Berichten: 52

Re: [natuurkunde] inwendig wringmoment berekenen

Bedankt voor het antwoord,

Dat van punt D is nu duidelijk ja, maar van punt C nog niet helemaal. Klopt het dat je C in twee delen kan opdelen, dus een de linkerkant op en de andere de rechterkant op. Dan krijg je een tegenkoppel van 250 Nm wanneer je naar links kijkt en wanneer je naar rechts kijkt een tegenkoppel van 400-150 Nm = 250 Nm. Klopt het zoals ik het nu zeg?

Reageer