[kwaliteitzorg] drie theorievragen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 1.409

[kwaliteitzorg] drie theorievragen

Hallo,

Hieronder heb ik drie vragen. Ik ben onzeker van de antwoorden.

1)In een recente vacature van de provincie West-Vlaanderen voor de aanwerving van een technisch deskundige laboratorium stond onder “profiel” o.a. het volgende te lezen: “bereidheid om in geaccrediteerde omstandigheden te werken”. Wat houdt dit in?

Volgens mij moet je bereid zijn om mee te werken aan ringonderzoeken. Maar dit antwoord is dan toch wel te beknopt. Ik kan er niet veel meer bij verzinnen.

2) Tot welk laboratorium zou je het liefst behoren en waarom?

Labo X levert resultaten die duiden op een aanzienlijke systematische afwijking.

Labo Y geeft uitkomsten die duiden op een meer dan gebruikelijke toevallige afwijking.


Ik zou het liefst behoren tot labo X

De systematische afwijking zegt iets over de apparatuur. Deze kan weliswaar gejusteerd worden na kalibratie. De toevallige afwijking zegt iets over de persoon die het apparaat bedient. Een labo die veel toevallige afwijkingen vertoont, kan daarom personeel in dienst hebben die onervaren zijn. Van hen kan ik weinig leren, en dus weinig ervaring opdoen. Hier speculeer ik wel een beetje...

3) Waarom hanteren we vaak onderstaand schema bij het opstellen van een kalibratielijn?

3 x standaard 1, 1 x standaard 2, 2 x standaard 3, 1 x standaard 4 en 3 x standaard 5 (2p)


Een onbekende wordt het best gemeten in het midden van de kalibratielijn. Indien we begin en eindpunt drie keer meten, hebben we al een goeie basis voor een degelijke kalibratielijn.

Groeten
Its supercalifragilisticexpialidocious!

Reageer