[wiskunde] verwachingswaarde en stochast, kansverdeling

Moderators: dirkwb, Xilvo

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

[wiskunde] verwachingswaarde en stochast, kansverdeling

Hallo,

Ik had een probleem bij een kansvraagstukje. De vraag was hoe de kansverdeling eruitziet en hoe je uit een vaas met 7 knikkers, waarvan 3 wit en 4 zwart, zonder teruglegging juist één witte trekt voordat er een zwarte getrokken wordt.

Ik dacht: wit-zwart (dit staat vast) en dan nog een combinatie van 2 uit 5 (je kan de overige drie zwarte op 5 plaatsen rangschikken)

Nu moet die kans blijkbaar 2/7 zijn, waar ik hoegenaamd niet aan kom...

Heeft iemand een suggestie?

Bedankt!
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Gebruikersavatar
Berichten: 5.679

Re: [wiskunde] verwachingswaarde en stochast, kansverdeling

Ik neem aan dat je de vraag zo moet interpreteren dat er twee knikkers achter elkaar worden getrokken (zonder terugleggen), en dat de kans gevraagd is dat de eerste wit is en de tweede zwart?

Als je alleen naar die eerste knikker kijkt, wat is de kans dat die wit is?

Als dit wit is, wat is dan vervolgens de kans dat de tweede knikker die je trekt, zwart is?
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: [wiskunde] verwachingswaarde en stochast, kansverdeling

3/7 * 4/6 = 2/7, wat idd de uitkomst is. Bedankt!

Dit begrijp ik wel, maar wat zat er fout in mijn redenering: plaats 1 en 2 zijn vast, niet te kiezen, dus ze genereren geen kansen, de volgende 5 plaatsen zijn op combinatie 2 uit 5 manieren in te vullen?
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Gebruikersavatar
Berichten: 5.679

Re: [wiskunde] verwachingswaarde en stochast, kansverdeling

In fysics I trust schreef:3/7 * 4/6 = 2/7, wat idd de uitkomst is. Bedankt!

Dit begrijp ik wel, maar wat zat er fout in mijn redenering: plaats 1 en 2 zijn vast, niet te kiezen, dus ze genereren geen kansen, de volgende 5 plaatsen zijn op combinatie 2 uit 5 manieren in te vullen?
Dat kan ook, hoe zet je dat dan om naar een kans?

(Moet zijn: er zijn dan nog
\({5 \choose 2}=10\)
combinaties toegestaan, van de
\({7 \choose 3}=35\)
mogelijke combinaties, en 10/35=2/7)

Als jij iets anders deed, wat was dan volgens jouw manier de kans op WZZWZWZ indien je alle 7 knikkers eruit haalt?
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: [wiskunde] verwachingswaarde en stochast, kansverdeling

plaats 1 en 2 zijn vast, niet te kiezen, dus ze genereren geen kansen, de volgende 5 plaatsen zijn op combinatie 2 uit 5 manieren in te vullen
Maar wat ís de redering dan? De combinatie van 2 uit 5 is gelijk aan 10. Dus wat is jouw kans dan?
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: [wiskunde] verwachingswaarde en stochast, kansverdeling

1000 x dank

Ik begrijp het nu!
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Reageer