Covariante notatie viervector

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 165

Covariante notatie viervector

Hoi,

Ik heb een uitdrukking van de vorm
\(L = -\frac{1}{2}\partial_\mu A_\nu\partial^\mu A^\nu+\frac{1}{2}\partial_\mu A_\nu\partial^\nu A^\mu\)
(uit de Lagrangiaan voor een elektromagnetisch veld.

Hoe moet ik die eerste partiele afgeleide in zo één term begrijpen: werkt hij op de rest van de drie termen die erachter komen, of enkel op de A die er vlak achter staat?

Als ik
\(\frac{\partial L}{\partial(\partial_0A^\mu)}\)
wil berekenen, hoe doe ik dat het best?

Ik schrijf altijd alles om mbv van de metrische tensor \(g_{\mu\nu}\) en merk op dat elke term van 4 stuks best volgens de productregel wordt afgeleid (indien ik ervan uitga dat de afgeleide werkt op de term vlak erna en niet op de rest).

Is hier een snellere methode voor?

Is er ergens een website waarop de rekenregels voor dit soort uitdrukkingen te vinden zijn?

bedankt.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: Covariante notatie viervector

Hoe moet ik die eerste partiele afgeleide in zo één term begrijpen: werkt hij op de rest van de drie termen die erachter komen, of enkel op de A die er vlak achter staat?
Enkel op
\(A_\nu\)
.
Is hier een snellere methode voor?

Is er ergens een website waarop de rekenregels voor dit soort uitdrukkingen te vinden zijn?
Kijk eens op pagina 167 van dit boek.
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Berichten: 165

Re: Covariante notatie viervector

Hoe interpreteer je dan eigenlijk die \(\partial_\mu A_\nu\)

Je leidt af naar contravariante componenten (index vanboven), want \(\partial_\mu = \frac{\partial}{\partial x^\mu}\)

Maar, de \(A_\nu\) heeft enkel covariante componenten...

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: Covariante notatie viervector

\(\partial_\mu A_\nu=\frac{\partial A_\nu}{\partial x^\mu}\)
. Dit is toch geen probleem? Bijvoorbeeld
\(\partial_0 A_0=\frac{\partial A_0}{\partial x^0}=\frac{\partial \phi}{\partial t}=\phi'(t)\)
(met phi de elektrische potentiaal), eventueel op factor c na als die niet op nul gesteld wordt.

In de metriek (+---) geldt
\(A_0=A^0,\ A_1=-A^1,\ A_2=-A^2,\ A_3=-A^3\)
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Berichten: 624

Re: Covariante notatie viervector

In dit geval is het makkelijk te begrijpen dat de afgeleide alleen op de eerste term werkt: anders zou je een totale afgeleide hebben, en totale afgeleides contribueren niet aan je theorie. Met Stokes kun je zo'n term omschrijven als een randterm, en die randtermen vallen vrijwel altijd weg via randcondities.

Reageer