[natuurkunde] spaghettibrug

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Berichten: 76

[natuurkunde] spaghettibrug

We moeten voor natuurkunde een spaghetti brug maken en ik dacht wat de beste constructie zou zijn en niet al te veel tijd in beslag zou nemen, want we zitten namelijk in tijdnood.



Regels:


- De overspanning is 40 cm dus de lengte van de brug moet ongeveer 50 cm zijn.

- Er mogen niet meer dan 3 slierten spaghetti aan elkaar worden geplakt en de afstand tussen 2 delen moet minstens 1 cm zijn behalve op de plekken waar de delen aan elkaar geplakt worden.

- Het wegdek is van lasagne en er mag geen spaghetti daarop worden geplakt.

- Er wordt een plankje met een haakje in het midden van de wegdek geplaatst en daarop worden gewichtjes geplaatst.

- De spaghetti slierten zijn 20 cm lang.

- De brug mag niet al te zwaar worden, er wordt gekeken naar het getal dat uitkomt als je de massa dat de brug kan dragen, deelt door de massa van de brug zelf.

Ik dacht aan een driehoek constructie, maar is het niet beter dat we een boogconstructie gebruiken? Maar kost dat niet teveel tijd? Ik heb ongeveer 2-3 dagen de tijd om het te maken. Ik had deze constructie in gedachten (enkele aanvullingen/suggesties of andere constructies?):

Afbeelding

Bedankt!

Berichten: 88

Re: [natuurkunde] spaghettibrug

ik dacht eerder aan zoiets, met de bovenkant van de constructie als wegdek
Bijlagen
brug.jpg
brug.jpg (5.2 KiB) 829 keer bekeken
Handige websites



-Website 1

-Website2

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: [natuurkunde] spaghettibrug

De essentie van een spaghetti brug is dat je zo veel mogelijk op trek moet belasten en niet op druk: daar kan het spul niet goed tegen. De plek waar je de druk/knik naartoe leidt dan lekker dik uitvoeren (moeilijk met die drie slierten-regel).
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Berichten: 88

Re: [natuurkunde] spaghettibrug

welja, wat ik doe is toch een goede oplossing, door druk uit te oefenen op het midden van de brug, gaan de buitenste driehoeken proberen uit elkaar te draaien, wat dmv een trekkracht wordt tegengegaan,
Handige websites



-Website 1

-Website2

Berichten: 76

Re: [natuurkunde] spaghettibrug

Enig commentaar op mijn constructie?

Berichten: 88

Re: [natuurkunde] spaghettibrug

ik veronderstel dat de onderkant van de constructie het wegdek is. net zoals in mijn constructie zullen de buitenste driehoeken naar gaan bewegen, echter hier naar binnen toe, de verbindingselementen op druk belastend.
Handige websites



-Website 1

-Website2

Berichten: 76

Re: [natuurkunde] spaghettibrug

Dus jij bedoelt dit:

Afbeelding

Wordt de constructie sterker of slapper met meerdere driehoeken naast elkaar? Of is één driehoek sterk genoeg? En moeten de driehoeken aan de zijkanten gelijkzijdig zijn? Moeten ze net niet de grond raken, dus als het ware hangen aan de zijkanten?

Trouwens bij mijn constructie, was is steviger: meerder driehoeken naast elkaar of gewoon eentje? Ik moet volgende week beginnen met het lijmen enzo, dus ik heb nog fftjes.

Berichten: 88

Re: [natuurkunde] spaghettibrug

ik dacht eerder aan zoiets, met de bovenkant van de constructie als wegdek


ik veronderstelde dat jij de onderkant van jouw constructie als wegdek nam
Handige websites



-Website 1

-Website2

Berichten: 76

Re: [natuurkunde] spaghettibrug

Jep dat is zo, maar wil je aub mn vraagjes beantwoorden?

Berichten: 88

Re: [natuurkunde] spaghettibrug

ik neem mijn constructie zo dat het wegdek eigenlijk het bovenste is van de hele constructie, waardoor de draaing van de driehoeken(als je ziet wat ik daarmee bedoel) uit elkaar gaat, en dus de verbindingen tussen de driehoeken belastend op trek. (met een driehoek bedoel ik de driehoeken waar een stuk van het wegdek een zijde is), de grootste drukkrachten komen op een veel verdikt stuk,namelijk de lasagne! die het wegdek moet voorstellen

als je mijn constructie omdraait, zoals jij deed, ga je terug de verbindingen belasten op druk, waartoe de spaghetti minder bestand is.
Handige websites



-Website 1

-Website2

Berichten: 76

Re: [natuurkunde] spaghettibrug

stekkedecat schreef:ik neem mijn constructie zo dat het wegdek eigenlijk het bovenste is van de hele constructie, waardoor de draaing van de driehoeken(als je ziet wat ik daarmee bedoel) uit elkaar gaat, en dus de verbindingen tussen de driehoeken belastend op trek. (met een driehoek bedoel ik de driehoeken waar een stuk van het wegdek een zijde is), de grootste drukkrachten komen op een veel verdikt stuk,namelijk de lasagne! die het wegdek moet voorstellen

als je mijn constructie omdraait, zoals jij deed, ga je terug de verbindingen belasten op druk, waartoe de spaghetti minder bestand is.
Ehm, de bedoeling is dat de brug tussen twee tafels geplaatst wordt en dus dat het wegdek aan de onderkant van de constructie hoort te komen. Dus jouw constructie zal dan waarschijnlijk niet lukken...

Berichten: 88

Re: [natuurkunde] spaghettibrug

als het wegdek echt onderaan de constructie moet komen, dan is het idd beter om andere constructie te nemen als de mijne

als de constructie echter gewoon op de tafel moet kunnen liggen, zowel als tussen 2 tafels, kunnen we een andere constructie maken soortgelijk aan die van mij, met het wegdek bovenaan, en zo de drukkrachten hoofdzakelijk in het wegdek te steken
Bijlagen
brug.jpg
brug.jpg (6.24 KiB) 807 keer bekeken
Handige websites



-Website 1

-Website2

Berichten: 76

Re: [natuurkunde] spaghettibrug

Ja het wegdek moet echt aan de onderkant. Kan je me dan iets over mijn constructie vertellen wat ik kan doen? Of heb je een andere constructie in gedachten?

Berichten: 88

Re: [natuurkunde] spaghettibrug

voor jouw constructie kan ik al vertellen dat het niet nuttig is om die horizontale dingen erbij te gooien, deze zullen vrijwel geen krachten opvangen en zorgen dus alleen voor gewicht, dat je liever niet hebt neem ik aan

ik denk zelf aan een constructie, maar dan zou ik willen weten of je je constructie zogenaamd kan verankeren in de "grond"
Handige websites



-Website 1

-Website2

Berichten: 76

Re: [natuurkunde] spaghettibrug

Nope, niet toegestaan. Bedoel je die horizontale sliertjes die de punten van de driehoek verbinden? Mijn meester zei iets met dat die er wel moeten zijn, want de driehoeken hebben de neiging om naar binnen de buigen wanneer er een gewicht aan de onderkant hangt. Als je de toppen van de driehoeken verbindt, dan kan je die buiging tegengaan.

Reageer