[wiskunde] kansrekenen knikkers

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 1.129

[wiskunde] kansrekenen knikkers

Halo, ik heb hier een vraagstukje die ik niet kan oplossen ivm kansrekenen, het is eigenlijk een zeer makkelijke, maar toch lukt het niet ;)

En het luidt als volgt;

In een zak zitten 40 knikkers; 10 rode, 18 blauwe , 12 groene. Er wordt achtereenvolgens tweemaal een knikker op willekeurige wijze genmen, maar men plaatst elke knikker na de keuze onmiddellijk terug.

Bereken de kans om twee groene knikkers te bekomen;

Ik zou dus niet weten hoe het op te lossen, ik heb geprobeert met de formule van Laplace, maar daarmee bekom ik alleeen de kans dat 1 groene balletje wordt gertrokken. >> #A/#U >> 12/40

Bedankt

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: [wiskunde] kansrekenen knikkers

Wat is de kans dat de eerste getrokken bal groen is?
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Gebruikersavatar
Berichten: 1.129

Re: [wiskunde] kansrekenen knikkers

i heb het al gevonden, 9% kans, maar toch bedankt Main Moderator ! ;)

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: [wiskunde] kansrekenen knikkers

Inderdaad, het is simpelweg de situatie dat je twee keer onafhankelijk het experiment 'trek willekeurig éen bal uit de vaas' uitvoert. De kans dat de eerste getrokken bal groen is, is gelijk aan 12/40=3/10. Dus de gevraagde kans is (3/10)^2=9/100.
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: [wiskunde] kansrekenen knikkers

Dag Mcfaker123, welkom ;) op het forum Huiswerk en Practica.

Jij wilt vlot hulp. Dat is alleen goed mogelijk als je daar zelf wat voor doet.

Naast de algemene regels van dit forum hebben we voor dit huiswerkforum een paar speciale regels en tips.

Die vind je in de huiswerkbijsluiter

In die huiswerkbijsluiter staat bijvoorbeeld:

Quote[td] [color="#808080"][b][u]VAKGEBIED-TAGS[/u][/b] [i]Plaats het vakgebied waarop je vraag betrekking heeft tussen rechte haken in de titel. bijv: [biologie] of [frans]. Zo blijft dit huiswerkforum overzichtelijk.[/i] [/color] [/td]
Hebben we even voor je gedaan. Denk je er de volgende keer zélf aan??

[/color]
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer