Cycloon: tangentiaal

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 5

Cycloon: tangentiaal

Hey,

Voor een gaszuivering kan je een cycloon gebruiken. Hierbij wordt gezegd dat het gas tangentiaal wordt ingebracht/aangezogen. Ik weet dat dit iets te maken heeft met de beweging die de gasstroom gaat doormaken, maar weet niet juist hoe.

Verder spreekt men ook van een vortexbeweging, maar ik ga er vanuit dat dat gewoon de wervelbeweging in de cycloon is?

alvast bedankt

Berichten: 4.502

Re: Cycloon: tangentiaal

Bij de toevoer van kunststofkorrels bij spuitgietmachines worden ook zg.cyclonen gebruikt,waarbij de korrels ook via een wervel- (spiraal-)zuiging in de cycloon worden gehaald en doorgeblazen naar de machine.

Het lijkt me een vergelijkbare beweging,mogelijk wordt er een andere zuigkracht gebruikt!

Nav.volgende opmerking van Klazon komt die raaklijn overeen met de zuigbuis-aansluiting op de ronde zijwand van de cycloon!

Wat het doel of het gevolg van die wervelbeweging is,dat werd me ooit verklaard bij de montage van het complex,ben het nu kwijt!Mogelijk een gelijkmatige of drukverhogende toevoer naar de machine?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Cycloon: tangentiaal

Een tangent is een raaklijn. Dus tangentiaal betekent: volgens de richting van de raaklijn.

Berichten: 5

Re: Cycloon: tangentiaal

ok bedankt, het blijkt idd dat het betekent dat het tegen de wanden van de cycloon raakt en daarmee werveling verzorgt

Reageer