[wiskunde] betekenis x-intercept

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 156

[wiskunde] betekenis x-intercept

Klopt het dat een x-intercept (gesteld dat ik in een gewoon Cartesiaans assenstelsel werk)= het snijpunt van de kromme met de x-as ofwel het raakpunt van de kromme aan de x-as?

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: [wiskunde] betekenis x-intercept

Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Berichten: 88

Re: [wiskunde] betekenis x-intercept

een raakpunt wordt vaak aanzien als een dubbel nulpunt!
Handige websites



-Website 1

-Website2

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [wiskunde] betekenis x-intercept

Of een viervoudig, of een... =D>
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 156

Re: [wiskunde] betekenis x-intercept

een raakpunt wordt vaak aanzien als een dubbel nulpunt!


Waarom?

Berichten: 8.614

Re: [wiskunde] betekenis x-intercept

Even improviseren met de graphfunctie. Hieronder zie je de grafiek van de functies
\(f(x)=x^2\)
en
\(g(x)=x\)
. Ze snijden elkaar in de punten (0,0) en (1,1).

<!--graphstart--><script type="text/javascript">graph(-1,1,-1,1,300,300,600,600,'x^2','x')</script><!--graphend-->

Laten we
\(g(x)\)
nu eens "opschuiven" totdat hij
\(f(x)\)
niet langer snijdt, maar raakt. Hieronder zie je bijvoorbeeld de grafiek van de functies
\(f(x)=x^2\)
en
\(g(x)=x-0,125\)
. Die snijden elkaar nog steeds, maar zoals je kunt zien liggen de snijpunten "dichter" bij elkaar dan in het vorige geval.

<!--graphstart--><script type="text/javascript">graph(-1,1,-1,1,300,300,600,600,'x^2','x-0.125')</script><!--graphend-->

En nog dichter (
\(g(x) = x-0,2\)
):

<!--graphstart--><script type="text/javascript">graph(-1,1,-1,1,300,300,600,600,'x^2','x-0.2')</script><!--graphend-->

En nog dichter (
\(g(x) = x-0,23\)
):

<!--graphstart--><script type="text/javascript">graph(-1,1,-1,1,300,300,600,600,'x^2','x-0.23')</script><!--graphend-->

Wanneer
\(g(x) = x-0,25\)
raakt hij aan
\(f(x) = x^2\)
in het punt (0,5;0,25). Dit raakpunt kunnen we dus zien als het resultaat van het steeds verder opschuiven van
\(g(x)\)
, zodat de snijpunten steeds dichter bij elkaar komen te liggen. We kunnen het raakpunt bijgevolg beschouwen als twee samenvallende snijpunten.

<!--graphstart--><script type="text/javascript">graph(-1,1,-1,1,300,300,600,600,'x^2','x-0.25')</script><!--graphend-->

Het is een intuïtieve benadering en ik weet niet of ik alles wiskundig correct heb uitgedrukt, maar hopelijk helpt het.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Berichten: 156

Re: [wiskunde] betekenis x-intercept

Interessante bijdrage, Klintersaas.

Zo had ik het nog niet bekeken.

Ik zie ook het verband met mijn andere post:

http://www.wetenschapsforum.nl/index.php?s...mp;#entry526448

Reageer