[scheikunde] berekening

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 55

[scheikunde] berekening

Ik heb geen flauw idee hoe ik dit kan berekenen:

100ml van een 10% NaOH (Mg:40) opl. wil men neutraliseren, je hebt een HCl oplossing van 37 % (dichtheid:1,19 & MG 36,5). Hoeveel mililiter moet je toevoegen om een neutrale oplossing te krijgen?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: [scheikunde] berekening

  1. Schrijf dit zinnetje eerst eens nóg een keer op, maar nu met achter élk getalletje de correcte eenheid die erbij hoort.
  2. Schrijf de reactievergelijking eens op die erbij hoort.
Dan heb je de twee belangrijkste stappen al gezet en kunnen we verder
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 55

Re: [scheikunde] berekening

100ml van een 10% NaOH (Mg:40 g/mol) opl. wil men neutraliseren, je hebt een HCl oplossing van 37 % (dichtheid:1,19g/ml & MG 36,5g/mol). Hoeveel mililiter moet je toevoegen om een neutrale oplossing te krijgen?

... veronderstel ik?!

En de reactie: er zal wellicht NaCl en H2O worden gevormd.

Mijn probleem is gewoon dat ik niet weet hoe eraan te beginnen...

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: [scheikunde] berekening

tom* schreef:100ml van een 10% NaOH (Mg:40 g/mol) opl. wil men neutraliseren, je hebt een HCl oplossing van 37 % (dichtheid:1,19g/ml & MG 36,5g/mol). Hoeveel mililiter moet je toevoegen om een neutrale oplossing te krijgen?

... veronderstel ik?!
Gaat al een eindje de goeie kant op.
er zal wellicht NaCl en H2O worden gevormd.
Schrijf dat dan eens netjes zó op, dan zie je verhoudingen

NaOH + HCl --> NãCl +H2O

10% NaOH betekent 10 g NaOH per 100 g oplossing. Met de specifieke dichtheid van NaOH oplossingen vallen ze je hier kennelijk niet lastig, stel hem op 1 g/mL

100 mL x 10g/100ml = 10 g NaOH

10 g / 40 g/mol = 10/40 mol = 0,25 mol NaOH in je beginoplossing.

(valt je op dat ik aan het breukenrekenen ben met eenheden?
\(\frac{g}{\frac{g}{mol}}= mol\)
Zo zie ik wat ik met wat moet vermenigvuldigen of delen om aan een antwoord in de gewenste eenheid te komen. Hoef ik niet allemaal van die idiote formuletjes die ik toch allemaal in de war ga gooien te onthouden. Ik hoef zo voor ál dit soort sommetjes maar een stuk of wat correcte eenheden te kennen, en een beetje met breuken te kunnen rekenen.[/color]

Volgens je reactievergelijking, hoeveel mol HCl is er nodig om 0,25 mol NaOH te neutraliseren?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer